Je businessmodel blijven innoveren: waarom is dat zo belangrijk?

Innovatie is voor alle soorten bedrijven en organisaties om meerdere redenen belangrijk. Het hoeft bij innovatie overigens niet altijd te gaan om het lanceren van nieuwe producten of inzet van nieuwe technologieën. Bij het innoveren van het businessmodel is het bijvoorbeeld belangrijk om aan de klantbehoefte tegemoet te komen.

Ook intern zijn er innovaties door te voeren aan de hand van de keuze voor leiderschapsstijlen om het beste uit je teams te halen. Bij innovatie is het namelijk van belang dat je team zich daarbij betrokken voelt om onderdeel van het succes te zijn.

Klanten behouden en nieuwe klanten aantrekken

Een van de belangrijke pijlers waar het om draait bij innovatie van het businessmodel is inspelen op de klantbehoefte. Als de doelgroep gemak en snelheid bijvoorbeeld belangrijk vindt, is daar op in te spelen. Dat kan onder meer door de klant een bezorgmoment te laten kiezen, want dat staat voor gemak. Of door de mogelijkheid te bieden om dezelfde dag nog de bestelling te leveren. Een andere klantbehoefte richt zich op het opdoen van inspiratie.

Dan is het belangrijk om de modecollectie of woonstijlen steeds aan te passen aan de wisseling van seizoenen. Op deze manieren is er op een vrij eenvoudige manier een mogelijkheid om het businessmodel aan te passen. Zo is het eveneens een optie om de klant van nog meer gemak te voorzien door een nieuw businessmodel te introduceren in de vorm van een abonnement op een product of dienst. Het is belangrijk om te innoveren met je businessmodel om zo meer waarde te creëren en daarmee klanten te behouden en nieuwe klanten aan te trekken.

Concurrentie voorblijven en faillissement voorkomen

Het is eveneens belangrijk om je businessmodel te blijven innoveren om te voorkomen dat je de concurrentie aan alle kanten voorbij ziet komen en jouw bedrijf achterblijft. Er zijn verschillende voorbeelden van bedrijven die dat in het verleden hebben meegemaakt. Denk maar aan de keten van Free Record Shop met een specialisatie in de verkoop van muziek en films. Dit bedrijf is in 2014 opgehouden te bestaan omdat het businessmodel niet vernieuwde en de fysieke winkels met een forse terugloop te maken kregen. Er is onvoldoende ingespeeld op de veranderingen in de maatschappij en behoefte van klanten.

Een ander voorbeeld is V&D dat het als concern in deze maatschappij niet gered heeft, omdat er weinig aan het businessmodel is veranderd. Het is dan ook noodzakelijk om het businessmodel te blijven innoveren als de maatschappij en consumenten daarom vragen. Dat is het beste te doen door steeds de waarde die je te bieden hebt in ogenschouw te nemen en te heroverwegen. Daarbij maak je onderscheid in het klantsegment en is het mogelijk om nieuwe verdienmodellen te creëren. Overigens is het ook mogelijk om bij het innoveren van je businessmodel te kijken naar welke kanalen je gebruikt en te onderzoeken of deze nog wel aansluiten op je doelgroep.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten