Hoewel mond tot mond reclame nog steeds een effectief medium blijkt te zijn, wil je toch je bereik vergroten en meer klanten binnenhalen.
Uit onderzoek blijkt dat 97% van de internetgebruikers in Google zoekt naar bedrijven of diensten bij zichzelf in de buurt. Met het oog op dit statement zou je daarom lokale SEO als een enorme kans voor jouw lokale bedrijf kunnen zien. We zien dat Google lokale SEO zelf ook steeds belangrijker vindt worden. Dit kunnen we onder andere opmaken uit het feit dat wanneer je een zoekopdracht intypt (en je hebt je locatievoorzieningen aan staan) je altijd zoekresultaten zult krijgen van ondernemingen bij jou in de buurt.
Â
Andere voordelen naast het vergroten van de zichtbaarheid zijn het verkrijgen van meer bezoekers op je website en het te slim af zijn van grote spelers in de markt.
Â
Hoe kan ik de grote spelers dan verslaan in Google?
Doordat Google steeds vaker lokale bedrijven toont in zoekopdrachten, heb je met het hebben van een fysieke locatie al snel een voordeel ten opzichte van een groot bedrijf die alleen online opereert. Wanneer je je lokale SEO optimaliseert, wordt jouw website niet alleen getoond in de reguliere zoekresultaten, maar ook in Google Maps.
Om er voor te zorgen dat je daadwerkelijk vindbaar wordt in de zoekresultaten van Google en in Google Maps, zijn er een aantal stappen die je kunt ondernemen:
- Maak een Google Mijn Bedrijf profiel aan
- Zorg dat je duidelijk op je website vermeldt waar je bedrijf is gevestigd en in welke regio je opereert
- Schrijf je in bij lokale bedrijfsgidsen
- Voeg structured data toe aan de code van je website
- Schrijf sterke content
- Zorg dat je lokale backlinks verkrijgt (bijvoorbeeld van de lokale online krant)
Kortom, door lokale zoekmachine optimalisatie toe te passen, kun je zorgen dat je online beter vindbaar wordt. Dit wil je natuurlijk niet mislopen voor je bedrijf!