Onder de naam SintLucas heeft de vakschool voor creatief talent sinds dit jaar inspiratiesessies en korte vakgerichte trainingen in huis voor het mkb en creatieve professionals. Én de school helpt ondernemers en bedrijven bij het vinden van oplossingen voor vraagstukken rondom circulaire economie.
SintLucas is welbekend als vakschool die vmbo-leerlingen en mbo-studenten opleidt voor een creatief beroep. Maar SintLucas biedt meer. Juist het creatieve denken waarmee de vakschool zo bekend en verweven is, daar ligt een meerwaarde voor de markt. De school heeft voor ondernemers en bedrijven ook buiten de creatieve sector interessante trainingen en inspiratiesessies.
Aan de slag met afvalproducten
Dat doet de vakschool onder meer met de Zinkunie en CSU over het vraagstuk omtrent de afvalproblematiek. “Op termijn gaan we naar een circulaire economie. De actuele vraag van veel bedrijven is: wat doe je met je afvalproduct en hoe maak je dat circulair,” zegt Brigit Heijnen, coördinator van Leven Lang Ontwikkelen bij SintLucas.
“Een oplossing vinden voor zo’n vraagstuk vinden veel ondernemers lastig en dat snappen wij,” zegt Heijnen. Met de methode Design Thinking leer je een manier van denken en werken om op een praktische en creatieve manier tot een oplossing te komen. SintLucas heeft een aantal facilitators voor Design Thinking in huis, die je deze methode kunnen leren.
Hoe SintLucas jouw bedrijf kan ondersteunen
Daarbij doet Heijnen ook een oproep: ondernemers en bedrijven zijn van harte welkom om hun vraag rondom dit thema te bespreken met SintLucas, om samen te kijken hoe de school met training kan ondersteunen. “Er is nog een wereld te winnen met creatieve denkmethodieken buiten de creatieve sector. Daar help ik bedrijven graag bij,” zegt de coördinator Leven Lang Ontwikkelen.
Korte vakgerichte trainingen
SintLucas heeft meer vakgerichte trainingen voor het mkb en creatieve professionals. Bijvoorbeeld op het gebied van softwareprogramma’s van Adobe voor beginners en gevorderden, Blender en SketchUp Pro, een 3D presentatie- en ontwerpprogramma. Maar ook op andere gebieden.
De school biedt inspiratiesessies zoals het schrijven van je merkverhaal en het belang van de kracht van tekst. Een sessie voor zelfstandigen in personal branding: hoe zet je jezelf als merk in de markt? Presenteren als een pro, waarbij je leert om vanuit je kracht en vol zelfvertrouwen je verhaal naar buiten te brengen.
“Leren is leuk én noodzakelijk,” zegt Heijnen. “Door nieuwe dingen te leren krijg je een nieuwe vibe, boei en bind je je werknemers en ben je als ondernemer klaar voor de uitdaging van morgen. Hetzelfde geldt voor SintLucas: de contacten met het bedrijfsleven zijn goed om nieuwe ontwikkelingen mee te nemen in het onderwijs, het werkt twee kanten op.”
Interesse?
Wil je ook de creatieve denk- en doekracht van SintLucas inzetten voor jouw bedrijf of heb je interesse in het trainingsaanbod? Meld je dan bij Brigit Heijnen via: b.heijnen@sintlucas.nl of kijk op de website. (https://www.sintlucas.nl/samenwerking/trainingen/ ).