Home Blog Pagina 203

Elektronische drukmeters maken Straalbedrijf H&P nog nauwkeuriger

‘Wij zijn een compact bedrijf en werken veel voor machinebouwers, maar ook voor bedrijven in de hightech-sector, medische sector en voedingsmiddelenindustrie. Daardoor merken wij dat er steeds meer vraag is naar fijnstralen en droogijsstralen’, vertelt eigenaar Mari van den Heuvel. ‘Bedrijven hebben vaak specifieke vragen op het gebied van oppervlakte Ruwheid (Ra), die bij bepaalde producten slechts 0,4 tot 0,8 micronmeter mogen zijn. Met behulp van fijnstralen kunnen wij hen daarbij van dienst zijn. Ook is het uitermate geschikt voor dunne (plaat)materialen.’

Vakwerk

Om haar klanten in de toekomst nog beter van dienst te kunnen zijn, heeft Straalbedrijf H&P recent geïnvesteerd in elektronische drukmeters. ‘Fijnstralen is vakwerk. Onze medewerkers moeten dus de gereedschappen krijgen om vakwerk te kunnen leveren. Met deze elektronische drukmeters kunnen we onze werkzaamheden nu nog nauwkeuriger uitvoeren’, legt Van den Heuvel uit. ‘De straaldruk wordt bij veel straalbedrijven handmatig ingesteld. Daardoor blijft het altijd een beetje gokken of de juiste straaldruk goed is. Met onze elektronische drukmeters kunnen we de straaldruk tot op de tiende bar nauwkeurig instellen. De druk wordt daarbij automatisch bewaakt. Hierdoor krijgen de producten die wij fijnstralen een veel constanter straalbeeld. Dat is onder andere mede belangrijk voor de gevraagde Ra waarde (0,4-0,8 micronmeter) en voor de esthetische uitstraling van de producten.’

Kwaliteit waarborgen

Bij het glasparelstralen wordt lucht vermengd met glasparels. Dit heeft een abrasieve werking op de ondergrond, waardoor deze gereinigd wordt. Tegelijkertijd ontstaat er een egaal uiterlijk. We kunnen zowel grote aantallen als enkel stuks glasparelstralen, van bijvoorbeeld RVS, messing, hout, kunststof, glas en aluminium. Bovendien wordt er gewerkt met één glasparelleverancier, zodat de kwaliteit van de werkzaamheden optimaal gewaarborgd is.

Milieuvriendelijk

Daarnaast merkt Van den Heuvel dat droogijsstralen steeds meer wordt gebruikt als reinigingsmethode voor allerlei producten. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan het reinigen t.b.v. het reviseren van machines, reinigen van “pers” mallen, etc. Met droogijsstralen kan olie-, vet-, en allerlei andere restanten worden verwijderd van o.a. een motorblok, zonder de oppervlakte en eventuele bedradingen te beschadigen. Het straalmiddel droogijs (-78 graden Celsius) wordt vervaardigd van CO2-gas wat een afvalproduct is van de industrie, dit is daardoor niet extra milieubelastend.
Het enige afval wat achterblijft na het droogijsstralen is de vervuiling die op het object heeft gezeten en dat is een zeer groot voordeel t.o.v. andere reinigingsmethode.

Auteur: Gerben van den Broek

Protekta genomineerd voor InfraTech Productinnovatieprijs 2021

 

De methode zorgt ervoor dat nieuwe of bestaande palen gekoppeld kunnen worden, om grotere lengtes te bereiken. Daardoor is de lengte van een boomstam niet langer bepalend. In bovenstaande video wordt meer uitgelegd over de methode.

Op 13 januari beslist een vakkundige jury wie van de genomineerden de prijs in ontvangst mag nemen. In verband met de coronamaatregelen zal de InfraTech beurs enkel online plaats vinden.

“Je rolt er heel snel in en wordt relatief snel een expert”

Hoe ging dat precies? “Nou, dat is wel komisch, mijn oom kende Bart en Paul en hij zei tegen mij: misschien kun je daar een keertje langs, leuk bedrijf, klein, maar je kunt doorgroeien en je krijgt snel meer verantwoordelijkheid. Ik was nog helemaal niet bezig met solliciteren, maar heb toch gebeld en mocht meteen langskomen. Ik had een gesprek met Bart, daarna werd Kay erbij geroepen en Dirk en toen ik wegging zag ik ook Paul nog even. Zo kende ik al bijna iedereen”, lacht Floor. Ze vervolgt: “Dezelfde avond werd ik gebeld dat ze graag een tweede gesprek wilden en nu zit ik hier in december alweer twee jaar.”

Van alles iets meekrijgen

De eerste twee jaar zijn voorbij gevlogen, maar dat was de eerste twee maanden niet het geval. Floor: “De eerste maand was supersaai, want als je in december komt, rondt iedereen z’n project af en er starten niet veel nieuwe projecten. Dat was in januari ook nog zo, maar vanaf februari mocht ik als projectondersteuner aan de slag bij Maastricht Bereikbaar en toen werd het interessanter. Daarna volgden ook projecten in Deventer en Gorinchem en was ik aanwezig bij review panel avonden, zodat ik van alles wat meekreeg. Dit jaar heb ik voor het eerst ook aanbestedingen gedaan, maar dat is eerlijk gezegd niet helemaal mijn ding”, bekent Floor.

Uiteenlopende vraagstukken

Wat wel helemaal haar ding is, is het project ‘Ontdek het OV’ in Maastricht. Hier probeert ze in samenwerking met werkgevers zoveel mogelijk mensen uit de auto te krijgen, door ze bijvoorbeeld twee maanden gratis OV aan te bieden of gratis bij een P+R te laten parkeren. “Zo maken ze mee hoe het is om met het OV te reizen en als het bevalt, krijgen ze een advies op maat.” Floor werkt nu ook drie dagen per week in Delft en daar speelt een heel ander vraagstuk. “Er is daar een gebied met acht straten waar we betaald parkeren willen invoeren. De eerste drie straten die grenzen aan het ‘betaald parkeren’- gebied zijn het drukst en bewoners daar ervaren een probleem. Maar bewoners in de achterste straten van het gebied hebben nergens last van, die zien het probleem niet. Zou je straat voor straat betaald parkeren invoeren, dan ervaren zij uiteindelijk ook een probleem, dus het heeft de voorkeur om betaald parkeren in het hele blok in te voeren, maar het is lastig om in een heel blok draagvlak te krijgen. Het is raadzaam om met alle bewoners van de wijk in gesprek te gaan. Door wederzijds begrip te creëren kom je sneller tot een gedragen oplossing.”

Op vrijdag ‘bonden’ met collega’s

Veel afwisseling dus. Wat bevalt nog meer aan werken bij Empaction? “Wat ik wel fijn vind is dat je best veel vrijheid hebt en dat je flexibel bent. Er zitten lange dagen bij, maar je kunt bijvoorbeeld ook het laatste uurtje in de trein werken. De kennissessies vind ik leuk, even naar een andere stad en daarna met z’n allen een hapje eten. En ik vind het fijn dat vrijdag iedereen er is en je kunt ‘bonden’ met je collega’s. Dan bespreken we waar we tegenaan lopen, of hoe we met bepaalde onderwerpen omgaan. Iedereen is bereid elkaar te helpen. Vaak heeft een collega met meer ervaring een bepaald onderwerp al eerder behandeld en voor je het weet zijn er twee of drie collega’s die tips en adviezen geven. Ik hoef hier niet steeds het wiel uit te vinden. Toen ik hier begon, dacht ik: o god, parkeren, ik weet er helemaal niks van, ik moet me vast jaren inlezen. Maar eenmaal bezig merk je dat je er heel snel inrolt en relatief snel een expert wordt.”

Wil jij ook een expert op het gebied van parkeren worden? Ga dan aan de slag als mobility regisseur! Dus wacht niet te lang en mail of bel ons. Empaction gaat graag met je in gesprek!

Bekijk ook de profielpagina van Empaction voor een actueel overzicht van de vacatures.

‘Wie kantoorruimte huurt bij Bovendonk, ervaart meteen de wow-factor’

De 42 hotelkamers in de zuidvleugel op de eerste en tweede verdieping zaten pal boven een feestzaal. Die kamers werden verplaatst en Bovendonk maakte van de voormalige kamers een ‘social hub’ voor ondernemers.

Maatschappelijk betrokken

Bovendonk laat graag zijn maatschappelijke betrokkenheid zien en doet dat ook nu door een plek te creëren waar ondernemers elkaar kunnen ontmoeten. Belangstelling is er al vanuit verschillende hoeken: mensen die een reiki-praktijk runnen, psychologen, consultants. Zij gaan vanaf januari op hun nieuwe werkplek aan de slag. In het hart van de hub vinden zij een ontmoetingsplaats waar koffie en thee worden geschonken.

De kruisbestuiving tussen huurders zorgt ervoor dat huurders eenvoudig koppelingen maken: de consultant die aan de webdesigner aan de overkant vraagt een nieuwe website te maken en de webdesigner die op zijn beurt een aanbeveling doet. Wendy van de Beurcht , verantwoordelijk voor business development bij Bovendonk: “Mensen die binnen een social hub dichtbij elkaar werken, kennen de kracht van een organisatie.”

Bovendonk

Monumentaal pand

Degenen met een kantoor op het landgoed in Hoeven zien een prachtig monumentaal pand opdoemen op het moment dat zij de oprijlaan oprijden. “Een echte wow-factor.” De locatie is niet voor niets populair onder stellen die elkaar hier het ja-woord geven en bedrijven die hier een congres, vergadering, of evenement organiseren. En wat niet iedereen weet, is dat in Bovendonk nog steeds de priester- en diakenopleiding is gehuisvest.

Huurders mogen kiezen uit de binnen- of de buitenkant van de vleugel. Wie aan de binnenkant een kantoor heeft, kijkt uit op de tuin van Bovendonk waar regelmatig bruiloften plaatsvinden. Aan de overkant kijk je juist uit op een iets rustiger, bosrijk gebied. De huurders maken gebruik van een eigen trap die hen vanuit de gang leidt naar een eigen stuk tuin. Van vermenging met andere gasten is daarom geen sprake.

Op het moment dat huurders een training willen verzorgen of een vergadering willen organiseren, is daar alle ruimte voor. Bovendonk beschikt over twaalf vergaderzalen waar huurders tegen een lager tarief gebruik van kunnen maken.

Per maand opzeggen

De huurders worden vanaf 1 januari verwelkomd, voor die tijd werd bij Bovendonk hard gewerkt de kamers gereed te maken. “We hebben samen de schouders eronder gezet en elke kamer opnieuw geschilderd. De vleugel kent in totaal 42 hubs. Zit de eerste verdieping vol, dan wijken we uit naar de tweede. Binnen het eerste jaar kunnen huurders hun contract per maand opzeggen. Van de Beurcht:  “Sommige huurders hebben een werkruimte maar een paar maanden nodig. We hebben gemerkt dat de vrijheid die ontstaat wanneer je een ruimte ook per maand kunt huren, heel waardevol wordt gevonden.”

Met de verhuur van de social hub zet Bovendonk een nieuwe stap. “We weten nog niet hoe het zich verder ontwikkelt. Huurders geven nu terecht aan dat ze de mogelijkheid een fijn gegeven vinden. Voor 300 euro per maand huren ze een kantoor inclusief koffie, thee en water. Daarnaast kunnen we de kamer compleet voor huurders inrichten. De post wordt bij de receptie bezorgd.” In de tuin waar de huurders gebruik van mogen maken, kunnen ze zodra het weer het toelaat samen lunchen aan de picknicktafel. Ook daar ontstaan gesprekken en nieuwe samenwerkingen.

Centrale locatie

Vanuit welke richting je ook komt, Hoeven ligt centraal tussen Etten-Leur, Breda en Roosendaal. Parkeren doe je voor de deur. “Het is een compleet nieuw concept binnen Bovendonk. Een waardevol concept als je het mij vraagt, omdat we al zijn gespecialiseerd in evenementen, festivals, bruiloften en vergaderingen. Met deze toevoeging bieden we een meerwaarde aan doelgroepen die voor een betaalbare prijs een kantoor- of praktijkruimte zoeken. We zetten de ruimtes functioneel in. Ik noem het een echte win-win, want we maken verbindingen mogelijk tussen huurders in een prachtige locatie.”

Auteur: Carline Klijn – van Best

Lectoraat Recht en Digitale technologie op zoek naar nieuwe samenwerkingen in de regio

Het lectoraat Recht en Digitale technologie van de Juridische Hogeschool Avans & Fontys wil bedrijven in de regio juist op dat vlak bijstaan.

Het lectoraat kan bedrijven helpen om antwoorden te vinden op vragen over bijvoorbeeld privacy, aansprakelijkheid en eigendom. Om bedrijven te inspireren en te informeren is half december het online magazine ’COLETTE.’ gelanceerd, vernoemd naar lector en boegbeeld Colette Cuijpers, die onlangs door Science Guide en het Interstedelijk Studentenoverleg werd gekozen tot lector van het jaar.

Het lectoraat van de Juridische Hogeschool richt zich op de belangrijke thema’s voor de regio zoals Big Data, kunstmatige intelligentie en blockchain, maar ook cybercrime en cybersecurity en pakt daarin een centrale rol als kennispartner op. Met het opzetten van meerjarige onderzoeksprogramma’s, projecten en kortdurende (afstudeer)onderzoeken naar bijvoorbeeld de privacyrisico’s van een digitale deurbel of de aansprakelijkheid bij de anderhalve meter-robot voor de horeca wordt een bijdrage geleverd aan de verdere ontwikkeling van de regio. Het lectoraat biedt daarnaast (bij)scholing aan medewerkers op juridisch gebied.

Samenwerken?

In het online magazine, dat is verspreid onder bedrijven en instellingen in de regio, worden een aantal van deze mogelijkheden uitvoerig beschreven. Wie meer informatie wil over een mogelijke samenwerking met het lectoraat Recht en Digitale Technologie, kan contact opnemen met Colette Cuijpers via c.cuijpers@fontys.nl.

Investeren en financieren van onroerend goed

Wat zijn de opties en wat kenmerkt deze opties?

Buy-to-let

Een buy-to-let financiering, ook wel een verhuurhypotheek of investeringshypotheek genoemd, is een financiering speciaal voor onroerend goed dat gekocht wordt als investering, zonder eigen gebruik als einddoel. Dit kan dus gaan om een pand dat geheel of in delen verhuurd gaat worden. Een particuliere hypotheek is in dit geval geen optie. Deze manier van financieren is geschikt voor zowel ervaren vastgoedbeleggers als voor nieuwe verhuurders.

Een verhuurhypotheek is onder andere geschikt voor privé beleggers (Box 3), vastgoedprofessionals, vastgoedbeleggers en ondernemers. Over het algemeen wordt de financiering geregeld via reguliere geldverstrekkers en wordt gezocht naar de beste rente. Een andere optie, indien reguliere financiers een object niet willen of kunnen financieren, is het gebruik maken van een investeerdersnetwerk.

Zolang het om zakelijk vastgoed gaat kun je met een verhuurhypotheek bijna alle objecten financieren. Onder andere: bedrijfspanden, beleggingspanden, horeca-objecten, kantoorpanden, winkelpanden maar ook woning voor verhuur.

Business real estate loan

Een business real estate loan, ook wel bedrijfshypotheek of zakelijke hypotheek genoemd, wordt de financiering gebruikt om zakelijk vastgoed voor eigen gebruik te financieren. Hierbij is het niet de bedoeling om een privé-aankoop van vastgoed te doen of een object te kopen voor de verhuur aan derden. Een bedrijfshypotheek is daardoor geschikt om je eigen winkel, kantoorpand of bedrijfsruimte te kopen.

Een bedrijfshypotheek kan een goede optie zijn als je een bedrijfspand huurt van een vastgoedbelegger. Op deze manier is het mogelijk een eigen pand te kopen, waardoor het bedrijfspand geen kostenpost meer is, maar een belegging. Deze vorm van financieren wordt gekozen voor o.a. bedrijfspanden, horeca-objecten, kantoorpanden en winkelpanden. Dit alles wel onder de voorwaarde dat het voor eigen gebruik is.

Voorwaarden

Bij beide geldt dat een minimale eigen inbreng een vereiste is. Bij Benkey, het alternatief voor banken en reguliere financiering is er een minimale eigen inbreng van 20%. Daarnaast is het mogelijk om zo vaak en wanneer je wil extra af te lossen zonder dat daarvoor kosten in rekening gebracht worden. Wel moet je rekening houden met een looptijd van minimaal 6 maanden.

De looptijd van de financieringen varieert maar gemiddeld kiezen kredietnemers een looptijd van 5 tot 20 jaar. Ook de hoogte van de financiering is verschillend en ligt aan de situatie. Leningen via Benkey lopen uiteen van 250 duizend tot 10 miljoen euro.

Binnen Benkley zijn ook een buy-to-sell financiering (om vastgoed te kopen met de intentie het door te verkopen), een bridge loan (korte termijnfinanciering of overbruggingskrediet met een gemiddelde looptijd van zes maanden tot drie jaar) of een development loan (projectfinanciering die wordt gebruikt voor het realiseren van een projectontwikkeling) mogelijk.

Deze vier verzekeringen zijn een must voor ondernemers

Wie een bedrijf start, doet er goed aan zich eerst te verdiepen in de verschillende noodzakelijke verzekeringen. Onder meer aansprakelijkheidsstelling en verzuim kunnen flinke kostenposten opleveren. Er zijn verschillende soorten verzekeringen waarmee verzekeringskwesties kunnen worden afgedekt.

Aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven

Verzekeraars bieden twee soorten aansprakelijkheidsverzekeringen voor bedrijven aan: een bedrijfs- en een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. In de meeste gevallen kiest een bedrijf voor een van beide verzekeringen. Dit is afhankelijk van de diensten of producten die worden aangeboden. Het verschil zit in wat voor schade er wordt gedekt: een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dekt bijvoorbeeld schade aan personen en spullen van klanten.

Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering dekt schade als gevolg van beroepsfouten. Denk bijvoorbeeld aan een juridisch adviseur dat een verkeerd advies geeft, waardoor de opdrachtgever geld misloopt. Jouw bedrijf kan dan aansprakelijk worden gesteld. In zo’n geval biedt de verzekeraar een vergoeding. Op die manier hoeft het niet hele schadebedrag zelf te worden betaald. Aansprakelijkheidsstelling kan namelijk de toekomst van het bedrijf in gevaar brengen.

Verzekeren tegen verzuim van werknemers

Heb je personeel in dienst? Dan is een verzuimverzekering handig. Medewerkers zijn mensen en mensen worden wel eens ziek. Op het moment dat een medewerker voor langere tijd ziek thuis zit, moet een ondernemer nog twee jaar verplicht doorbetalen. Ook bepaalt de wet wat er moet gebeuren tijdens het langdurig verzuim. Dat kost veel tijd en geld. Misschien moeten er zelfs kosten worden gemaakt om de medewerker te vervangen.

Deze financiële lasten zijn te verzekeren met een verzuimverzekering. De verzekeraar helpt ook met raad en daad om aan de wettelijke verplichtingen te voldoen. Op die manier kan de ondernemer zich op zijn bedrijf blijven richten.

Onmisbaar: de collectieve ongevallenverzekeringen

De collectieve ongevallenverzekering is onmisbaar voor ieder bedrijf. Blijvende invaliditeit of een overlijden is zo kostbaar, dat bedrijven er failliet aan kunnen gaan. Een ongeval onder werktijd kan altijd gebeuren. Door als bedrijf een verzekering hiertegen af te sluiten, krijgen medewerkers of hun nabestaanden een vergoeding als iemand invalide raakt of overlijdt. De collectieve verzekering zorgt voor een dekking van alle medewerkers binnen het bedrijf. Medewerkers met een tijdelijk contract (waaronder seizoensmedewerkers) en stagiairs worden ook meeverzekerd.

De bedrijfsauto verzekeren

Tegenwoordig behoort de bedrijfsauto bijna tot de standaarduitrusting van een bedrijf. Handig, maar een bedrijfsauto vormt ook een gevaar. Er kunnen ongelukken gebeuren. Bovendien is het wettelijk verplicht een bedrijfsauto tenminste voor de Wettelijke Aansprakelijkheid (WA) te verzekeren. Door te kiezen voor een uitgebreidere dekking (zoals een casco plus verzekering of een allrisk verzekering), kan de auto tot aan total loss verzekerd worden. Een enkele WA-verzekering biedt alleen dekking tegen schade aan anderen, terwijl een allriskverzekering ook total loss dekt.

Roordink Bedrijfswagens B.V. breidt uit met duurzaam dealerschap

Roordink Bedrijfswagens B.V. is jarenlang Erkend Duurzaam gecertificeerd. De gevestigde bedrijfswagendealer neemt nu een belangrijke volgende stap in haar “groene” strategie als dealer van Maxus bedrijfswagens. Maxomotive B.V., de trotse importeur van Maxus, heeft Roordink Bedrijfswagens B.V. benoemd als nieuwe dealer. Met vestigingen in Barneveld, Coevorden, Veenendaal en Zwolle dekt Roordink Bedrijfswagens een groot gedeelte van Nederland af.

Roordink Bedrijfswagens speelt met het Maxus-dealerschap in op de sterk stijgende vraag naar elektrische transportmiddelen. In een snel veranderende wereld waarin steeds strengere milieunormen gaan gelden, zeker in binnenstedelijke gebieden, is elektrisch vervoer steeds vaker de enige oplossing. 

Met de aanstelling van Roordink Bedrijfswagens B.V. als officieel dealer van Maxus per juni 2020 is het dealernetwerk van Maxomotive verder geoptimaliseerd. “Wij zijn blij met het dealerschap van Maxus. Een breed aanbod aan bestelwagens met een degelijk duurzaam concept is uniek in Nederland. De vraag hiernaar zal in de nabije toekomst alleen maar stijgen en wij kunnen hiermee onze klanten verder ontzorgen”, aldus Bert Roordink, algemeen directeur van Roordink Bedrijfswagens B.V. 

De heer Lou Jedeloo, Country Manager Maxomotive Nederland onderschrijft dit. “Maxus staat aan de vooravond van een serieuze Europese lancering met een sterke moedermaatschappij (zowel SAIC als Alcomotive) erachter. Dit jaar worden er twee geheel nieuwe voertuigen geïntroduceerd, de eDeliver3 voor het lichtere segment (tot ruim 1000 kg laadvermogen) met een WLTP actieradius van meer dan 300 km (53KWh versie) en later de eDeliver9 als opvolger van de huidige Maxus EV80 in het zwaardere segment, zowel in gesloten bestel als ook in chassis cabine met zelfs een aanhangwagengewicht van 1200 kg uniek in de markt. Wij zijn dan ook trots en tegelijk verheugd dat wij de professionals van Roordink Bedrijfswagens mogen toevoegen aan ons Nederlandse netwerk. In Roordink vinden wij een zeer servicegerichte organisatie met loyale klantrelaties en wij kijken uit naar de langdurige samenwerking.’’

Roordink Bedrijfswagens B.V. is ruim 35 jaar een gevestigde naam in bedrijfswagenland. “Afspraak is afspraak!” is een welbekende lijfspreuk, evenals “Gewoon anders!” en “Een slimme keuze.”. Roordink Bedrijfswagens is een vooruitstrevend bedrijf. Denkend vanuit het one-stop-shopping concept, wordt er naar gestreefd om klanten op transportgebied alles onder één dak te bieden. Daarbij is oog voor maatschappij en milieu een belangrijke maatstaf. Het bedrijf besteedt veel zorg aan kwaliteit in al haar processen. Certificering voor ISO 9001 voor alle vestigingen van Roordink Bedrijfswagens is een vanzelfsprekendheid, evenals het behalen, als een van de eerste truck dealerbedrijven, van het predicaat “Erkend Duurzaam”. Ook is er de laatste jaren geïnvesteerd in het opleiden van medewerkers als elektrisch specialisten, zijn laadpalen geïnstalleerd en worden zonnepanelen op de daken van de panden gelegd. Zo is Roordink Bedrijfswagens klaar voor de toekomst en gaat zij verder op de ingeslagen duurzame weg. 

Note voor de redactie, niet voor publicatie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maxomotive B.V.: dhr. Lou Jedeloo, 06-20029010 of

Lou.Jedeloo@MaxusMotors.nl of Roordink Bedrijfswagens B.V.: dhr. Richard Kramer, 06-43893179 of rkramer@roordink.nl 

Vastgoedsector omarmt meerwaarde van de slimme watermeter

0

Met welke producten en diensten kunnen we klanten nog breder ondersteunen? Die vraag staat centraal voor Johan van Erp en zijn collega’s op de afdeling Product & Marktontwikkeling bij Brabant Water. Het heeft onder andere geleid tot dienstverlening rond de ‘slimme’ watermeter.

De slimme watermeter blijkt de basiscomponent in het aanbieden van verschillende diensten: meterstanden ophalen, verbruiksinzichten tonen en bij afwijkingen in verbruik een signaal uitzenden.

Productontwikkeling

In 2015 startte Brabant Water met het aanbieden van meetdiensten door inzet van de slimme watermeter. Deze klantbehoefte kwam toen vooral van gemeentes en woningbouwcorporaties. “De eerste was de gemeente Eindhoven”, herinnert Van Erp zich. “Zij wilden ontzorgd worden wat betreft de meteropname en het verkrijgen van inzicht in verbruik. Daar is het zaadje geplant en van daaruit zijn we gaan kijken welke andere gemeentes en woningcorporaties interesse hadden. Dit heeft geresulteerd in de merken WaterGemak en WaterBewust die we nu actief aan zakelijke klanten presenteren.”

Vastgoed

Inmiddels groeit de interesse mede vanuit vastgoed- en projectontwikkelaars. ”En met een reden, want de watermeter laat precies zien hoeveel een pand aan water verbruikt en monitort dit. Bijkomend voordeel is dat dergelijk inzicht punten oplevert bij het verkrijgen van een duurzaamheidscertificaat zoals BREEAM of GRESB.

Over vastgoed gesproken, bij de bouw van de 22 verdiepingen tellende woontoren in Eindhoven mocht Brabant Water vorig jaar de slimme watermeter uitrollen. Al tijdens de bouw van het pand detecteerde het drinkwaterbedrijf het constante verbruik. “Op een bepaald moment bleken sommige toiletten continu door te lopen en zelfs een koppeling in de binneninstallatie te lekken. De aannemer ervaarde het als heel positief dat we dit direct konden detecteren en doorgeven. Een lekkage kan zo klein zijn dat het niet direct wordt opgemerkt. Zonde van het water en de kosten. Nog vervelender is het als het weglekkende water op ongewenste plekken beland en leidt tot waterschade.” Nu het gebouw inmiddels volledig verhuurd is, ervaart de verhuurder de gemakken van meldingen uit de slimme watermeter.

Duurzaam watergebruik

Grotere klanten met een hoog waterverbruik hebben over het algemeen hun energieverbruik goed in kaart. Veel minder geldt dat voor hun verbruik van water. “We zijn altijd benieuwd wat onze klanten prikkelt en we merken dat bedrijven niet alleen energiebewust maar ook waterbewust worden. Daarbij is drinkwaterbesparing in veel gevallen ook energiebesparing.” Van Erp legt uit dat de kosten van drinkwater niet hoog zijn, maar dat de beschikbare data veel kan opleveren. “Op het moment dat waterverbruik inzichtelijk is, ervaar je het gemak zoals we dat van een elektriciteitsmeter kennen. Data maakt mensen meer bewust van hun verbruik en laat zien waar het soms minder kan.

In overeenstemming met provincie Noord-Brabant is het Deltaplan Waterbesparing gestart om bewuster watergebruik te promoten. Daar leent de slimme watermeter zich uitstekend voor. De manier waarop we ook de particuliere consument hierin het beste kunnen ondersteunen, onderzoeken we nog. Zitten zij te wachten op grafieken per uur of zijn ze met een maandrapportage al geholpen? Klantonderzoeken achterhalen dit.”

Kansen uit data

“We worden steeds meer bedreven in het maken van data en die op een slimme manier aan klanten presenteren. De klant bepaalt uiteraard zelf wat met de verbruiksgegevens gedaan mogen worden. Wil de klant het verbruik inzichtelijk hebben, gaat het alleen om het gemak van meteropname of over de zekerheid die lekdetectie kan bieden. Dit is in de basis wat we aanbieden.”

Voorbeelden van toepassingen zijn er te over. Bij de slimme woon- en werkwijk Brainpoirt Smart District in Helmond die op dit moment wordt gebouwd, is ook Brabant Water betrokken. “We brengen in kaart waar water kan worden hergebruikt en willen bijdragen met de toepassing van meetdiensten aan een duurzame woonwijk.”
Kansen wat betreft ontzorgen doen zich ook voor in de ouderenzorg. Met het oog op de vergrijzing in Nederland kijkt Brabant Water of meetdiensten voor zorgorganisaties een toegevoegde waarde kunnen zijn. “Mensen blijven langer zelfstandig thuis wonen. Naast het opnemen van de meterstand is het vlotter opsporen van een lekkage kansrijk, omdat dit beter is voor de portemonnee van een huishouden. Juist daarom wil je mensen op tijd informeren.”

Auteur: Carline Klijn – van Best

‘Slimme watermeter geeft ons exact inzicht in verbruik’

0

In samenwerking met de gemeente Eindhoven is Brabant Water in 2015 gestart met het project rondom ‘Smart Water Metering’. Bij veertig sportaccommodaties in Eindhoven meet Brabant Water het waterverbruik op afstand. De waterstanden worden vervolgens direct digitaal doorgegeven aan de gemeente.

Wij vroegen Michel Gies, energiecoördinator van de gemeente Eindhoven, naar zijn ervaringen. “De administratieve lasten zijn voor ons sterk verminderd en de kans op fouten is nihil”, aldus Michel.

Smart Water Metering

In het project wordt de meterstand bij twintig grote sportaccommodaties dagelijks met behulp van dataloggers bijgehouden. Bij twintig kleinere gebouwen wordt de stand van de watermeters twee keer per jaar via een ‘walk-by’ systeem opgenomen. Bij dit systeem hoeft de meteropnemer niet meer direct bij de watermeter te zijn om de stand op te nemen. De data worden ontsloten via veilige omgevingen, die door onze dataspecialisten in orde zijn bevonden. De veiligheid van de data is daardoor gewaarborgd.

Data digitaal beschikbaar

“Onze eerste ervaringen met deze slimme watermeters zijn erg positief. Wij hebben nu exact inzicht in ons verbruik”, zegt Michel. “Doordat wij alle data over het waterverbruik digitaal beschikbaar krijgen, kunnen wij achteraf eenvoudig de kosten controleren. Daarnaast kunnen wij gericht sturen op het waterverbruik bij bepaalde accommodaties, als dat nodig mocht zijn.”’

Kwaliteit waarborgen

Volgens de energiecoördinator heeft Brabant Water met het ‘Smart Water Metering’ goud in handen. “Ik denk dat veel mensen en organisaties blij worden als ze zelf geen watermeterstanden meer hoeven op te nemen en door te geven. Als gemeente Eindhoven zijn wij samen met Brabant Water aan het bekijken of we de slimme watermeter ook voor andere gemeentelijke gebouwen kunnen gaan gebruiken. Daarbij wordt het voor Brabant Water een uitdaging om bij het verder uitrollen van dit project, de huidige kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen. Als dat lukt, ben ik ervan overtuigd dat de slimme watermeter absoluut een succes kan worden.”

En dat is nou net de ambitie van Brabant Water. Met deze digitale innovatie is Brabant Water klaar voor de toekomst.

Meer weten?

Neem dan contact op met Brabant Water op telefoonnummer 073 683 8606 of stel uw vraag per e-mail.