Van Heugten Transport ziet logistieke wereld in brand staan

Van Heugten Transport

De logistieke wereld staat in brand. Dat zegt Gijs van den Broek, directeur van Van Heugten Transport uit Scherpenzeel. De gevolgen van Europese wetgeving zijn ook voor zijn bedrijf in Scherpenzeel duidelijk merkbaar. Het tekort aan handen achter het stuur is groot.

In 2020 trad een Europees pakket aan maatregelen in werking, onder de naam Mobility Package. De wetgeving is gericht op het gelijktrekken van regels in EU-landen, voor een eerlijker Europees speelveld. Een nobel streven, maar net als andere transportbedrijven in Nederland ervaart Van Heugten Transport nu al de negatieve gevolgen ervan.

Rolverdeling

Van den Broek legt uit dat hij en Nederlandse transportcollega’s al ruim dertig jaar met Europese concurrentie te maken hebben. “In het begin hadden we moeite ons daar tegen te weren, maar we hebben er een weg in gevonden. Als West-Europees transportbedrijf vervoeren we hoogwaardige producten. Over het algemeen worden de minder hoogwaardige producten vervoerd door Oost-Europese concurrenten.”

Van den Broek wil ermee zeggen: de markt had zich gesetteld. Maar, met het in gang treden van de Mobility Package en het schrijnende tekort op de arbeidsmarkt, wordt het hem en zijn collega’s lastig gemaakt te blijven ondernemen. “Al 35 jaar werk ik binnen de transportsector, waarvan 20 jaar als directeur en nu 12 jaar als eigenaar. Bij alle stormen heb ik geroeid met de riemen die we hadden, maar deze storm is een tornado.”

Ketenregisseur

Vanwege de nieuwe regels, trekt de Oost-Europese vrachtwagenchauffeur zich terug naar zijn thuisland. “Dat terwijl op dit moment zeventig procent van de wielen op de Duitse wegen uit Oost-Europa komen. Voor de meer eenvoudige vrachten van onze opdrachtgevers, maken wij ook gebruik van deze krachten. Nederland is nu eenmaal een ketenregisseur geworden in de transportsector. Als die keten de manschappen niet meer heeft, lopen we vast.” Was deze wetgeving dertig jaar geleden ingevoerd, dan hadden transportbedrijven zoals Van Heugten er volgens Van den Broek mee kunnen werken. “Inmiddels zijn we veel te afhankelijk geworden van deze Oost-Europese chauffeurs.”

Vervroegd uittreden

Gelet op het tekort aan chauffeurs, speelt ook vervroegde uittreding een rol. Nederlandse vrachtwagenchauffeurs kunnen tegen een gunstig tarief vanaf hun 63e jaar terugtreden uit het arbeidsproces. Het maakt het probleem er niet kleiner op. “”We willen chauffeurs van deze leeftijd heus wel vier dagen per week laten rijden zodat ze rustig naar hun pensioen kunnen werken. Echter, die twintig procent moet je wel in kunnen vullen.” Van den Broek benadrukt het nog maar eens: de logistieke wereld staat in brand. “Het gat op de arbeidsmarkt is niet dicht te timmeren.”

Van den Broek heeft het vak van vrachtwagenchauffeur de afgelopen steeds minder aantrekkelijk zien worden. “De romantiek die vroeger om het beroep hing, is verdwenen. Wet- en regelgeving hebben het vak om zeep geholpen.” De nieuwe chauffeurs die zich wel melden bij Van Heugten, volgen een bbl-traject aan de vakopleiding Transport & Logistiek. Van Heugten kent ook een afdeling warehouse, van waaruit mensen soms doorgroeien naar de rol van vrachtwagenchauffeur. Het brengt enige verlichting in het bedrijf. Op dit moment rijden er zestig eigen trucks op de weg en honderdtwintig eigen trailers. Ook wordt samengewerkt met dertig vaste onderaannemers. Als zich nu drie tot vier chauffeurs Van Heugten Transport melden, kunnen ze meteen aan de slag, nationaal en internationaal.

Van den Broek weet de situatie nog wel te relativeren: “We verkeren met zijn allen in een onzekere tijd. Eerst was er corona, toen volgde er een oorlog. Nu hebben we te maken met een personeelstekort, misschien is er over een paar maanden te weinig werk. Ik wil maar zeggen: de zaken kunnen er zomaar van de andere op de andere dag zomaar heel anders voorstaan.”

De huidige ontwikkelingen zijn zorgelijk maar geeft ook voldoende commerciële kansen. Wij hebben de wielen en gemotiveerde mensen die voor onze klanten een toegevoegde waarde kunnen betekenen. Een schaars goed is veel waard.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten