Waarom je als ondernemer zeker moet investeren in relatiegeschenken

Door het groeiend aantal bedrijven in ons land is het misschien wel belangrijker dan ooit om een goede band te onderhouden met je bestaande zakelijke relaties zoals werknemers en zakenpartners. Een manier om dat te doen, is investeren in zakelijke cadeaus zoals relatiegeschenken.
Door bezig te gaan met een kerstpakket, Sinterklaasgeschenken en andere zakelijke cadeaus laat je zien dat je de onderlinge band respecteert. Waarom dat van belang is en waarom je als ondernemer nog meer moet investeren in dergelijke geschenken, lees je in dit artikel.

Relatiegeschenken als vorm van positieve feedback

Je werknemers af en toe bedanken met complimenten en een leuk cadeau is een must. Dit soort positieve feedback is iets dat mensen gewoonweg nodig hebben om te functioneren op de werkvloer. Dat werkt namelijk veel beter dan alleen maar vertellen wat niet goed is en wat beter moet. Op die manier is de lol van het werken er gauw vanaf. Van constant negatieve feedback wordt niemand vrolijk én gaat niemand beter werken.

Met positieve feedback zit dat net even anders. Natuurlijk mag je vertellen wat er beter kan, maar door dat op een positieve wijze te doen én door te investeren in relatiegeschenken zorg je er wel voor dat de ander zich gehoord voelt. Het is dus belangrijk om te laten zien dat je de loyaliteit en inzet van je zakelijke partners en werknemers waardeert, zodat zij zich goed voelen op de werkvloer. Dat heeft meteen invloed op hoe ze werken voor je bedrijf.

Zakelijke band warm houden in tijden van personeelstekort

Wat daarbij komt kijken, is dat je met relatiegeschenken ervoor zorgt dat de onderlinge band goed blijft. Je bedankt je werknemer of zakelijke relatie als het ware voor de samenwerking wanneer je een cadeau of pakket geeft. Dat is normaal gesproken al van groot belang, maar nu helemaal. We hebben in Nederland namelijk nog steeds te maken met een groot personeelstekort en de vraag is nog maar wanneer dit afgelopen gaat zijn.

Om ervoor te zorgen dat werknemers bij je organisatie blijven werken en dat zakelijke partners niet naar de concurrent stappen, is het zeker nodig om af en toe een leuk cadeau of kerstpakket met de feestdagen te geven. Daarmee heb je niet alleen een blijvende herinnering aan je bedrijf in handen, maar zul je ook zien dat werknemers langer tevreden bij je blijven werken en dat zakelijke partners terug blijven keren. Dat is onmisbaar voor een goedlopend bedrijf.

Vergroot je naamsbekendheid door investering relatiegeschenken

Naast het feit dat je met relatiegeschenken indirect investeert in de band met je werknemers en zakenpartners is het nog op een andere manier nodig voor je bedrijf. Je kunt met relatiegeschenken namelijk alle kanten op. Zo kiezen veel ondernemers ervoor om een kerstpakket te vullen met persoonlijke items en handige gadgets voorzien van het bedrijfslogo. Hierbij kun je denken aan drinkflessen, mokken en tassen met je bedrijfslogo en/of gegevens.

Dat ziet er niet alleen professioneel uit, maar is ook nog eens een hele slimme zet. Op die manier maak je namelijk meteen reclame voor je bedrijf waardoor je je naamsbekendheid kunt vergroten. Ga in dat geval wel voor een echt waardevol kerstpakket of goed cadeau dat mensen daadwerkelijk gebruiken, zodat je bedrijfslogo en/of gegevens regelmatig in het zicht van anderen komen. Hoe fijn dat je op die manier direct een vorm van promotie te pakken hebt voor je bedrijf in Nederland?

Relatiegeschenken maken je anders dan de concurrent

Tot slot is er nog een reden waarom je als ondernemer zeker moet investeren in relatiegeschenken. Met relatiegeschenken zoals kerstpakketten, Sinterklaascadeaus en andere unieke cadeaus val je namelijk op als bedrijf. De kans is namelijk groot dat niet ieder bedrijf standaard aan dergelijke geschenken doet, waardoor het de ideale manier is om jezelf te onderscheiden van de concurrent. Nu er meer personeelstekort en meer bedrijven in Nederland zijn, is dat dé manier om op te vallen.

Je zet je bedrijf immers op een positieve manier in de schijnwerpers. Een klant, oud-werknemer of partner zou daardoor waarschijnlijk sneller wéér voor de diensten en/of producten van jouw bedrijf gaan dan voor die van de concurrent waar geen relatiegeschenken worden gegeven of waar niet op een positieve manier aan dergelijke binding wordt gedaan. In andere woorden: er zijn genoeg redenen om als ondernemer te investeren in relatiegeschenken zoals het geven van een kerstpakket of andere cadeaus. Het zal de ontwikkeling van je bedrijf alleen maar goed doen.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten