Als eigenaar van een bedrijf zal je waarschijnlijk wel weten dat het geven van relatiegeschenken een cruciaal element is binnen de samenwerkingen en klanten die je hebt. Maar hoe komt het dat relatiegeschenken altijd zo’n succes zijn? In deze blog duiken we in de psychologie achter deze relatiegeschenken en hoe het komt dat ze zo’n succesvol instrument zijn in de zakelijke wereld.
De kracht van erkenning
Erkenning is een van de fundamenten van relaties tussen mensen. Iedereen wil gezien, gehoord en gewaardeerd worden. Hier speel je op in door een relatiegeschenk aan iemand te geven. Het is namelijk een vorm van erkenning, want je laat hier iemand mee merken dat je diegene waardeert en graag met deze persoon samenwerkt. Door dit gevoel van erkenning op te wekken door een relatiegeschenk cadeau te doen, versterk je het gevoel van eigenwaarde en waardering. Deze persoon zal zich gezien voelen door jou en jouw bedrijf, en daardoor zal de relatie versterken en de loyaliteit van de persoon aan jouw bedrijf vergroot worden. Bovendien zal je klant of relatie vervolgens altijd een positief gevoel hebben als ze denken aan jouw bedrijf: “Ik weet nog dat ik een relatiegeschenk van ze ontving.”
Klantwaardering
Een klant die tevreden is, zal loyaal blijven. Deze loyaliteit kun je ontwikkelen door relatiegeschenken te geven als blijk van waardering. Het personaliseren van relatiegeschenken die passen bij je klant of relatie, zoals rugzakjes met logo voor iemand die vaak met het gezin op pad is, zorgt ervoor dat je klant zich gezien voelt. Jij kent degene écht en waardeert jullie samenwerking. Bovendien zal de ontvanger, door dit gepersonaliseerde relatiegeschenk, het gevoel hebben dat diegene echt deel uitmaakt van een gemeenschap. Dit gevoel van betrokkenheid kan een groot verschil maken in jullie zakelijke relatie. Het gaat niet alleen om het geven van een geschenk, maar om het creëren van een sterke band tussen jou en je klant, gebaseerd op wederzijds begrip en waardering. Hierdoor kan de samenwerking nog succesvoller worden.