Hoe bied je meer service als webshopeigenaar?

Als je een eigen webshop hebt, is het stukje service een enorm belangrijk aandachtspunt. Met goede marketing vind je namelijk een nieuwe doelgroep, maar met een uitstekende service bind je de klanten aan jouw bedrijf en zorg je dat ze weer terugkomen. Dat is uiteraard enorm waardevol! Op zoek naar tips voor een betere service? Lees dan snel verder.

Feest om uit te pakken

Webshopeigenaren besteden vaak veel aandacht en tijd aan de inrichting van de webshop, maar niet altijd aan het versturen van de pakketten. Daar valt nog veel winst te behalen. Het uitgangspunt? Maak het voor de ontvanger een feest om het pakket uit te pakken! Dat begint al bij de verzenddoos die je gebruikt. Kies voor een doos op maat, waar het product precies in past. Dit verkleint de kans op beschadigingen en zorgt voor een professionele uitstraling van je bedrijf. Pak het product daarbij mooi in. Gebruik bijvoorbeeld luxe verpakkingsmateriaal, zoals een stuk zijde of fluweel om iets mee in te wikkelen. Ook dat draagt direct bij aan een goede uitstraling. Je kunt optioneel nog een boodschap toevoegen, zoals een leuk kaartje waarmee je de ontvanger plezier wenst met het pakket. Het lijkt een klein gebaar, maar kan juist veel betekenen voor de klant.

Communicatie

Goede communicatie naar je klanten toe is essentieel. Dit zit hem in allerlei aspecten. Communiceer bijvoorbeeld duidelijk op de webshop. Deel hier je contactgegevens, zodat men je kan bereiken. Schrijf uitgebreide productomschrijvingen, met daarin details zoals formaten en gewicht. Benoem ook wat de verwachte verzendtijd is en hoe het retourproces werkt. Houd klanten op de hoogte van de status van hun bestellingen en eventuele wijzigingen in levertijden. Dit kan per mail of per telefoon. Naast communicatie in de webshop, zijn er meer middelen om in te zetten. Gebruik bijvoorbeeld de dozen en verpakkingen als communicatiemiddel: dit krijgen je klanten immers letterlijk in handen. Je kunt bij verzenddozen kopen een logo, slogan of tekst laten drukken. Daar kun je dus slim gebruik van maken. Een voorbeeld: verkoop je duurzame producten, of juist producten van een bepaald bekend merk? Vermeld dit duidelijk op de verpakking. Dit spreekt meteen tot de verbeelding!

Klantcontact

Hoe groter je webshop wordt, hoe meer mensen contact met je gaan opnemen. Een goede klantenservice is daarbij onmisbaar. Je kunt dit zelf oppakken, of een klantenservice medewerker aannemen. Reageer snel op vragen en verzoeken van klanten. Klanten hebben wel even geduld, maar doorgaans niet lang. Een moderne oplossing? Werk middels live chatondersteuning, waarbij klanten meteen een antwoord kunnen krijgen op een (snelle) vraag. Reageer daarnaast snel op e-mails en zorg voor een behulpzame klantenservice via sociale media. Ook is het verstandig om bereikbaar te zijn via de telefoon. Hoor de wens van de klant aan en wees ook vooral proactief in het oplossen van problemen. Als je op de hoogte bent van een potentieel probleem met een bestelling, neem dan contact op met de klant en bied een oplossing voordat ze zelf contact opnemen.

Gemak en extra’s

Richt een klantvriendelijke service in. Bied bijvoorbeeld een eenvoudig en transparant retourbeleid aan. Maak het voor klanten gemakkelijk om producten te retourneren en zorg voor een snelle en probleemloze afhandeling van retourzendingen. Zorg dat de webshop gebruiksvriendelijk is en soepel loopt: ook dit is een onderdeel van de service. Bied bijvoorbeeld diverse en gemakkelijke betaalopties aan. Zorg ervoor dat klanten op een veilige en eenvoudige manier kunnen betalen, met onder andere iDEAL of PayPal. Je kunt je klanten ook tegemoetkomen met speciale acties en aanbiedingen. Stuur idealiter gepersonaliseerde aanbiedingen op basis van eerdere aankopen: hier kun je slimme systemen voor inzetten. Of organiseer eens in de zoveel tijd mooie kortingsacties, om klanten terug te laten komen.

Probeer je goed in te leven in je klant: wat heeft hij of zij nodig om tot een aankoop over te gaan? Of nog beter: om weer terug te keren naar de webshop? Dit is een ideale manier om je service te optimaliseren. We hopen dat de bovenstaande tips je op weg helpen!

GERELATEERD

Artikel gaat over

Regio in Bedrijf
Regio in Bedrijfhttp://www.regioinbedrijf..nl
uw zichtbaarheid en profilering, zowel online als offline. Daarnaast brengen wij u graag in contact met relevante partijen uit ons netwerk.

Meer berichten