Hoe toon je als werkgever goed werkgeverschap? Denk bijvoorbeeld aan een WGA Hiaat verzekering. Hiermee voorkom je terugval in inkomen bij arbeidsongeschiktheid voor je werknemers. Natuurlijk zijn er ook do’s en don’ts die ervoor zorgen dat je personeel ook in de toekomst tevreden thuiswerkt.
Thuiswerken: wat je wel moet doen
Een veilige en gezonde werkplek bieden
Als werkgever is het jouw verantwoordelijkheid dat je werknemers ergonomisch verantwoord kunnen werken en duurzaam inzetbaar blijven. Zodat ze niet na twee uur achter hun laptop al last krijgen van hun rug, nek of ogen. Een laptopstandaard en extern toetsenbord maken al veel verschil.
Hebben je werknemers daarnaast een verstelbare bureaustoel? En genoeg licht? Ook een geluiddichte koptelefoon is geen overbodige luxe, als je werknemers snel afgeleid worden door gezinsleden of huisgenoten. Als werkgever heb je de verantwoordelijkheid om, mogelijk samen met HR, je werknemers ergonomisch verantwoord te kunnen laten werken.
‘Vraag je werknemers op vaste momenten bereikbaar te zijn voor elkaar.’
Duidelijke afspraken maken
Thuis hebben je werknemers over het algemeen minder structuur dan op kantoor. Maak daarom duidelijke afspraken over het verloop van de dag. Kies bijvoorbeeld een vast vergadermoment. En vraag je werknemers op vaste momenten bereikbaar te zijn voor elkaar. Zo zijn de onderlinge verwachtingen helder.
Flexibel zijn waar dat kan
Probeer flexibel te zijn als werkgever. Houd zoveel mogelijk rekening met de persoonlijke situatie van je werknemer. Verwacht niet dat iedereen thuis om stipt 9.00 uur begint met zijn werkzaamheden en om 17.00 uur de laptop dichtklapt. Werknemers met kinderen willen misschien wat eerder beginnen, zodat ze ook iets eerder kunnen stoppen om er te zijn voor hun kinderen. Samen kun je afspraken maken over werktijden en bereikbaarheid. Door jouw flexibele houding blijft je personeel gemotiveerd.
Regelmatig communiceren
Bel regelmatig met je werknemers. Vraag niet alleen naar hun werkzaamheden, maar informeer ook hoe het persoonlijk met ze gaat. En vergeet niet het goede voorbeeld te geven door te vertellen wat jou bezighoudt.
Gezond gedrag stimuleren
Op een thuiswerkdag schiet bewegen er sneller bij in. Je werknemers hoeven niet te reizen en de vaste pauzewandelingen met collega’s vallen weg. Ook de verleiding om tussendoor te snacken is misschien groter.
Herinner je personeel aan het belang van een bewuste levensstijl. Daardoor zitten ze beter in hun vel. Fysiek én mentaal. Stimuleer een wandeling tijdens de lunch of geef ze de ruimte om te sporten.
Thuiswerken: wat je juist niet moet doen
Grenzeloos werken belonen
Thuiswerken kan de grens tussen werk en privé vervagen. Werknemers denken bijvoorbeeld: ‘Dat verslag maak ik vanavond nog wel even af.’ Het gevolg: ze hebben het gevoel dat ze altijd aan het werk zijn. Dat zorgt voor stress, vermoeidheid en verzuim. Vraag je werknemers de grens tussen werk en privé te bewaken. Geef daarnaast zelf het goede voorbeeld en werk ook niet te lang door.
‘Wat dacht je van een online pubquiz?’
Teamuitjes achterwege laten
Dat (een deel van) je team thuiswerkt, betekent niet dat je geen leuke dingen meer kunt ondernemen. Wat dacht je van een gezamenlijke virtuele lunch? Als werkgever kun je een lekker broodje bij je werknemers laten bezorgen. Of organiseer een online pubquiz. Juist als collega’s vanuit huis werken, is het belangrijk met elkaar verbonden te blijven.
Te veel videocalls inplannen
Videovergaderingen zijn vermoeiend. Je moet telkens op twee plekken tegelijk zijn: in je werkkamer en in de online meeting. Ook het langdurige staren naar een scherm is niet bevorderlijk voor de concentratie van je werknemers. Probeer het aantal videocalls op een dag dus te beperken. Bel bijvoorbeeld gewoon, zodat je werknemers ondertussen hun benen kunnen strekken.
Al je werknemers hetzelfde behandelen
Iedere werknemer is anders. De een heeft genoeg aan een wekelijks één-op-één gesprek via een videotool, de ander heeft meer ondersteuning nodig. Sommigen hebben een rustige werkplek thuis, anderen hebben kinderen of huisgenoten. Peil bij je werknemers waar ze behoefte aan hebben en houd daar rekening mee. Bedenk daarnaast oplossingen voor ze. Misschien kun je eens thuis langsgaan bij je werknemers, als ze dat op prijs stellen.