Het belang van mooie productverpakkingen die bij je bedrijfs-branding passen

Er wordt steeds vaker online geshopt door Nederlanders. In de eerste helft van 2020 heeft meer dan 70% van alle Nederlanders boven de 12 jaar minstens één online aankoop gedaan. Kleding, schoenen en accessoires worden het meest online gekocht. Daarna volgen maaltijdbestellingen en woningartikelen. Al deze artikelen worden aan huis geleverd en dit biedt opties voor jouw branding. Jij beslist hoe een klant het product ontvangt.

In dit artikel lees je wat het belang is van mooie productverpakking voor de branding van jouw bedrijf.

Een goede eerste indruk

Het eerste wat een klant ziet bij ontvangst van het product, is de verzendverpakking. Hierbij is het van belang om direct een goede eerste indruk achter te laten. Een kale witte doos beloofd niks goeds en is vooral saai. Er zit geen sfeer of gevoel in, terwijl dat wel zou kunnen. Uiteraard is het belangrijk dat een verzendverpakking stevig en stootbestendig is. De klant wil namelijk geen kapot product ontvangen.

Daarnaast geeft het design van de verzendverpakking een bepaalde beleving mee. Je kunt namelijk een verzendverpakking laten afdrukken in jouw stijl. Denk hierbij aan jouw merknaam en kleuren, zodat de klant direct het pakketje herkent. Op deze manier wordt de klant direct enthousiast, wanneer hij zijn bestelling ontvangt!

Productverpakking

Ook de verpakking van je product kan een rol spelen in jouw branding. Dit onderdeel wordt steeds meer als marketinginstrument gezien. Hierbij speel je in op het uitpakmoment van de klant. Door een verrassend design of unieke eigenschappen wordt de merkbeleving verhoogd. Bij productverpakking moet er aan twee onderdelen worden gedacht, namelijk design en informatievoorziening.

Het ontwerp van een productverpakking is zeer belangrijk. Dit is namelijk wat de klant in een winkel ziet, of nadat het pakket wordt geopend. Het moet in een oogopslag duidelijk zijn dat het om jouw merk gaat. Logo en productnaam mogen hierbij natuurlijk niet ontbreken. Alles wat op de verpakking wordt geplaatst, moet in de huisstijl zijn van het merk. Denk hierbij aan lettertype, kleurgebruik en afbeeldingen. Wil je kwaliteit uitstralen? Kies dan voor een strak en modern design.

Daarnaast is de informatievoorziening ook een belangrijk onderdeel. Steeds meer consumenten kiezen voor duurzaamheid. Het is daarom van belang om bijvoorbeeld het materiaal of de ingrediënten van een product te benoemen. Ook merklabels en certificaten kunnen kun je op de verpakking vermelden. Alle informatie en design kun je op het productverpakking laten bedrukken om extra waarde toe te voegen aan je merk.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten