“We proberen iedereen enthousiast te maken voor bedrijfsautotechniek”

Den Engelsen Bedrijfswagens B.V. verkoopt en onderhoudt bedrijfswagens in de business-to-business markt. Door het complete aanbod aan bedrijfswagens zijn zij er voor iedere ondernemer. Van een ZZP’er met een kleine bedrijfswagen, een koeriersbedrijf met een complete vloot bestelwagens tot aan logistieke dienstverleners met de zwaarste trucks.

Er werken ongeveer 140 medewerkers, verdeeld over vier vestigingen. Eindhoven, Nijmegen, Stein en Venlo. Operationsmanager Aart van Dongen en HR-manager Natalie Custers merken dat het steeds moeilijker wordt om vooral technisch personeel te vinden.

Enthousiast te maken

Een pasklare oplossing hiervoor is er niet. Toch proberen ze op diverse manieren interesse te wekken voor zowel de autotechniek als voor werken bij Den Engelsen. “We investeren veel in middelbare scholieren om ze vroegtijdig enthousiast te maken voor het vak. Ook organiseren we intern diverse leuke activiteiten. En we zorgen voor de nodige opleidingen van medewerkers, zodat ze mee kunnen blijven groeien met de dynamiek van de branche.”

Chef werkplaats

Nick Lahaije (29) is zo’n enthousiast iemand. “De interesse in techniek heb ik van mijn vader. Ik ging van 3 naar 4 havo, maar wilde eigenlijk de techniek in. Vervolgens volgde ik een autotechniekopleiding op mbo-4 niveau. Gevolgd door een managementopleiding om zo door te kunnen groeien tot werkplaatschef. Dat ben ik sinds 2017. Ik ben verantwoordelijk voor het onderhoud van de bedrijfswagens.”

“In 2011 kreeg ik mijn eerste contract als monteur. Dat werk is heel divers. Elke dag kan er een anders soort storing of reparatie zijn. Ja, ook ’s nachts. Dan heb je al je kennis en ervaring nodig om de klant weer zo snel mogelijk op de weg te helpen. Als dat dan lukt, geeft dat echt voldoening.”

Vlieguren maken

“Ik werk samen met vijftien gezellige en goede collega’s. De autotechniek verandert niet dagelijks, maar wel vaak en ook snel. In deze branche draait het vooral om vlieguren maken”, weet Nick. “Ik ben de helft van de tijd in de werkplaats en houd mij dan onder andere bezig met diagnoses. De andere 50 procent bestaat voornamelijk uit receptiewerkzaamheden. Verder ben ik nog leermeester, dat wil zeggen begeleider van scholieren. Ook dat vind ik mooi om te doen.”
De functie van leermeester past prima in het opleidingsplaatje, zoals ze dat bij Den Engelsen voor zich zien. “We zijn een echt familiebedrijf en hebben een hele platte organisatie met korte lijnen. Alle vier vestigingen zijn hetzelfde en zelfstandig, maar bij een groot project, helpen we elkaar”, vult Aart aan.

Lastige arbeidsmarkt

Dat klinkt allemaal heel positief. Toch is er sprake van een lastige arbeidsmarkt, erkennen ze bij Den Engelsen. “De ontwikkeling dat er meer vacatures zijn dan werkzoekenden, geldt zeker in de technische beroepen. En bij ons dus ook, want zo’n 70 procent van de medewerkers is monteur. Het is moeilijk om de juiste mensen te vinden. Toch blijven we alles op alles zetten en lukt het ons wel”, voegt Natalie toe.

Truck Academy

“Naast het enthousiast maken voor het autotechniekvak van leerlingen op middelbare scholen doen we meer. Ook zijn we actief op banenmarkten en open dagen van scholen. Daarnaast bieden we ze een bedrijfswagenspecifieke opleiding aan. De Truck Academy – waarvan er negen zijn in Nederland – is zo’n voorbeeld, maar het kan ook een specifieke opleiding op het gebied van autotechniek zijn”, vult Aart aan.

“De leerlingen gaan dan naar school. Bij Den Engelsen leiden we ze dan op tot monteur. Ze worden begeleid door onze leermeesters, dat zijn collega’s die dat heel leuk vinden en vaak zelf ook die begeleiding gehad hebben.”

Lange adem

“Dat opleiden is iets van de lange adem en duurt letterlijk jaren”, aldus Natalie. “Volgens ons is op die manier de kans op succes wel het grootst. We hebben op dit moment zo’n tien leerlingen aan het werk. Die werken als volwaardig monteur, maar zijn nog in opleiding. Sommigen blijven monteur, anderen willen op een gegeven moment een klantcontactfunctie of worden zoals Nick werkplaatschef.”

Echte truckmentaliteit

Wat wel een voorwaarde is, is dat je de echte truckmentaliteit moet bezitten, zoals Aart tot slot nog aangeeft: “Je moet begrijpen wat een ondernemer dagelijks bezighoudt. Maar ook altijd klaar staan bij een noodreparatie. Overdag en ook ’s nachts. Naast flexibel zijn, moet je dat wel leuk vinden en ook snappen dat het zo werkt. En als jou het dan lukt en de klant letterlijk door kan, dan heb je toch een soort heldenstatus. Hoe mooi is dat?”

Google search engine
GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten