Pallettransporteur Berser bereidt zich voor op dieselverbod 2030, maar: ‘Transportsector is geen melkkoe’

ROTTERDAM – Palletways vormt een uitgebreid transportnetwerk voor het expressvervoer van gepalletiseerde goederen, zowel op nationaal als internationaal niveau, met 450 distributie depots in 24 Europese landen. Het bedrijf verkiest lokale specialisten, zoals Berser Network Logistics, om diverse regio’s te bedienen. Het netwerk breidt zich verder uit in Zuid-Holland. Momenteel heeft het bedrijf 25 dieselgedreven wagens op de weg, maar binnen zes jaar zal het wagenpark vernieuwd moeten worden: vier steden staan vanaf die datum geen dieseltrucks meer toe.

Momenteel worden grote opleggers elke nacht naar Nijmegen gereden, waar internationale pallets worden opgehaald en gedistribueerd in Zuid-Holland, voornamelijk voor stadsdistributie en diverse bedrijven. “We maken gebruik van Palletways voor internationale zendingen, via de centrale hub in Nijmegen”, zegt directeur-eigenaar Remko Marks. “We zijn al bij dit systeem betrokken sinds de start, ongeveer twintig jaar geleden.” Marks benadrukt het belang van continue investeringen in vaardigheden en kennisontwikkeling. De uitdagingen van de transportsector, waaronder investeringen in groene technologieën, dragen bij aan een duurzamere toekomst maar vormen ook een financiële uitdaging voor transportbedrijven.

Randstad

Berser Netwerk Logistics bedient het Randstadgebied met postcodes 2200 tot 3399, inclusief het centrum van Rotterdam, Den Haag, Leiden en Delft. Vanaf 2030 gelden voor deze vier steden echter beperkingen voor vrachtvoertuigen in dit gebied. Per 1 januari van dat jaar zijn dieselvrachtwagens met een laadvermogen tot 3,5 ton niet meer toegestaan. In 2025 staat Berser voor belangrijke investeringen. Het anticiperen op toekomstige beperkingen van vrachtvoertuigen is cruciaal, stelt Marks, aangezien overheden streven naar emissievrije stadsdistributie. “En het is onzeker of het bij deze vier steden blijft”, merkt hij op. Daarnaast is er ook beleid uit Brussel te verwachten. De voorbereiding op 2030 omvat investeringen in materieel voor de komende vijf jaar, waarbij subsidies essentieel zijn om de overgang naar emissievrij betaalbaar te maken. Er wordt ook gekeken naar waterstof als langetermijnoplossing, hoewel de focus momenteel op elektrische voertuigen ligt.

Batterijtechnologie

Een weg terug is er niet. De fossiele brandstoffen verdwijnen uiteindelijk en daarom investeert Berser in duurzaamheid en past de infrastructuur daarop aan. Zo wordt ook gekeken naar batterijtechnologie, zonnepanelen en de verhouding van elektrische voertuigen binnen het wagenpark. Eerste wapenfeit is de recente aanschaf van een elektrische bakwagen, die zal worden ingezet voor leveringen in Rotterdam.

Geen melkkoe

Marks benadrukt dat de maatschappij anno 2024 nog niet klaar is voor een volledige omschakeling naar elektrisch of waterstof. De ontwikkelingen zijn volop gaande en die kosten tijd en geld – met investeringen in kennisontwikkeling. Die lasten voor de CO2-reductie op de weg kunnen niet uitsluitend op het bordje belanden van de transportsector, stelt de directeur van Berser. “De overheid zal financieel moeten bijdragen, anders is 2030 niet haalbaar.” Want de transportsector mag niet de melkkoe zijn in deze transitie.

Auteur: Han Verbeem

 

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten