“Is dit ook techniek?” Jongeren ontdekken door het Curio TechLAB dat er zoveel meer mogelijk is.

BERGEN OP ZOOM – In RIF Smart Technology werken Curio, het bedrijfsleven en de gemeenten samen. Samen hebben ze een nieuw curriculum ontwikkelt en leerplekken gecreëerd binnen hybride leeromgevingen. De studenten doen ervaring op in het bedrijfsleven en ontwikkelen vanuit de praktijk vaardigheden. Maar ook leerlingen uit het basis- en voortgezet onderwijs maken kennis met techniek en (slimme) technologie. “Het is een investering in de toekomstige generaties technici.”

door: Han Verbeem

Werken in de techniek biedt kansen en is zo breed dat er voor ieder wat wils is, benadrukt Jerry van Schilt. Hij is projectleider van RIF Smart Technology en Curio TechLAB in Bergen op Zoom. Sinds een aantal jaren biedt Curio workshops aan leerlingen uit groepen 7 en 8 van de basisscholen en de eerste jaren van het voortgezet onderwijs. Ze hebben daarvoor speciaal een TechLAB ingericht. Een plek waar zowel mbo-studenten als leerlingen uit het basis- en voortgezet onderwijs aan de slag gaan met innovatieve ontwikkelingen binnen techniek en technologie.

Het TechLAB van Curio is mogelijk gemaakt door een project vanuit de Kwaliteitsagenda MBO en Regio Deal Midden- West-Brabant en werkt samen met STO – Sterk Techniekonderwijs Brabantse Wal en West-Brabant Midden, hierdoor is er een duurzame samenwerking tot stand gekomen binnen de regio om techniek en technologie extra te etaleren.

Expertise en kennis

“We hebben de technieken en expertise in huis om de scholen binnen de regio te ondersteunen”, zegt hij. Bijvoorbeeld, een school heeft een 3D-printer aangeschaft, dan verzorgt Curio workshops voor docenten waarin wordt uitgelegd hoe zij ermee kunnen omgaan. En hoe ze deze kennis weer kunnen omzetten naar leuke werkopdrachten voor de leerlingen. De leerlingen, van zo’n tien tot veertien jaar, gaan ook zélf aan de slag in het TechLAB van Curio. Elke vrijdagochtend krijgen ze begeleiding van Curio studenten. Wat ze dan leren? Van Schilt legt uit: “Hoe ze bijvoorbeeld zelf een robot auto kunnen bouwen, aansluiten en programmeren of een eigen ontwerp op een t-shirt bedrukken.”

Loopbaangericht

“Tot nu toe is het één groot succes”, merkt Van Schilt op. “Het zet kinderen ook loopbaangericht aan het werk en laat ze nadenken: wat vind ik leuk en waar ben ik goed in.” Zo noemt hij het voorbeeld van een meisje dat koos voor een sign-workshop: zelf een t-shirt opdruk ontwerpen en bedrukken. “Het zou zonder twijfel een alpaca worden. En ze was zó tevreden over het resultaat dat ze nu een eigen kledinglijn wil opzetten.” Of ze over 4 jaar daadwerkelijk start met de Fashion opleiding bij Curio is nog even afwachten. Maar door leerlingen kennis te laten maken met de technische mogelijkheden zien ze ook andere -in dit geval creatieve- kansen.

Succesmoment

Techniek is zo veelzijdig, Curio helpt de kinderen om te laten zien dat er heel veel kansen liggen. “Dat is onze insteek”, zegt de projectleider Smart Technology. “We hebben onze eigen begeleiders die de leerlingen ondersteunen bij waar het niet makkelijk gaat.” En uiteindelijk lopen de jongeren na afloop van de praktijkdag allemaal naar buiten met een product dat ze met eigen handen hebben gemaakt en waar ze stuk voor stuk hartstikke trots op zijn. “Niet alleen die robotauto of T-shirt, maar óók dat succesmoment nemen ze mee naar huis.”

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten