TCPM| ‘Alles draait om kennis en kunde’

Medewerkers en hun kennis vormen het kapitaal van TCPM. Dat zij continu leren door opleiding en ervaring in projecten is niet alleen een verrijking voor henzelf, daardoor versterken ze tevens de marktpositie van TCPM en vergroten ze de waarde voor opdrachtgevers. Meer kennis leidt immers sneller tot betere en passende oplossingen en tot meer kwaliteit. “Kennis is de sleutel om medewerkers te stimuleren, het onderscheidend vermogen van TCPM te vergroten en opdrachtgevers verder te helpen.”

Dat is de vaste overtuiging van Nienke Weelink, manager HRM bij TCPM, en Iris de Boer, HRM-adviseur bij TCPM. “Onze opdrachtgevers zijn doorgaans hightech bedrijven die voorop willen lopen met nieuwe technologie. Daarom is het voor ons essentieel te investeren in nieuwe kennis om voor hen van toegevoegde waarde te blijven”, stelt De Boer. Alle opleidings- en ontwikkelingsprogramma’s zijn samengebracht in de eigen TCPM Academy.

Maatwerkprogramma’s

Elke medewerker zit standaard in twee TCPM Academy-programma’s: het Development-programma dat gericht is op het verdiepen van specialistische vakkennis, en het Growth-programma waarbij de focus ligt op persoonlijke groei. Verder kent de TCPM Academy twee plusprogramma’s: Accelerator, waarin een medewerker in twee jaar tijd heel gericht stappen zet om volwaardig een bepaalde functie te kunnen invullen. En Explore, bedoeld voor medewerkers die zich binnen twee jaar willen ontwikkelen naar een functie in een ander vakgebied. Bijvoorbeeld van mechatronica naar industriële automatisering.

Eén lijn

Het samenbrengen van alle opleidings- en ontwikkelingsprogramma’s binnen de TCPM Academy heeft belangrijke voordelen. “Al onze medewerkers volgen hierin dezelfde lijn, ongeacht in welk van de vijf regiokantoren ze werkzaam zijn, onder welke manager ze vallen of in welk expertisegebied ze actief zijn”, zegt De Boer, die benadrukt dat de TCPM Academy open staat voor elke medewerker die zich wil ontwikkelen. “Of je nu twintig jaar in het vak zit en wilt gaan voor een groeimogelijkheid, of als starter alle kansen wilt grijpen om snel door te groeien. Iedereen krijgt de volle aandacht. Niet alleen tijdens beoordelings- en ontwikkelgesprekken, het is echt een continu proces.”

Binnen de TCPM Academy worden in-company jaarlijks tien tot vijftien opleidingen georganiseerd, waarbij HRM samenwerkt met externe opleidingsinstituten zoals Mikrocentrum. Daaronder een aantal vaste trainingen, zoals effectief communiceren, vorm-plaatstoleranties, rekenen voor constructeurs, maakbaarheid, TRIZ, methodisch ontwerpen en aandrijven/besturen.

Drempel verlagen

Naast formeel leren stimuleert TCPM ook het informele leren, onder meer tijdens ontbijt- en kwartaalbijeenkomsten, om de drempel voor onderling contact zo laag mogelijk te houden. “Medewerkers geven bijvoorbeeld een presentatie over hun project, waar ze tegen aanlopen en nieuwe technieken die ze tegenkomen. Dat brengt collega’s soms op ideeën voor de aanpak in hun eigen werk”, aldus De Boer. Ook nieuwe medewerkers worden meteen aangehaakt. “Tijdens kennismakingsbijeenkomsten vertellen twee collega’s over hun project, iemand geeft een toelichting op de eigen werkmethodiek van TCPM en er zijn speeddates met diverse afdelingen”, vertelt Weelink.

Net dat beetje extra

Dit jaar groeit TCPM naar verwachting richting de 220 medewerkers, uiteenlopend van net afgestudeerde starters en (zeer) ervaren medewerkers, in de leeftijd van nog geen 20 tot 65-plussers. “Die combinatie maakt ons sterk. Want je staat bij opdrachtgevers toch hoger aangeschreven als je net dat beetje extra kunt leveren”, stelt Weelink. “Dat is ook precies de reden dat we opleiding en ontwikkeling heel serieus nemen en medewerkers alle kansen willen bieden om verder te groeien.  Alles draait om kennis en kunde.”

GERELATEERD

Artikel gaat over

TCPM INGENIEURS & ADVISEURS
TCPM INGENIEURS & ADVISEURShttp://www.tcpm.nl
TCPM biedt bedrijven complete en integrale oplossingen.

Meer berichten