Wijzig je omslagfoto
SBPOST
Wijzig je omslagfoto
Deze gebruikersaccount status is Goedgekeurd

Deze gebruiker heeft nog geen profielinformatie toegevoegd.

SBPOST
Bedrijven

Als grote regionale postbezorger zijn we onderscheidend, zowel op kwaliteit als duurzaamheid

SBPost (Schotpoort Business Post) helpt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer aan het werk. Voor het bezorgen van zakelijke post gelooft het bedrijf in een regio gebonden aanpak, omdat het op die manier de kwaliteit van bezorging in eigen hand houdt.

SBPost is samen met Schotpoort Connect en Connect For You onderdeel van Schotpoort Transport Groep. Het postbedrijf is negen jaar geleden ontstaan uit de samenvoeging van de postafdelingen van drie sociale werkvoorzieningen in de Achterhoek en groeit van daaruit steeds verder. Vanuit Eerbeek waren de pijlen vooral gericht op het oosten, maar inmiddels is het bezorgingsgebied uitgebreid naar de regio Utrecht. Daar heeft SBPost nu ook een eigen vestiging. Directeur Marc Seesing: ‘Vanuit Utrecht trekken we weer richting de Duitse grens, zodat er opnieuw een aaneengesloten bezorggebied ontstaat.’

Op de fiets en scooter

In het eigen gebied brengen honderdvijftig bezorgers dagelijks poststukken naar de juiste bestemming. Dat doen ze op de fiets of de elektrische scooter. Het ophalen van de post bij bedrijven doen de medewerkers  bij voorkeur met een elektrische bestelauto. De poststukken verwerken ze zoveel mogelijk zelf; de post die buiten de regio valt, wordt uitbesteed aan partners uit het Business Post of netwerk of aan PostNL.

Verschillende eigen depots

Aan het einde van de werkdag gaat alle post naar het sorteercentrum in Eerbeek, waar twee sorteermachines staan; één voor reguliere brieven en één voor pakketbrieven. Het sorteren en bezorgen van post is prioriteit, als aanvullende service bezorgt SBPost ook pakketten. De post  van bijvoorbeeld gemeentes, zorginstellingen, semioverheden en een groot aantal mkb-bedrijven wordt de volgende dag bezorgd. De poststukken variëren van aankondigingen van gemeentes tot bevestigingen van een behandelafspraak en van verfmonsters tot geadresseerde mailingen. De lijnen met klanten zijn kort en SBPost informeert regelmatig of alles naar wens verloopt.

Niemand is een nummer

In het contact met klanten focust SBPost bewust niet op de massa. ‘Hier zijn klanten geen nummer en dat worden ze ook nooit. Ontvangen we eens een klacht, dan gaan we daar zeer serieus mee om. In het onderhoud met klanten kunnen we ons echt onderscheiden.’

Met zorg verwerken

De postbezorgers die voor SBPost werken, proberen allemaal vanuit verschillende achtergronden de draad weer op te pakken en succesvol aan het werk te gaan. Als de samenwerking van beide kanten goed bevalt, neemt SBPost deze mensen in vaste dienst. Seesing: ‘Zij weten dat de post met de nodige zorg moet worden verwerkt. Het aanbod van mensen vanuit de sociale werkbedrijven neemt af en dat vinden we jammer. Daarom moeten we soms zelf actief de markt op, want we groeien hard. Het is onze ambitie om met een sociale invulling zoveel mogelijk organisaties te ontzorgen wat betreft hun zakelijke post.’