De psychologie achter relatiegeschenken

Als eigenaar van een bedrijf zal je waarschijnlijk wel weten dat het geven van relatiegeschenken een cruciaal element is binnen de samenwerkingen en klanten die je hebt. Maar hoe komt het dat relatiegeschenken altijd zo’n succes zijn? In deze blog duiken we in de psychologie achter deze relatiegeschenken en hoe het komt dat ze zo’n succesvol instrument zijn in de zakelijke wereld. 

De kracht van erkenning

Erkenning is een van de fundamenten van relaties tussen mensen. Iedereen wil gezien, gehoord en gewaardeerd worden. Hier speel je op in door een relatiegeschenk aan iemand te geven. Het is namelijk een vorm van erkenning, want je laat hier iemand mee merken dat je diegene waardeert en graag met deze persoon samenwerkt. Door dit gevoel van erkenning op te wekken door een relatiegeschenk cadeau te doen, versterk je het gevoel van eigenwaarde en waardering. Deze persoon zal zich gezien voelen door jou en jouw bedrijf, en daardoor zal de relatie versterken en de loyaliteit van de persoon aan jouw bedrijf vergroot worden. Bovendien zal je klant of relatie vervolgens altijd een positief gevoel hebben als ze denken aan jouw bedrijf: “Ik weet nog dat ik een relatiegeschenk van ze ontving.”

Klantwaardering

Een klant die tevreden is, zal loyaal blijven. Deze loyaliteit kun je ontwikkelen door relatiegeschenken te geven als blijk van waardering. Het personaliseren van relatiegeschenken die passen bij je klant of relatie, zoals rugzakjes met logo voor iemand die vaak met het gezin op pad is, zorgt ervoor dat je klant zich gezien voelt. Jij kent degene écht en waardeert jullie samenwerking. Bovendien zal de ontvanger, door dit gepersonaliseerde relatiegeschenk, het gevoel hebben dat diegene echt deel uitmaakt van een gemeenschap. Dit gevoel van betrokkenheid kan een groot verschil maken in jullie zakelijke relatie. Het gaat niet alleen om het geven van een geschenk, maar om het creëren van een sterke band tussen jou en je klant, gebaseerd op wederzijds begrip en waardering. Hierdoor kan de samenwerking nog succesvoller worden.

Persoonlijke relevantie

Bij het geven van relatiegeschenken is het mogelijk om dit relatiegeschenk te personaliseren. Zo kun je rugzakken laten bedrukken, voor een klant die vaak naar zijn kantoor gaat. Met een gepersonaliseerd relatiegeschenk laat je merken dat je er echt moeite in hebt gestoken en aan die persoon hebt gedacht. Maak een relatiegeschenk nog specialer door het af te stemmen op de ontvanger, door zijn interesses, hobby’s en functie hierin mee te nemen. Het relatiegeschenk is dan speciaal voor je klant of relatie uitgekozen. En hoewel dit voor jou niet erg veel moeite kost, geeft het wel een belangrijk signaal af aan de ontvanger. Hiermee toon je oprechte interesse in de persoon en krijgt de klant of relatie het gevoel dat dit geschenk speciaal voor diegene is uitgekozen. Dat versterkt de emotionele band en kan de loyaliteit vergroten. Daarom is het bij het uitzoeken van een relatiegeschenk, erg cruciaal om na te denken over de psychologie die hierbij komt kijken. Speel hier slim op in en bouw hiermee waardevolle relaties op met klanten.
GERELATEERD

Artikel gaat over

Regio in Bedrijf
Regio in Bedrijfhttp://www.regioinbedrijf..nl
uw zichtbaarheid en profilering, zowel online als offline. Daarnaast brengen wij u graag in contact met relevante partijen uit ons netwerk.

Meer berichten