Ruim 2.000 basisschoolleerlingen uit de groepen 5, 6 en 7 zagen ze op het Pius X-College in Bladel de afgelopen tien maanden het technieklokaal binnendruppelen. Dat lokaal werd omgedoopt tot het Pius Xplore lokaal, waar aan de thema’s Verbinden, Bouwen, Toekomst, Programmeren en Digitale geletterdheid wordt gewerkt. Als teamleider van de afdeling Basiskader van de bovenbouw op het Pius X-College ziet Peter Bons de kinderen met interesse voor techniek graag binnenkomen.
Vier jaar geleden startte het plan Sterk Techniek Onderwijs (STO), met als doel techniekonderwijs in het land sterker maken en promoten. Bij dat plan is Peter als programmanager betrokken. Het Pius X-College maakte er volop werk van en startte onder andere met het Pius Xplore lokaal. Peter: “Aanmeldingen blijven binnenkomen, het gaat fantastisch.” De 2.000 leerlingen die tot nu toe op bezoek zijn geweest, komen van 26 verschillende basisscholen uit het voedingsgebied van de middelbare school. Dat voedingsgebied bestrijkt een cirkel van 30 kilometer rondom Bladel.
Doorpakken met techniek
Peter legt het doel van het Pius Xplore lokaal uit: “Bij leraren in het primair onderwijs – veelal vrouw – is de kennis over techniek vaak wat minder aanwezig. Die expertise hebben wij wel. Behalve de kinderen halen we ook de leraren en de ouders hier naartoe. Dat vergroot het draagvlak en helpt met het opvijzelen van het imago van techniek.” leraren doen volop ideeën op tijdens een bezoek aan het Pius Xplore lokaal en zien met eigen ogen dat het onderwijzen van techniek ook met eenvoudige hulpmiddelen lukt. “Ze vinden het prettig dat hen een stukje uit handen wordt genomen en dat ze ondersteuning krijgen bij technisch onderwijs”, weet Peter. “Een bezoek aan het Pius Xplore lokaal helpt met doorpakken op de eigen school.”
Curriculum van de school
Het bezoek aan het Pius Xplore lokaal moet niet worden gezien als een uitje, zeker niet. Wel als een doorlopende lijn vanuit het curriculum van de basisschool. “Van te voren werken de kinderen op school aan een opdracht en maken ze bijvoorbeeld een tekening, die ze hier uitwerken. Later laten de kinderen vanuit school het eindresultaat aan ons zien.”
Bedrijfsleven
Zo maakten leerlingen onlangs een boomhut, waarna ze zichzelf met de hulp van een green screen in zo’n boomhut plakten. Dat hangt weer samen met het thema Digitale Geletterdheid. De school zoekt ook steeds meer de samenwerking met het bedrijfsleven. Daarop zijn leerlingen een eigen bibberspiraal gaan maken, in opdracht van een bedrijf in elektrotechniek uit de buurt. Voor een openhaarden fabriek werden kleine stukjes metaal gelaserd waarna mini-versies van een openhaard tot stand kwamen, met een waxinelichtje erin.
Volle inschrijvingstermijnen
Het Pius Xplore lokaal richt zich specifiek op leerlingen uit de groepen 5, 6 en 7. Vanuit zijn kantoor kijkt Peter uit op het lokaal, zodat hij de kinderen kan zien binnenkomen en nog enthousiaster weer naar buiten kan zien gaan. “Leerlingen vinden het een ontzettend leuke en leerzame ochtend. Zodra een inschrijvingstermijn opent, zitten we binnen twee tot drie dagen vol. Dan heb je het over blokken van tien weken met dertig momenten waarop scholen zich kunnen inschrijven. Zo komt het dat nu iedere woensdag-, donderdag- en vrijdagochtend tussen 9.00 en 12.00 het Pius Xplore lokaal zich vult met nieuwsgierige basisschoolleerlingen.
Cijfers: Meer leerlingen kiezen voor techniek
Het enthousiasme van de jongens en meiden trekt gelijk met elkaar op. “Natuurlijk hoop je voor de toekomst dat steeds meer kinderen voor techniek kiezen. Die stijging zien we nu al. Koos vier jaar geleden nog 34,9 procent van de leerlingen na het tweede leerjaar voor techniekonderwijs, inmiddels ligt dat percentage op 39,9 procent. “De projecten uit het STO-plan dragen daar allemaal aan bij.” Eind dit jaar loopt het STO-plan af, maar voor de periode 2025-2029 wordt het direct weer opgepakt. Peter besluit: “We gaan dan nog meer de samenwerking zoeken met bedrijven en meer inzetten op het thema duurzaamheid.”
Auteur: Carline Klijn – van Best