Dag over circulaire economie met BUas Performatory studenten Toekomstige social innovators aan de slag met concept voor circulaire transitie

In 2030 wil West-Brabant dé voorloper zijn in de transitie naar een nieuwe, groene, duurzame en sociale economie en de plek voor ondernemers die daaraan bijdragen. Daar maakt REWIN zich sterk voor. Dat doen we onder meer via het strategische programma’s Circulair Ondernemen en in samenwerking met kennisinstellingen/ onderwijs, overheden en ondernemingen.

Onderwijsdag met Performatory studenten

Tijdens een onderwijsdag op 21 november werkte REWIN vanuit Circulair Ondernemen samen met 20 Performatory-studenten aan het onderwerp circulaire economie. Performatory is een bachelor-programma in ‘Transformatieve Sociale Innovatie’, een van drie tracks van de opleiding Social Innovation aan de Breda University of Applied Sciences (BUas).

Transformatieve Sociale Innovatie gaat over het verbeteren van de sociale interactie tussen mensen op zo’n manier dat ze nieuwe ideeën, perspectieven of oplossingen omarmen of bedenken. Innovaties die sociale, ecologische, economische en/of culturele uitdagingen aanpakken. Een sociale innovator verbindt mensen en organisaties rond een bepaald onderwerp en faciliteert het proces van co-ontwerpen, en co-creëren en weet dit proces te stimuleren op basis van kennis en ervaringen.

Circulair ondernemen is samen DOEN

Programmamanager Circulair Ondernemen Dirk van der Ven ging met de 20 aanstaande social innovators van BUas aan de slag bij REWIN op de Triple O Campus. Centraal stond de vraag hoe je ondernemers die met de circulaire transitie aan de slag zijn, met elkaar verbindt zodat ze ervaringen met en kennis over circulair ondernemen kunnen uitwisselen. Want circulair ondernemen is samen werken, samen leren en vooral samen DOEN: mouwen opstropen, voetjes op de grond houden en aanpakken.

Maar uit de werksessies op de onderwijsdag kwamen ook diepere lagen. Inzichten zoals gedeelde waarden, de essentie van storytelling en waar we het allemaal voor doen; het kwam gedurende de ochtend en middag herhaaldelijk aan bod.

Ondernemers in the lead

De uitkomst van deze onderwijsdag met BUas Performatory leverde goed input op voor een parallel project met 5 minor studenten van BUas. Deze groep gaat 10 weken lang werken aan de ontwikkeling van een concept om ervaringen en leringen van ondernemers in hun circulaire transitie te delen. Doel van het te ontwikkelen concept is om ondernemers een leidende rol te geven in de transitie naar een circulaire economie in West-Brabant.

Later meer!

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten