Duurzaam ondernemen? Dit moet je direct regelen!

Duurzaamheid is een veelbesproken thema. Veel consumenten hebben de wens om hun woning te verduurzamen, terwijl ook bedrijven willen verduurzamen. Dit willen bedrijven en is overigens ook een verplichting vanuit de overheid. We hebben – met z’n allen – immers bepaalde milieudoelen die behaald moeten worden.

Voor veel ondernemers is duurzaamheid daardoor een veelbesproken thema geworden. Zou jij zelf ook graag duurzaam willen ondernemen? Dan zijn er meerdere zaken die je direct moet regelen.

Papierverbruik verminderen

Binnen je onderneming moet het papierverbruik verminderd worden. Dit is op een vrij eenvoudige manier voor elkaar te boksen: gebruik maken van digitale systemen. Met talloze softwaresystemen is het mogelijk om digitaal te werken en daarmee het papierverbruik aanzienlijk te verminderen.

Duurzaamheid uitstralen

Je zou ook duurzaamheid moeten uitstralen met je bedrijf. Naar je personeel toe, naar je klanten toe en naar je leveranciers toe. Wil je bijvoorbeeld relatiegeschenken uitdelen? Ga dan voor duurzame relatiegeschenken.

Dit zijn relatiegeschenken die lang meegaan en die geen schade aan het milieu aanrichten. Hier zijn meerdere voorbeelden van. Zo is pennen bedrukken een zeer verstandig idee. Pennen gaan lang mee en zijn inmiddels ook goed te recyclen. Bovendien kun je met deze pennen slim marketing voeren. Elke keer als iemand de door jou bedrukte pen gebruikt, ziet hij/zij je bedrijfsnaam. Dat is vanuit marketing oogpunt uiteraard precies wat je wilt.

Bewustwording creëren

Binnen een onderneming ontstaat bij elke verandering weerstand. Weerstand hoort nu eenmaal bij mensen. Om deze weerstand zo veel mogelijk weg te nemen, moet je bewustwording creëren.

Dit moet je vooral bij je personeel doen. Je moet aan je personeel duidelijk maken wat het belang van duurzaamheid is. Dit moet je keer op keer benadrukken, waardoor het voor je personeel glashelder is dat verandering noodzakelijk is.

Hoe je deze bewustwording kunt creëren? Puur door het eerlijk, open en veelvuldig te bespreken met je personeel. Deze bewustwording creëren is in veel gevallen een lang proces. Begin daarom tijdig met het informeren van je personeel over de interne veranderingen.

Kritische blik

Heb je de wens om duurzaam te ondernemen? Dan hoort hier een kritische blik bij. Je moet bijvoorbeeld met een kritische blik naar het wagenpark kijken. Is het mogelijk om alle auto’s met verbrandingsmotor te vervangen door elektrische auto’s? Of is het mogelijk om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren?

Ook zou je kritisch naar interne processen moeten kijken. Zo moet je goed bekijken of je processen aan kunt passen, kunt optimaliseren of kunt digitaliseren. Maak hiervoor ook gebruik van de nieuwste technologie, waaronder AI. Mogelijk kun je met AI meerdere processen automatiseren, waarmee je bijvoorbeeld het papierverbruik omlaag brengt.

Kijk al met al goed naar alle processen, afdelingen en gewoontes binnen de onderneming. Wil je gewoontes aanpassen? Dan heb je dus al snel met weerstand vanuit het personeel te maken. Bereid je hierop voor en benadruk het belang van duurzaam ondernemen. Je personeel gaat dan sneller mee met het verduurzamingsproces.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Regio in Bedrijf
Regio in Bedrijfhttp://www.regioinbedrijf..nl
uw zichtbaarheid en profilering, zowel online als offline. Daarnaast brengen wij u graag in contact met relevante partijen uit ons netwerk.

Meer berichten