Welke niche je ook uitkiest: wat zijn algemene zaken waar je rekening mee kunt houden?
Richt je website in op passende wijze
Voordat je gaat starten met je online winkel, is het belangrijk om je webshop in te richten. Vergeet niet dat hier de nodige tijd in gaat zitten! Je wilt immers een mooie, duidelijke en gebruiksvriendelijke webwinkel neerzetten. Met behulp van een handig platform voor het bouwen van webwinkels kun je hiermee aan de slag gaan. Gebruik Shopify om op relatief eenvoudige wijze een online winkel te maken. Ook als je nog nooit eerder een webwinkel hebt opgericht, gaat dat je lukken. Daarnaast is Magento een populair systeem. Elke webshop ziet er natuurlijk weer anders uit, maar houd altijd in het achterhoofd: hoe ziet de ideale webshop voor jouw doelgroep eruit? Hier kun je alles op afstemmen – van kleurgebruik tot copy. Zorg dat je doelgroep zich thuis voelt in jouw webshop! In een fysieke winkel is dit een relevant uitgangspunt, en zo ook in een online winkel.
Stel je doelgroep en ijkpersonen vast
We hadden het hierboven al over je doelgroep. Als je je gaat richten op een bepaalde niche, is het noodzakelijk om de doelgroep vast te stellen. Bij bepaalde producten is dit direct duidelijk. Stel je gaat professionele camera’s verkopen, dan bestaat je doelgroep uit fotografen en videografen. Het kan echter ook wat abstracter zijn om je doelgroep aan te wijzen. Wat kan helpen, is het opstellen van ijkpersonen: fictieve personen die jouw ideale klanten vormen. Zo kun je jezelf steeds de vraag stellen: hoe zou Jan of Annemarie reageren op dit nieuwe product in de webshop? Dit kan het eenvoudiger maken om bepaalde keuzes te maken of knopen door te hakken, aangezien je dit kunt richten op je doelgroep.
Spreek je doelgroep aan
Verder is het binnen een niche belangrijk om jouw doelgroep actief aan te gaan spreken. Je wordt niet zomaar gevonden! Uiteraard kan het ook zeker nuttig zijn om relevante SEO zoektermen te verwerken in je website, waarbij je na verloop van tijd goede scores in Google kunt behalen. Zet verder social media in, waarbij je je producten promoot via de populaire kanalen onder de doelgroep. Fysiek reclame maken is mogelijkerwijs tevens een optie, door bijvoorbeeld aanwezig te zijn op evenementen die bij jouw doelgroep passen. Je weet zelf het best waar jouw potentiële klanten te vinden zijn!