Te hoge kosten voor het versturen van je pakketten?

De coronacrisis heeft het afgelopen jaar voor een scheef beeld gezorgd. Onder andere de horeca, retail en evenementenbranche hebben te maken gekregen met behoorlijke omzetverliezen. Aan de andere kant kregen veel webshops het door de intelligente lockdowns in ons land juist bijzonder druk.

De afgelopen tijd werden er meer en meer zaken online gekocht. Werd er bij jouw webshop ook meer besteld? Ondanks de omzetstijging zijn dan ook je kosten, zoals voor de verzending, gestegen. In alle haast en drukte is het mogelijk erbij ingeschoten te onderzoeken welke opties er zijn om deze zo laag mogelijk houden. Hieronder lees je meer over wat jij kunt doen om het proces zo efficiënt mogelijk in te richten.

Samenwerken + vergelijken = kostenvoordeel

Zeker in drukke tijden is het belangrijk je te beseffen dat je niet alles alleen kunt, en hoeft te doen. Om je klanten goed van dienst te kunnen blijven zijn zonder al te hoge kosten te maken, is het verstandig samenwerkingen met andere partijen aan te gaan. Zo zijn er bijvoorbeeld genoeg partijen die veel verstand hebben van verzending, zoals Shops United. Hier kun je niet alleen gemakkelijk de tarieven van verschillende vervoerders vergelijken, maar profiteer je ook van het pakketvolume van andere klanten. Dit levert dus op meerdere manieren een kostenvoordeel op.

Ook verzenden naar de zuiderburen?

Veel webshops opereren allang niet alleen maar nationaal. Is Nederland te klein geworden voor je webshop, en wil je bijvoorbeeld uitbreiden naar België? Ook dan levert een samenwerking met een bedrijf dat gespecialiseerd is in verzending voordeel op. Vanwege hun samenwerking met de grote vervoerders in Nederland heb je ook profijt van hun verzendingsmogelijkheden naar het buitenland. Zo betaal jij niet de hoofdprijs voor het sturen van pakketjes naar België.

Keuze tussen diverse vervoerders

Een ander voordeel van partijen die gespecialiseerd zijn in verzending, is de samenwerking die zij hebben met diverse grote vervoerders in Nederland zoals DHL, UPS en PostNL. Hiermee geef jij je klanten ook de mogelijkheid te kiezen tussen verschillende vervoerders. Of je kunt er natuurlijk zelf voor kiezen welke vervoerder je standaard gebruikt. Ben je niet tevreden over een van de vervoerders? Dan kun je eenvoudig switchen naar een andere.

Tijdvoordeel: geautomatiseerd verzendlabels bedrukken

Tot slot is het goed je te beseffen dat tijd ook geld is. Je hebt immers al zoveel verschillende werkzaamheden met een webshop. Bij extra drukte is het goed niet alleen te kijken naar directe kostenvoordelen, maar ook naar hoe je tijd efficiënter kunt besteden. Een voorbeeld hiervan is het automatiseren van het bedrukken van verzendlabels, iets dat een gespecialiseerde verzendpartner zeker aanbiedt. Hoef je geen verzendlabels handmatig meer aan te maken, dan scheelt dat tijd en verkleint de kans op fouten.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten