Waarom content optimalisatie belangrijk is voor jouw bedrijf

 

Mensen kiezen vaak voor het eigen ondernemerschap, zodat ze kunnen genieten van iets meer vrijheid dan wanneer zij in loondienst zijn. Geen gekke keuze! Alleen zijn er natuurlijk wel bepaalde zaken die perfect op orde moeten zijn om een bedrijf winstgevend te laten zijn. Producten moeten immers wel over de toonbank blijven gaan. Hierdoor hebben veel mensen een website met daarop een hele berg aan content. Het is daarbij zaak dat de content tip top in orde is, zodat mensen echt ‘vallen’ voor jouw bedrijf. Om dit op orde te hebben kun je gebruik maken van content optimalisatie. Hierdoor weet je zeker dat er aan content niets, maar dan ook niets ontbreekt. 

Wat is content optimalisatie?

Content optimalisatie zal voor sommige mensen misschien overkomen als een lastig begrip. Daarom leggen we het je graag nog even uit. Het begrip content optimalisatie betekent eigenlijk niets meer dan het zo optimaal mogelijk en nuttig maken van de inhoud van alle pagina’s op een website. Dit kun je op verschillende manieren gebruiken. 

  1. Het zorgen voor een hogere plek in de zoekmachines
  2. De leeservaring van jouw bezoekers verbeteren

Een hogere positie in de zoekmachines

In eerste instantie is het belangrijk dat de content dusdanig op orde is, zodat jij als bedrijf kan worden gevonden in zoekmachines. Hiervoor is het belangrijk dat alle teksten SEO geschreven zijn, waardoor je een hoge positie in bijvoorbeeld Google inneemt. Daarbij weten we allemaal dat je bij Google niet te ver doorzoekt en maar mondjesmaat gebruik maakt van de tweede pagina met resultaten. Het is hierdoor zaak om die eerste pagina te bereiken. En dit doe je dus door jouw teksten volledig SEO-proof in te richten. 

Het verbeteren van de leeservaring
Aan de andere kant is het ook belangrijk dat de teksten op jouw website een dusdanige invloed op lezers hebben, dat ze ook echt overgaan tot actie. Hierbij is het belangrijk dat de leesbaarheid van de teksten goed is en dat je het de lezers vooral niet te moeilijk maakt. Het moet voor hen eenvoudig zijn om alle informatie voor zich te hebben en snel door te kunnen gaan naar bijvoorbeeld de aankooppagina. Dit klinkt misschien redelijk simpel. Toch komt hier meer bij kijken dan je in eerste instantie denkt. 

Hoe maak je teksten aantrekkelijk voor lezers?

Zoals gezegd is het de bedoeling dat jouw teksten mensen inspireren en aanzetten tot het zetten van de volgende stap. Maar hoe doe je dit nu precies? Je kunt nog zo goed zijn in het verbaal overbrengen van een boodschap, het geschreven woord werkt helaas op een andere manier. Het is namelijk geen goed idee zomaar wat op papier te zetten, waarna de lezer het zogezegd maar uitzoekt. Het is zaak de lezer te verleiden. Eindeloze lange en saaie teksten helpen hier helaas niet aan mee.

Natuurlijk zijn er wel een aantal kleine oplossingen die een tekst al een stuk aangenamer kunnen maken. Zo is het belangrijk gebruik te maken van pakkende titels. Mensen kicken op lijstjes en zien maar al te graag wat hen kan helpen iets te laten ontwikkelen. Daarnaast is het belangrijk om korte teksten en korte alinea’s te gebruiken. Dit houdt het overzichtelijk en zorgt ervoor dat de teksten duidelijk overkomen. 

Het is daarbij ook slim om gebruik te maken van vetgedrukte woorden. Deze dikker aangestipte woorden vallen op, waardoor het oog van de lezer hier sneller op valt. Natuurlijk doe je dit vooral bij de woorden of zinnen die je extra naar voren wilt laten komen. Tot slot is het ook handig om gebruik te maken van een zogenoemde bullet list. Op deze manier houd je een tekst overzichtelijk. 

De manier waarop de bovenstaande alinea’s tot nu zijn geschreven is dus eigenlijk een voorbeeld van hoe het niet moet. Om je een voorbeeld te geven van hoe je dit beter aan kunt pakken, laten we hieronder een bullet list zien van dingen waar je op moet letten bij het aantrekkelijker maken van een tekst. Waarschijnlijk zie jij nu zelf in dat deze opsomming een stuk duidelijker is.

  1. Korte zinnen en alinea’s
  2. Dikgedrukte woorden
  3. Aantrekkelijke titels

De content doet het werk

Na het lezen van dit artikel heb je nu een aantal handvatten om ervoor te zorgen dat de content op jouw website optimaal functioneert. Daarbij moet gezegd worden dat hier nog veel meer bij komt kijken. Het kan daarom ook absoluut geen kwaad dit soort zaken uit te besteden, zodat jij meer tijdwinst boekt en ruimte hebt voor de dingen waar je wel goed in bent en die je bovenal leuk vindt. Daarbij is de keuze volledig aan jezelf. Zolang je op termijn maar een perfect werkende website hebt, waarbij de content het werk uit handen neemt.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Regio in Bedrijf
Regio in Bedrijfhttp://www.regioinbedrijf..nl
uw zichtbaarheid en profilering, zowel online als offline. Daarnaast brengen wij u graag in contact met relevante partijen uit ons netwerk.

Meer berichten