Zo kun je effectief overleggen in een open kantoor(tuin)

Open kantoorruimtes zijn populairder dan ooit, maar het kan soms lastig zijn om in zo’n omgeving effectief te overleggen. Door het gebrek aan privacy en de constante afleidingen kan het moeilijk zijn om gefocust te blijven en goed te communiceren met collega’s. Het gemaal van de koffiemachine, of de collega die een belletje aan het plegen is kan ervoor zorgen dat je niet effectief kunt overleggen met anderen. In deze blog geven we tips over hoe je effectief en aangenaam kunt overleggen in een open kantoorruimte.

Creëer afgescheiden plekken met scheidingswanden

Een open kantoorruimte bestaat vaak uit werkeilanden waar je met collega’s naast elkaar zit te werken. Je kunt gerust aanschuiven bij een collega voor een snelle vraag, maar echt overleggen is niet handig. Anderen hebben er last van en je wordt gemakkelijk uit je concentratie gehaald. Om de sferen van een open kantoortuin te behouden kunnen scheidingwanden een uitkomst zijn.

Met behulp van hoge of middelhoge staande scheidingswanden kan een hoek of plek gecreëerd worden met meer privacy waarbij geluiden van buitenaf worden gedempt. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van een tafel aan een zijde of in een hoek. Met behulp van scheidingswanden kun je deze plek meer afscheiding bieden wat de afleiding vermindert. Zo kun je toch rustig en effectief overleggen met collega’s. Het kiezen van de juiste scheidingswanden kan lastig zijn. Op www.officetopper.com vind je een ruime keuze scheidingswanden die je kunt gebruiken, maar vind je ook kennisblogs waarbij we adviezen geven en helpen bij het maken van een keuze.

Kies een handig tijdstip

Het klinkt misschien simpel, maar het kiezen van een goed tijdstip kan wonderen verrichten. Je merkt zelf vast ook op kantoor dat collega’s in de ochtend rustiger zijn dan halverwege de dag. Aan het einde van de dag kan het zo zijn dat werknemers een voor een weggaan. Dit kan zorgen voor wat rumoer op dat moment, maar hierna zal het rustiger worden op de werkvloer.

Tijdens het plannen van een overleg is het handig om rekening te houden met de bezetting en drukte in de open kantoorruimte. In de ochtend zal het over het algemeen rustiger zijn wat betreft afleidingen en geluiden, waardoor een overleg beter verloopt. Aan het einde van de dag, misschien net na de gebruikelijke kantooruren, zal het ook rustiger zijn op kantoor en ben je er vrij zeker van dat er geen nieuwe mensen binnen zullen komen. Kijk dus goed naar het gedrag van de werknemers op kantoor en stem hier het tijdstip van je overleg op af.

Het inzetten van een stilteruimtes

Bij het gebruik van scheidingswanden zit je nog steeds in dezelfde ruimte. De plek waar je je bevindt is niet volledig afgesloten van afleidingen en geluiden. Het inzetten van een stilteruimte of belcel zorgt ervoor dat je een volledig afsluitbare ruimte tot jouw beschikking hebt binnen uw open kantoorruimte.

Een van de belangrijkste voordelen van het overleggen in een belcel is de privacy die het biedt. In een open kantooromgeving kan het moeilijk zijn om een rustige en ongestoorde plek te vinden om te praten. Door het gebruik van een belcel kunt u ervoor zorgen dat uw gesprekken vertrouwelijk blijven en dat u niet gestoord wordt door het lawaai van andere mensen in de buurt.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten