Van Gemert omschrijft het werk als ambachtelijk omdat geen brug of sluis hetzelfde is. “In hoofdlijnen komen ze overeen, maar de afmetingen van meerpalen variëren altijd. Dat maakt een inspectie aan een brug voorafgaand aan de werkzaamheden ook zo belangrijk.”
Zwemmen
Bij een remmingwerk of bij meerpalen bevindt het aangetaste deel zich meestal rond de luchtwaterlijn. Een medewerker van Protekta staat dan net boven zijn middel in het water. “Aan het ponton bevestigen we een rekje, anders zouden we zwemmend ons werk moeten doen. De hydraulische zagen waarmee we werken, zijn natuurlijk tegen water bestand.”
Overnachten
Protekta heeft de wortels weliswaar in Gemert, maar in het Brabantse land is lang niet zo veel water te vinden als elders in Nederland. Daarom overnachten de teams van maandag tot en met woensdag in een hotel of appartement, en gaan donderdag aan het eind van de dag naar huis. Dat maakt een autorit in alle vroegte vanuit Brabant naar de wateren in Friesland, Noord-Holland of Zeeland overbodig. “In vaste teams verblijven we doordeweeks bij elkaar. Een team bestaat behalve uit twee of drie medewerkers. Het is handig om met zijn drieën te zijn, want dan kan één iemand vanaf de kant delegeren. Van de twintig mensen waaruit onze organisatie bestaat, werken er zo’n twaalf medewerkers buiten.”
Werkvoorbereider
Protekta verwelkomt graag een nieuwe werkvoorbereider. In die functie stel je op basis van de inspectie aan een brug een offerte op. Indien nodig, bestel je nieuw hout. De functie is echt een combinatie tussen werkvoorbereider en calculator. Als uitvoerder laat Van Gemert nieuwe mensen zien waar de moeilijkheden bij een klus kunnen zitten waarvoor extra tijd moet worden berekend. “Goed kunnen rekenen is één ding, inzicht in de materie is in deze functie ook heel belangrijk.”
Inspectierapport mét werkplan
De unieke manier van werken bij Protekta zit hem in het feit dat na het maken van een inspectierapport direct een werkplan wordt opgesteld, met het bijbehorende kostenplaatje. “We kijken verder dan wat er moet gebeuren en denken meteen in oplossingen. Probeer in een plaatsje zoals Giethoorn maar eens met een vrachtwagen bij de juiste brug te komen. Bij iedere inspectie kijken we meteen naar het complete plaatje.”
Medewerkers buitendienst
Een groot deel van de medewerkers in de buitendienst bij Protekta heeft een achtergrond in de bouw. Ook voor deze tak ziet het bedrijf graag nieuwe aanmeldingen binnenkomen. Eén grote troef is er in ieder geval: na vier dagen werken op een buitenlocatie, start het weekend voor deze mensen al op vrijdag terwijl ze voor vijf dagen betaald krijgen. Een prettige blijk van waardering richting de medewerkers en tegelijkertijd een noodzakelijk kwaad, vindt Van Gemert. “Na een hele dag in het water te hebben gezeten, is de kans behoorlijk groot dat je op de terugweg achter het stuur in slaap valt. Voor de meeste medewerkers is het langer dan een uur rijden naar een klus. Het overnachten kost ons weliswaar een hoop extra, maar deze manier van werken is wel efficiënt.”
Monumentaal
Protekta werkt vooral aan de kleinere bruggen van Nederland, opgebouwd uit een houten constructie. In Appingedam bijvoorbeeld hangen meerdere grote bruggen van hout met een monumentale status. Komt bij bruggen van hout steeds meer nat vuil, dan gaat het uiteindelijk rotten. “Dat proces is niet te stoppen wanneer het eenmaal in gang is gezet. Op een historische brug plaats je geen stalen manchetten. Dat ziet er niet uit. Het onderstel in het water zou wel honderd jaar mee moeten kunnen, want daar gebeurt niets mee. Het aangetaste gedeelte zagen we weg. We plaatsen een bekisting eromheen en maken het af met het proces van aangieten.”
Geen raketgeleerde
Nieuwe medewerkers hoeven geen raketgeleerde te zijn, maar interesse in bruggen is wel wenselijk. “Na iedere klus kijken we met trots terug, want met een kleine ingreep is een helemaal nieuwe brug overbodig geworden. De opgeknapte brug kan weer twintig jaar vooruit.”
Auteur: Carline Klijn – van Best