Munnikenheide College neemt leerlingen mee op ontdekkingsreis

Op het Munnikenheide College in Etten-Leur en Rucphen helpt loopbaanbegeleider Cleo Gussenhoven leerlingen met het maken van keuzes door de leerjaren heen. “We laten leerlingen kiezen met hun hart. In de keuze voor een profiel en keuzevakken kijken we naar wat ze op dat moment prettig vinden om te doen.”

Vanaf de brugklas maken leerlingen kennis met zes profielen waar ze vanaf het derde jaar les in krijgen. Dat zijn:

  • Economie en Ondernemen
  • Zorg en Welzijn
  • Dienstverlening en Producten
  • Produceren, Installeren en Energie
  • Mobiliteit en Transport
  • Bouwen, Wonen en Interieur

De school werkt met een Loopbaan Oriëntatie Begeleiding (LOB) plan en die begeleiding loopt door alle lagen en leerlijnen heen. Gussenhoven: “In het begin houden we het klein, want in de brugklas doen leerlingen al voldoende nieuwe indrukken op. In dat eerste jaar kijken we alvast naar vragen zoals: wie ben ik, wat wil ik en wat kan ik?”

Alles is techniek

In het coronavrije tijdperk nam de vmbo-school leerlingen mee naar het evenement Game on in de regio. En ze bezochten Girls’ Day, waarbij bèta-, technische en IT-afdelingen van bedrijven hun deuren openzetten voor meisjes van 10 tot 15 jaar. “Daarnaast helpt het programma Jetnet & Technet onze docenten, door programma’s te schrijven voor het voortgezet onderwijs over de zeven werelden van techniek. Uiteindelijk heeft ieder profiel te maken met techniek. Ook de leerling die in de zorg gaat werken, ervaart hoe techniek een rol speelt op de werkvloer. “Techniek vloeit door verschillende sectoren heen. Dat willen we leerlingen laten zien. We nemen leerlingen hier echt mee op ontdekkingsreis.”

Sterk Techniek Onderwijs

De scholengemeenschap voelt zich bevoorrecht dat het mee mag doen met Sterk Techniek Onderwijs (STO). Die regeling stimuleert de samenwerking op het gebied van techniek tussen de basisscholen, het vmbo, het mbo en het bedrijfsleven. “Vanuit deze regeling voeren we geen losse acties uit, maar werken we samen aan programma’s binnen de hele regio. Gussenhoven zegt over haar werk: “Een leerling een bepaalde kant opsturen doe ik bewust niet, overal zijn mensen nodig.”

Jongen bij auto

Praktische Sector Organisatie

Op het moment dat leerlingen in het tweede leerjaar aankomen, geven de beroepsdocenten een presentatie over het profiel dat ze vertegenwoordigen. Iedere leerling start met onderzoeken en verdiepen binnen de profielen en ontdekt zijn of haar talenten. Dit noemen ze op het Munnikenheide College de Praktische Sector Organisatie. Gussenhoven gelooft dat een goede voorbereiding op de keuze voor een profiel leidt tot gemotiveerdere leerlingen in de bovenbouw. “We adviseren leerlingen met hun hart te kiezen, voor datgene wat ze op dit moment fijn vinden en prettig vinden om te doen. Binnen hun profiel willen ze zich veilig voelen en nieuwe vaardigheden ontwikkelen. Als ze in de bovenbouw ontdekken liever iets anders te doen, kunnen ze nog alle kanten op in het mbo. Hier ontdekken ze ook wat niet bij hen past. We leiden niet zozeer op voor een beroep, we leiden leerlingen op om naar het beroepsponderwijs te gaan.”

Op de keuze terugkomen

Gussenhoven benadrukt dat de keuze voor het volgen van een profiel vanaf het derde jaar niet alles bepalend is. “Ik heb ook leerlingen die overtuigd zijn van een richting en daar na hun stageweek in het vierde jaar toch op terugkomen. Dat gebeurt regelmatig en is ook niet verwonderlijk. Een stage is een goede manier om kennis te maken met de arbeidsmarkt.” Na een week stage in het derde jaar, lopen de leerlingen in het vierde jaar twee keer een week stage binnen hun profiel.

Het Munnikenheide College heeft in totaal 46 keuzevakken en daaruit maakt iedere leerling zijn/haar keuzes. Hoe houden de beroepsdocenten hun kennis op peil, bijvoorbeeld bij het geven van vakken zoals robotica en duurzame energie? “Zij halen daar eens in de zoveel tijd opnieuw hun bevoegdheid voor. De markt verandert, onze docenten leggen inmiddels ook uit hoe een elektrische auto werkt. We blijven continu bij als school.”

Trechteren

De leerlingen die Gussenhoven spreekt, uiten weleens zorgen over de arbeidsmarkt. Moeten ze nu nog wel kiezen voor evenementenorganisatie? “Van hun ouders horen ze dat daar geen werk in is. Tegen de tijd dat zij zijn afgestudeerd, kan de situatie weer anders zijn. De leukste gesprekken zijn de gesprekken waarbij leerlingen zeggen niet te weten wat ze willen. Samen gaan we trechteren en komen we ergens.”

Gussenhoven hoopt dat derde en vierdejaars leerlingen vanaf april ondanks de coronacrisis een kijkje mogen nemen bij bedrijven. “De stage zal anders zijn, maar laten we samen kijken naar wat wél kan. Een leerling vindt het heel spannend om contact op te nemen met een bedrijf. Een student een interview af laten nemen met een directeur, is al heel waardevol.”

Auteur: Carline Klijn – van Best

Google search engine
GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten