‘Onze chauffeurs zijn ware kunstenaars’

Bij het begrip 'transport en logistiek' denk je misschien vooral aan vervoer en distributie van goederen over weg, spoor en water en door de lucht. Ook voor Hessels is dit een belangrijk bedrijfsonderdeel. Maar het begrip betekent zoveel meer.

In dit artikel wil Hessels Poedercoating graag iets meer vertellen over het interne transport en de logistiek bij hun bedrijf in Breda.

Halen en brengen

De materialen en producten die bij Hessels Poedercoating worden behandeld, worden voor circa 65% van de orders door de klant gebracht en gehaald. Voor de resterende 35% van de orders regelt Hessels het transport van en naar de klant. Dit gebeurt met een eigen vrachtwagen en drie opleggers. De Mercedes-Benz Actros heeft emissiestandaard Euro VI, momenteel de schoonste klasse. Met zijn 360 PK trekt hij met gemak een oplegger met bijvoorbeeld zware onderdelen van landbouwmachines tot een maximaal laadvermogen van 30 ton. De drie opleggers zijn identiek uitgevoerd en voorzien van duidelijk beletterde schuifzeilen en een schuifdak.

Indrukwekkende aantallen

“Laatst vroeg iemand aan mij hoeveel stuks wij per jaar bij Hessels verwerken”, aldus Arjen Hessels, directeur van Hessels Poedercoating. “Dat zijn er honderdduizenden en van zeer uiteenlopende producten en materialen. Dat dat een behoorlijke logistieke operatie is spreekt voor zich. En om al die aantallen te coaten gebruiken we op jaarbasis ruim 70.000 kg poeder, dan heb je een beetje indruk van wat er bij ons in Breda allemaal gebeurt.”

Stalen binten

Afmetingen

Aan de drie poedercoatlijnen worden producten en materialen opgehangen om te poedercoaten. Deze lijnen zijn uitgerust met zogenaamde traversen, een ophangsysteem dat de producten en materialen aan een draaiende kettingbaan transporteert. Hessels: “We kunnen gewichten aan tot 3000 kg en 12,5 meter lengte per traverse. En de snelheid van de kettingbaan is variabel in te stellen. Met de ingebruikname van de nieuwe lijn, nu ruim een jaar geleden, kunnen we ook prima heel kleine producten in grote aantallen behandelen. Tot wel tienduizend stuks per order.” Van de chemische voorbehandeling tot en met het drogen is het productieproces op deze nieuwe lijn volledig geautomatiseerd. Dit zorgt ervoor dat alles nog maar één keer hoeft te worden opgehangen en afgehaald.

Opslag en planning

De producten en materialen die behandeld worden, kunnen bij Hessels Poedercoating worden opgeslagen. Binnen is hiervoor 2000 M2 en buiten 6000 M2 ruimte beschikbaar. “Maar we gaan zeer zorgvuldig om met onze opslagcapaciteit, het zijn dure meters. De producten liggen hier niet lang en dat hoeft ook niet. Door onze geoliede planning is de doorlooptijd gemiddeld vijf werkdagen vanaf de aanlevering. Wij zeggen tegen onze klanten altijd dat wanneer zij goed kunnen plannen, wij daar prima op aan kunnen sluiten. Het is een wisselwerking. Onze groei van de afgelopen jaren stelt wel hogere eisen aan de planning en daarom zijn we ook erg trots op de mensen op kantoor die het steeds weer voor elkaar boksen”, zegt Arjen Hessels.

Vrouw achter computer

Intern transport

Bij Hessels rijden zeven heftrucks van het merk Linde. Deze zijn alle elektrisch en hebben een hefvermogen van 1800 tot 5000 kg. “Onze chauffeurs zijn ware kunstenaars. Laatst stond ik met een klant in mijn kantoor de productiehal van bovenaf te bekijken en toen zei deze ‘Het lijkt wel kunstschaatsen’. En dat is zeker zo. Als je soms ziet hoe ze synchroon met twee heftrucks grote, zware afmetingen verplaatsen en pirouetjes draaien op de vierkante centimeter, dan verwacht je eigenlijk dat de voltallige jury de bordjes ‘10’ omhoogsteekt.”

Bestelproces van grondstoffen

Bij Hessels wordt een bescheiden werkvoorraad van poeders aangehouden. Alleen van poeders die worden gebruikt voor repeterende orders houdt Hessels een iets grotere voorraad aan. “De poederleverancier levert standaard binnen één werkdag, dus daarmee kunnen we prima plannen”, aldus Hessels. Door alkalisch ontvetten, beitsen, spoelen en chroomvrij passiveren, kan Hessels Poedercoating producten van blank materiaal, thermisch verzinkt materiaal, zincor plaat, roestvaststaal of aluminium chroomvrij chemisch voorbehandelen. Hessels: “De grondstoffen hiervoor hebben we op dagvoorraad. Dat heeft ook te maken met de strenge milieueisen die gelden voor dergelijke stoffen. Onze kwaliteitsmanager Lex Hensbroek voert dagelijks zijn controles uit en bepaalt daarbij ook de bestellingen en inkoop van deze chemische stoffen. Dit maakt het aanhouden van grotere voorraden overbodig.”

Lees ook het artikel ‘Investeren in eigen transport loont voor Hessels Poedercoating’.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten