‘Transport is een Europees speelveld waarvan je op de hoogte moet zijn’

Zeker de helft van de klanten van accountant Demis van Loenhout is actief in de transportwereld. Op het moment dat Nederland te maken kreeg met corona, wilde hij hen zo snel mogelijk informeren. “Tot in de laatste uurtjes hebben we ons verdiept in de regelgeving zodat geen klant werd gemist.”

Als accountant bij Van Oers ziet hij zichzelf ook als adviseur. Hij draait al 24 jaar mee op het Brabantse kantoor  en heeft inmiddels ongeveer vierhonderd collega’s. “Als het kantoor groeit, dan groei je vanzelf mee.”

Uitzoekwerk

De hoeveelheid steunmaatregelen vanuit de overheid om de impact van het coronavirus te beperken, bracht uitzoekwerk met zich mee. Iedere maatregel kent eigen criteria. Waar de ene klant wel voor een maatregel in aanmerking komt, geldt dat weer niet voor de ander. En welke maatregel dan? Uitstel van betalen van belastingen of gebruik maken van extra kredietfaciliteiten of de NOW- regeling. Het is behoorlijk veel en Van Loenhout vraagt zich bij het verzamelen van informatie telkens af of geen klant wordt gemist die misschien toch nog recht heeft op een steunmaatregel vanuit de overheid. Het is maatwerk. “Daarbij zaten we in maart middenin het opstellen van de jaarrekeningen, waar het virus direct effect op had. In mijn werk als accountant kijk ik altijd naar de continuïteitsveronderstelling van de onderneming. Is mijn klant komend jaar in staat om aan alle verplichtingen te voldoen, en wat is de impact van de coronamaatregelen hierop?”

Van Loenhout werkt onder andere voor zo’n dertig klanten uit de transportwereld, die allemaal meer willen dan een traditionele accountant. Van Loenhout en zijn collega’s zijn voor hun klanten sparringpartners. “Je moet de branche echt kennen. Als een klant bepaalde termen gebruikt, wil ik meteen weten waar hij het over heeft. Dat geldt ook voor mijn collega’s van onze afdeling Loonadvies, waar een team werkt dat zich specifiek richt op transport.”

 

Versnipperde branche

Bij Van Oers staan ze middenin het mkb. Van Loenhout noemt de transportwereld prachtig, maar versnipperd, heel veel bedrijven, waarvan zo’n 70% niet meer dan 5 vrachtwagens heeft, opererend in een verscheidendheid aan deelsectoren met allemaal eigen kenmerken. “De branche staat letterlijk en figuurlijk nooit stil. We halen veel kennis op dankzij ons lidmaatschap  van de TLN- brancheorganisatie. Transport speelt zich nooit alleen af binnen de eigen landsgrenzen, het is een heel Europees speelveld waarvan je op de hoogte moet zijn.”

Een groot deel van zijn werkzaamheden draait om het begeleiden van de klant. Enerzijds begeleiden bij het interpreteren van de periodieke cijfers en anderzijds begeleiden bij alle andere zaken die op het bord van de ondernemer liggen. Input haalt hij ook uit het contact met banken, die ieder kwartaal sectoranalyses uitbrengen en verwachtingen uitspreken over de sector waarop onze klanten mogelijk kunnen anticiperen.”

Hij is ervan overtuigd dat je pas een goede adviseur kunt zijn als je weet waar klanten ‘s nachts van wakker liggen. Sterker nog, Van Loenhout wil de klant voor zijn en vooraf schetsen wat de impact kan zijn van een gebeurtenis op een bedrijf.

Nieuwe generatie

Zijn collega’s op de afdeling Corporate Finance zien een nieuwe generatie opstaan in de transportwereld. Zij kijken door een andere bril dan de generatie voor hen, doordat ze met digitalisering en het gebruik van data zijn opgegroeid. “Deze nieuwe technieken worden ontzettend veel gebruikt in de transportwereld. Bedrijven die slim gebruik maken van de data die ze voor handen hebben, worden interessant voor overnamepartijen en investeringsmaatschappijen. Met een goede investeringspartner kun je een voorsprong pakken.” Corona heeft volgens Van Loenhout dan ook veel ogen geopend van mensen die op een andere manier naar hun verdienmodel zijn gaan kijken. “Door de interne organisatie onder de loep te nemen of te kijken hoe afhankelijk je nu precies bent van derden. Een nieuwe vrachtwagen aanschaffen is niet de enige manier om de marge te vergroten.”

Van Loenhout kijkt uit naar het moment waarop hij en zijn collega’s weer klanten in levenden lijve treffen. Zoals bij de transportseminars waar sprekers op een transport gerelateerde locatie hun verhaal doen. “Je merkt dat klanten dit soort evenementen echt waarderen.”

Auteur: Carline Klijn – van Best

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten