Veilig inloggen en persoonlijke gegevens beschermen

Inloggen bij de overheid is extra beveiligd met DigiD. Dat lijkt omslachtig, omdat je meerdere stappen moet ondernemen om uiteindelijk in te kunnen loggen, maar je weet ook waarom het zo is ingesteld; om hackers het vele malen moeilijker te maken om je persoonlijke gegevens in te zien en te stelen. We laten steeds meer van onze persoonlijke gegevens achter op het Internet. Soms bewust, soms ongemerkt. Bedrijven doen ook steeds meer online. Zo wordt online de Belastingaangifte gedaan en kun je online de salarisadministratie bijhouden. Al die gegevens wil je goed beschermen door middel van een goede inlogbeveiliging, zoals eHerkenning niveau 3.

Wat is eHerkenning?

eHerkenning (afgekort EH) is speciaal ontwikkeld voor bedrijven. Het is qua beveiliging en gebruik te vergelijken met DigiD, maar dat is persoonlijk. Met een eHerkenningssleutel kun je als onderneming inloggen bij verschillende instanties waar je gegevens bewaard of zaken mee doet. Dat maakt het gemakkelijker om vertrouwelijke gegevens te beschermen van bijvoorbeeld je bedrijf, financiën en natuurlijk van je personeel. eHerkenning zorgt ervoor dat de instantie waar je inlogt direct weet dat het om jouw organisatie gaat. En andersom weet je zeker dat je veilig en vertrouwd inlogt.

Wat houdt niveau 3 in?

Als je maar weinig online doet of de gegevens die je moet beschermen zijn wat minder belangrijk, dan kun je een sleutel aanvragen voor een lager beveiligingsniveau. Echter wordt aangeraden om te kiezen voor EH niveau 3. Samen met eHerkenning niveau 4 is dat het meest veilige inlogmiddel. Niveau 3 wordt overigens steeds vaker door verschillende instanties gevraagd, omdat het betrouwbaar en veilig is.

Steeds meer instanties sluiten aan

Vooral overheidsinstanties hebben zich aangesloten voor eHerkenning, maar het worden er steeds meer. Eigenlijk kun je ook dat weer vergelijken met de DigiD. Met eHerkenning kun je als onderneming veilig inloggen bij bijvoorbeeld de Belastingdienst, het UWV, de Douane en diverse zorgverzekeraars en pensioenfondsen. Dat is overigens ook niet zo gek, want heel veel zaken die met ondernemen en werknemers te maken hebben, worden tegenwoordig digitaal geregeld. Dat is snel en gemakkelijk. De voornaamste reden dat er bij deze instanties voor het inloggen bij de digitale omgeving om de EH3 wordt gevraagd, is het beschermen van alle persoonlijke gegevens. Het gaat immers om de financiële staat van het bedrijf, maar ook om wie er een uitkering heeft, in de ziektewet zit of de hoeveelheid pensioen wat er is opgebouwd. Allemaal gegevens die je beschermd wil hebben. Inmiddels kun je bij ruim 400 instanties met je ene EH-sleutel terecht. Dat is toch wel een prettige gedachte.

Op basis van je KvK-nummer

Je vraagt een EH3 aan voor je onderneming op basis van je Kamer van Koophandel nummer. Dit unieke nummer geeft precies aan om welke onderneming het gaat. Heb je meerdere KvK-nummers dan is het mogelijk om meerdere EH-sleutels aan te vragen. Dat is voordelig en je kan zo al je ondernemingen voorzien van een goede inlogbescherming. Je wil immers hackers het zo moeilijk mogelijk maken om je gegevens ergens te stelen. Overigens is de aanvraag van deze beveiligingssleutel net zo goed veilig en betrouwbaar. Zo wordt de code voor EH3 en EH4 op basis van een persoonlijk gesprek gedaan.

Voordelen voor je onderneming

Inloggen met eHerkenning heeft vele voordelen voor je onderneming. Zo hoef je maar één beveiligingssleutel aan te vragen om in te kunnen loggen bij allerlei verschillende instanties. Net als met de DigiD dus. Door middel van een gemakkelijke inlog- en verificatiemethode log je als ondernemer in bij allerlei instanties waar je mee samenwerkt. Pakket voor internationale verscheping aanmelden? Log gemakkelijk in bij de Douane. BTW aangifte doen? Met de EH3 ben je bij de Belastingdienst zo ingelogd en is alles beveiligd.

Veilig inloggen

Veel instanties werken al met een beveiligde inlogomgeving en tweestapsverificatie. Het is misschien voor velen een beetje omslachtig, maar je wil zeker niet dat je gegevens zomaar voor hackers voor het grijpen liggen. En als ondernemer wil je dat natuurlijk al helemaal niet, want het zijn niet alleen jouw gegevens die je wil beschermen, het zijn ook die van je werknemers. In het kader van de AVG wet is het nog belangrijker om al deze gegevens achter digitale slot en grendel te bewaren. Kies daarom voor een beveiligde manier van inloggen bij instanties als het UWV, Belastingdienst, Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit en meer dankzij eHerkenning.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten