SintLucas: betekenisvolle creativiteit en bedrijfsleven

Het mag dan nog een nieuwe activiteit zijn, met Leven Lang Ontwikkelen kan SintLucas, vakschool voor creatief talent in Eindhoven en Boxtel, ook prima uit de voeten richting het regionale bedrijfsleven. Daar is het ontwikkelen en in stand houden van een creatieve mindset immers ook van groot belang. Door een gerichte aanpak die uitgaat van wat er vandaag, maar zeker ook mórgen, nodig is stimuleert SintLucas het innovatief vermogen van bedrijven.

Vragen waar eigenlijk alle bedrijven mee te maken hebben gaan over de flexibele inzet van medewerkers en het aantrekken van voldoende talent van buiten. Medewerkers moeten dan over de juiste skills beschikken. Lenigheid in denken en doen van belang om goede keuzes te maken als het gaat om vernieuwen van je product of dienst. Voor ondernemers in de maakindustrie is bijvoorbeeld de overgang naar een volledig circulaire manier van produceren een enorme uitdaging. “Wij kunnen hierin veel voor mkb-ers, zzp-ers en andere ondernemers betekenen.” Brigit Heijnen, de kersverse coördinator Leven Lang Ontwikkelen bij SintLucas, zegt het zonder twijfel. Met creatieve denktechnieken kunnen grote stappen gemaakt worden.

“Wij bieden hiervoor programma’s in verschillende vormen. Van creatief denken en doen, tot een training professioneel innoveren. Ook als het gaat om hoe je je onderscheidend kunt profileren.“ SintLucas biedt hiervoor trainingen aan in personal branding, storytelling en het maken van creatieve content. “Met Leven Lang Ontwikkelen en betekenisvolle creativiteit richten we ons op ondernemers en medewerkers in het mkb die die skills voor zichzelf willen ontwikkelen. Daarnaast zijn we er ook voor de creatieve professionals die zich willen specialiseren in nieuwe technologische toepassingen. Specifiek voor afgestudeerden van SintLucas, die deel uitmaken van de community van creatieve professionals is onlangs ‘Club-S’ opgericht. Leden van Club-S kunnen deelnemen aan de programma’s.”

Birgit Heijnen

Snel schakelen

“Het programma van trainingen, cursussen en opleidingen is duidelijk vraaggestuurd”, vertelt Heijnen. “We kijken scherp naar de behoefte van bedrijven in de regio. We schakelen snel en kunnen maatwerk bieden.” In het programma-aanbod zit bijvoorbeeld: professioneel innoveren, design thinking, corporate storytelling, visuele communicatie, maken van creatieve content, 3D tekenprogramma SketchUp PRO en alle Adobe programma’s. Alles is gericht op visuele communicatie van hoog niveau.  De leermogelijkheden variëren van online of fysiek  tot een ‘blend’ van beide. De fysieke momenten kunnen ook ’s avonds worden verzorgd.

Ze omschrijft Leven Lang Ontwikkelen als “Een levenslange handreiking. De ontwikkelingen gaan zó snel. Het verwerven van nieuwe kennis is nodig, wil je flexibel blijven op de arbeidsmarkt. Heijnen stipt aan dat de overheid het belang van Leven Lang Ontwikkelen ook erkent. “Er is dus het nodige mogelijk qua subsidie”, zo geeft Heijnen aan.  Ze onderstreept nogmaals dat SintLucas graag  betekenisvolle creativiteit inzet als instrument in de ontwikkeling van professionals. “Zo blijft je bedrijf aantrekkelijk voor nieuwe medewerkers en blijf je als zelfstandige altijd up-to-date qua creativiteit en vakkennis. Wie wil dat niet?”

Auteur: Ton de Kort

Google search engine
GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten