Robotisering rukt op als hulpmiddel in logistiek

De 24 uurseconomie groeit maar door. In tal van sectoren gaat dit gepaard met het oprukken van robotisering, óók in de logistiek bijvoorbeeld. Acal BFi in Eindhoven ziet een toenemende vraag naar Automated Guided Vehicles, die het tekort aan personeel in steeds meer magazijnen prima opvangen. “Dat is de toekomst”, weet Business Development Manager Leon Akkerman. “Je ontkomt er niet aan.”

Acal BFi heeft zich in de afgelopen halve eeuw ontwikkeld tot een technologisch partner, die zowel know-how als standaard en maatwerk producten biedt. De focus ligt nadrukkelijk op digitalisering, een terrein waarop de Europese markt een sterke groei doormaakt. “Ook hier in Nederland is robotisering al sterk in ontwikkeling”, stelt Leon Akkerman. “Die zie je in tal van sectoren opkomen, van de agrarische sector tot de tuinbouw en de logistiek.” Bekende factoren als te weinig personeel, veiligheid, gezondheid én die 24 uurseconomie dragen bij tot het kiezen voor robotisering. “Niet als vervanger, maar als hulpmiddel”, zo benadrukt Akkerman. “Al zijn er ook al volledig geautomatiseerde distributiecentra, waar alles al via automatische systemen wordt gedaan.”

Betrouwbaarheid

Met alle technologische opties die anno 2023 geboden kunnen worden, lijken de mogelijkheden vrijwel ongekend. Mens en machine weten elkaar steeds vaker en beter te vinden. Akkerman bevestigt dat, maar plaatst een kanttekening: “De markt groeit hard, maar de eisen qua nauwkeurigheid zijn hoog. Betrouwbaarheid is een hele belangrijke factor. Wij werken dan ook uitsluitend met A-label leveranciers en componenten die we aanbieden.” Acal BFi is door het leveren van technologische oplossingen diepgeworteld in onder meer de Brainport regio Eindhoven en de Automotive regio Helmond. “Zowel bij gevestigde namen als bij start-ups. De energietransitie en elektrificatie brengen alles in een versnelling.”

acal bfi

Mindset

Binnen de wereld van transport en logistiek ziet Akkerman vooral logistieke oplossingen. Toch gebeurt er ook aan de transportkant veel. “Wij zijn ook actief in EV-charging zowel in kleine laadsystemen als in grote stations. De markt ontwikkelt zich razendsnel. Laadpalen schieten als paddenstoelen uit de grond.” Ook de vraag naar battery management systemen voor elektrische bussen en vrachtwagens groeit sterk. “Zelfs bij treinen komt tegenwoordig volop elektrificatie kijken. Dat wordt steeds meer plug and play.” Hij beseft dat mensen moeten wennen aan samenwerken met een robot. “Dat is een mindset. Er zijn nou eenmaal sectoren die sneller om automatisering vragen. Daarmee nemen de verwerkingssnelheden enorm toe. Dat wil de klant ook. Over 5 tot 10 jaar heb je met chips te maken die nog veel sneller zijn en nog veel meer kunnen. Blijf daarom openstaan voor nieuwe ontwikkelingen!”

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten