Zo duurzaam mogelijk pakketten versturen

Het versturen van pakketten heeft op het gebied van duurzaamheid twee kanten. Aan de ene kant kan het voor minder milieubelasting zorgen, omdat er minder fysieke winkelruimte meer nodig is wat gas, water, licht en bewegingen naar en van de winkel scheelt. Aan de andere kant zorgt het versturen van pakketten voor uitstoot en is er meer verpakkingsmateriaal nodig. Ook komen veel pakketten retour.

Er zijn een aantal zaken om op te letten zodat jij zo duurzaam mogelijk je pakketten verstuurd naar jouw klant of een andere consument, omdat je bijvoorbeeld wat van je oude kleding of spullen hebt verkocht via een tweedehands marktplaats.

Zo duurzaam mogelijk verpakken

Jouw pakket is al een stuk milieuvriendelijker om te versturen als je hier een goed passende doos voor uitzoekt. Dit scheelt niet alleen veel opvulmateriaal, maar neemt ook minder ruimte in op het sorteercentrum en in de bus van de vervoerder. Hierdoor hoeft de bezorger minder vaak heen en weer te rijden, wat heel wat brandstof scheelt en een stuk efficiënter is. Kan een klein product verzonden worden als brievenbuspakje? Dat is helemaal fijn, want het is goedkoper om een brievenbuspakket te bezorgen en de ontvanger hoeft hier niet voor thuis te blijven.

Afleverkans vergroten

Dit brengt ons direct bij het volgende punt waarop veel te winnen valt als je zo duurzaam mogelijk jouw pakketten wilt laten bezorgen. Een pakket dat in één keer bezorgd wordt, heeft een kleinere impact op het milieu. Biedt ze bijvoorbeeld verschillende opties aan qua bezorgdatum en tijd om zo de afleverkans te vergroten. Informeer je klanten ook vooraf meerdere malen dat de bezorger er aan komt, zodat hij of zij thuisblijft om het pakketje aan te nemen.

Ook kan je klanten vragen om een alternatief aan te bieden als ze niet thuis zijn, zoals bezorging bij de buren of het plaatsen van het pakket op een veilige plek, zoals in een afleverbox. Of wellicht vindt de klant het geen probleem om het pakket zelf op te halen bij een centraal afhaalpunt? Door al deze opties aan te bieden als keuze en te gaan voor een flexibele bezorgservice, zoals bezorging door DPD, is de kans kleiner dat de bezorger nog een tweede of derde keer langs hetzelfde adres hoeft te gaan.

Informatie en communicatie

Door zoveel mogelijk informatie te verstrekken over de bezorging en de invloed hiervan op het milieu, betrek je de ontvanger bij dit proces. Hierdoor beslist de ontvanger bijvoorbeeld om voor avondbezorging te kiezen omdat hij of zij dan zeker terug is van werk, of selecteren ze de optie om het bij de buren te proberen als er niemand thuis is.

Google search engine
GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten