Tests 5G-Blueprint bij Verbrugge International

In de afgelopen drie jaar deden diverse Zeeuwse bedrijven, waaronder Verbrugge International, mee aan het project 5G-Blueprint. Hierin is onderzoek gedaan naar hoe tele-operated transport en logistiek, ook grensoverschrijdend, efficiënter kan. Het doel is om met de inzet van nieuwe 5G telecommunicatietechnologie een bijdrage te leveren aan een meer efficiënte supply chain.

Verbrugge

“Dit project sprak ons direct aan”, begint Jos Korstanje van Verbrugge International. “Allereerst uit het oogpunt van veiligheid. Er liggen bij ons producten die risico’s zouden kunnen opleveren voor de gezondheid. We maken daar gebruik van machines met overdrukcabines, maar als het mogelijk is om de collega’s helemaal uit zo’n werkomgeving te halen, zullen we dat zeker doen. Verder zien we dat de marges in onze branche onder druk staan en hebben we, zoals de hele sector, last van personeelskrapte. Als er innovaties zijn die hiervoor een oplossing kunnen bieden, willen we dat als eerste weten.”

Verbrugge

Pilotlocatie

Daarom meldde Verbrugge zich aan als pilotlocatie. “Je krijgt dan direct, uit eerste hand, een goed beeld van de toekomstige mogelijkheden. Natuurlijk hebben de tests wel impact op je operatie, maar we wilden dit graag en waar een wil is, is een weg. Bij ons zijn diverse technieken getest. Zo hebben ze een skid steer loader, een kleine graafmachine, tele operated bestuurd op de kade en in onze loodsen. KPN testte ondertussen of hun signaal hiervoor sterk en stabiel genoeg was.”

Kritische gesprekspartner

Ook Verbrugge zelf had een rol in het geheel. “We waren de kritische gesprekspartner. Waar de onderzoekers zich vooral op de techniek richtten, keken wij naar de praktijk. Daarin is sprake van mixed traffic waarbij ook medewerkers rondlopen en -rijden. Dan zie je wel dat er nog een weg te gaan is voordat we tele-operated en autonome voertuigen echt kunnen gaan gebruiken. Er is bijvoorbeeld nog geen regelgeving rondom aansprakelijkheid.”

Binnen 5 jaar

Toch ziet Jos veel mogelijkheden voor de toekomst. “De techniek ontwikkelt snel. In de acht maanden tijd dat ze bij ons testten, zag je duidelijke vooruitgang. Waar het netwerk eerst nog haperde, reageerde de machine op het laatst heel direct, zonder enige vertraging in de communicatie. Het was supermooi om dat zo bij elkaar te zien komen. Ik denk dat de eerste kleine stappen dus wel al redelijk snel, binnen een jaar of vijf, gezet kunnen worden.”

Het is de toekomst

Verbrugge staat dan vooraan in de rij. “Je moet wel. Je zult naar een efficiëntere inzet van machines en medewerkers moeten. Het is alleen wel een flinke investering. Niet alleen in de techniek, maar je hele terminal moet erop ingericht zijn en er zal een cultuuromslag moeten komen. Je zult medewerkers moeten omscholen. Maar als je zover bent, zie ik enorm veel winst. Vrachtauto’s die tijdens lange afstandstransporten niet meer stil moeten staan, maar steeds door een volgende collega overgenomen worden. Eén medewerker die vanuit één locatie op kantoor meerdere kranen kan besturen. Terminaltrekkers die autonoom van baken naar baken rijden. Noem maar op. Ik geloof er echt in dat dit de toekomst is.”

Rol van Impuls Zeeland

Rutger van der Malen: als partner binnen dit project heeft Impuls Zeeland zich ingezet om de Zeeuwse logistieke sector te laten aansluiten bij het 5G Blueprint. In dit project hebben we onderzocht hoe we 5G-communicatietechnologie kunnen gebruiken om vrachtwagens en schepen op afstand te bedienen, ook als deze de grens over gaan. We hebben niet alleen naar de technologie gekeken, maar ook naar veiligheid, wet- en regelgeving, operationele aspecten en de business case. We hebben aangetoond dat tele-operated transport op basis van 5G de Zeeuwse logistieke sector op korte termijn efficiënter én veiliger kan maken.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten