Waar je aan moet denken bij de opstart van een nieuwe klant

Of je nu freelance copywriter, social media manager, digital coordinator of digitaal ontwerper bent. Of misschien werk je wel in een digital marketing agency of een reclamebureau. De opstart van een nieuwe klant is altijd spannend. Heb jij al een duidelijk stappenplan opgezet om de intake van een nieuwe klant vlot te laten verlopen? In deze blog geven we enkele superhandige tips waar je meteen mee aan de slag kan.

Onderzoek

Wie is je klant? Hoe zit de organisatie in elkaar? Hebben ze een typische bedrijfscultuur? Hoe willen ze zich profileren, en komt dat overeen met het echte plaatje? Welke communicatie doen ze nu, hoe uiten ze zich op hun huidige kanalen? Wat loopt er goed? Wat kan er beter? Zouden ze beter iDEAL aanvragen voor vlottere betalingen? Of starten ze best met maandelijks nieuwsbrieven schrijven? Je wil een haarfijn beeld kunnen schetsen van je nieuwe klant zodat je pijnpunten en groeipotentieel kan blootleggen. Dit kan je doen in de vorm van een audit, een soort van interview, deskresearch en een interview met personeel.

Eerlijkheid duurt het langst

De klant is koning, maar jij hebt als professional wel een beter oog op de zaken binnen jouw werkveld, en daar mag je gerust je plek innemen. Dat je je klant altijd gelijk moet geven is dus je reinste onzin. Nee, onze mening is: je bent het zelfs moreel verplicht om je klant op missers te wijzen. Natuurlijk doe je niet altijd op een respectvolle en onderbouwde manier, maar het kan soms lastig worden. De ene kan al wat beter commentaar of een rechtzetting handelen. Maak je klant altijd duidelijk dat je in functie van het succes van hun merk meedenkt. Blijft je klant voet bij stuk houden? Probeer dan een compromis voor te stellen en neem nadien even de tijd, is deze klant wel voor jou? Als jouw professionele visie niet door je klant gerespecteerd wordt, kan een eerst vlotte samenwerking misschien wel eens moeizaam gaan verlopen. En dat is zonde. Maak daarom duidelijke afspraken met je klanten en stel heldere en redelijke samenwerkingsvoorwaarden op. Rond betalingen bijvoorbeeld, doen ze dat via je Payment Service Provider Nederland? Of werk je met jaarabonnementen? Maak afspraken vanuit een ‘worst case scenario perspectief’ wat gebeurt er bijvoorbeeld als ze niet tevreden zijn over het werk dat geleverd is, of wat als er niet tijdig geleverd kan worden? Goede afspraken, maken nu eenmaal goeie vrienden, of zakenrelaties, in dit geval.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Regio in Bedrijf
Regio in Bedrijfhttp://www.regioinbedrijf..nl
uw zichtbaarheid en profilering, zowel online als offline. Daarnaast brengen wij u graag in contact met relevante partijen uit ons netwerk.

Meer berichten