Koffie moet er gewoon zijn, altijd. Met de persoonlijke en snelle service van Fortune Coffee regio Breda hebben klanten altijd voldoende voorraad. En die wordt steeds duurzamer gedistribueerd. ‘Eerst koffie’ is en blijft het motto en daar is de werkwijze dan ook op gebaseerd. Franchisenemer Robbie van Meggelen legt uit hoe de ideale bezorgfrequentie is gevonden en wat de voordelen voor de klanten zijn.
MVO geeft Fortune Coffee richting
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) zit bij Fortune Coffee in het ondernemers-DNA. Het is de basis van alles wat de koffieleverancier doet. Robbie: ‘Wij vinden het heel belangrijk dat onze klanten genieten van een goede kop koffie die eerlijk tot stand is gekomen, zonder onnodige belasting van het milieu of uitbuiting van anderen. Om dat blijvend te garanderen, zijn we continu op zoek naar nieuwe manieren om nog duurzamer en efficiënter te werken.’
Duurzame distributie in de regio
Vanuit de MVO-drijfveer heeft Fortune Coffee regio Breda het koffieverbruik van alle klanten geanalyseerd. Op basis daarvan, en dus ook op basis van het verbruik, is de ideale bezorgfrequentie gevonden. Een frequentie waarbij de klant nog steeds maximaal wordt ontzorgd, maar waarbij Fortune Coffee regio Breda ook duurzamer werkt én sneller service kan bieden in geval van een onverwachte storing.
Voor het milieu betekent het dat Fortune Coffee regio Breda hierdoor de gemiddelde CO2-uitstoot per klant vermindert én dat het in de toekomst gemakkelijker is om de overstap te maken naar distributie met elektrisch vervoer; de volgende stap in de verduurzaming van de bedrijfsvoering.
Robbie: ‘Om deze nieuwe manier van werken te introduceren, zijn we natuurlijk eerst in gesprek gegaan met onze klanten. We hebben besproken waar ze tegenaan lopen en hebben hen vervolgens gevraagd met ons mee te denken over het herindelen van de bezoekfrequentie en afname. Het is mooi om te zien dat onze klanten echt bereid zijn om mee te denken. Uiteindelijk zorgen we op deze manier samen voor een mooi resultaat!’
Vertrouwde service
Hoe Fortune Coffee regio Breda de koffie ook distribueert, klanten kunnen rekenen op de vijf beloftes en vertrouwde service. Robbie: ‘We werken natuurlijk niet voor niets zonder contract. Onze koffieadviseurs onderhouden de koffieautomaat en zetten de nieuwe voorraad netjes op zijn plek. Mochten klanten toch onverwacht een storing hebben of eens bijna zonder koffie zitten omdat er meer is verbruikt; lossen wij het direct voor hen op. Zo zorgen we ervoor dat klanten nooit misgrijpen en dat ze altijd van lekkere koffie kunnen genieten. Klanten kunnen op ons rekenen. Daar is niets aan veranderd.’
Keurmerken, recycling en meer
Het verduurzamen van de distributie staat niet op zich. Fortune Coffee onderneemt op verschillende manieren maatschappelijk verantwoord. Enkele voorbeelden: de producten van Fortune Coffee hebben Fairtrade, Rainforest Alliance, UTZ Certified of FSC-keurmerken. Met het Oeganda-project helpt Fortune Coffee vele gezinnen om in hun eigen levensonderhoud te voorzien via het verbouwen van koffie. De Kalimi-koffie met daarin Oegandese koffiebonen zit sinds 2018 in het assortiment en van elke verkochte zak vloeit een deel terug naar de Oegandese koffieboeren. Daarnaast recyclet Fortune Coffee koffiedik, waterfilters en oude koffieautomaten.