Schoonmaken op kantoor: 5 tips

Ondernemen is veel veelzijdiger, dan de meeste ondernemers vooraf hadden ingeschat. Zoveel mogelijk bezig zijn met je core business? Dat wil je natuurlijk wel, maar feit is dat er bij ondernemen ook een hoop andere zaken om de hoek komen kijken. Zoals het bijhouden van een boekhouding, en nog basaler: het schoonmaken van het kantoor.

Is het je te kostbaar dit uit te besteden? Met onderstaande vijf tips heb je toch een schoon en opgeruimd kantoor, zonder dat het je heel veel tijd kost.

1. Schoon sanitair

Jijzelf, je medewerkers en klanten gaan graag naar een schoon toilet. Bovendien lopen mensen minder kans besmet en ziek te raken door een bacterie of virus. Belangrijk, zeker nu vanwege het coronavirus. Maak daarom dagelijks de toiletten op kantoor schoon. Werk van boven naar beneden, en maak eerst droog schoon en daarna nat. Vergeet ook vooral niet plaatsen en voorwerpen grondig te reinigen die veel mensen aanraken. Voorbeelden hiervan zijn deurklinken, lichtschakelaars, kranen, doorspoelknoppen en poetsroldispensers.

2. Prullenbakken met afvalzakken

Is er geen duidelijke plek waar mensen hun afval kwijt kunnen? Dan laten ze het liggen, en ontstaat rommel. Plaats daarom duidelijk zichtbaar op diverse plaatsen op kantoor afvalbakken. Of zorg dat iedereen zijn eigen prullenbak heeft. Denk er echter wel aan dat de bakken dagelijks geleegd worden. Fruitafval bijvoorbeeld geeft al na een paar dagen stank, en de kans op ongedierte. Extra handig is het om iedere prullenbak te voorzien van een afvalzak. De prullenbakken zelf worden zo niet vies, en het legen is nog gemakkelijker.

3. Clean desk

Een clean desk is zeker geen nieuw begrip, maar nu vanwege corona wel extra belangrijk. Het geeft een opgeruimd gevoel, laat mensen ’s morgens vroeg prettiger opstarten en verkleint de kans op besmetting. Zorg overigens wel voor voldoende opberg- of kastruimte, anders kunnen mensen hun documenten of werkbenodigdheden nergens kwijt. Haal aan het eind van iedere dag even een poetsdoek over je bureau. Dit mag je ook aan je medewerkers vragen.

4. Vergeet computerschermen, toetsenborden en telefoons niet

Hierboven werd al aangegeven dat een poetsdoek over een bureau halen dagelijks zeker geen overbodige luxe is. Vergeet daarnaast ook vooral niet de schermen en toetsenborden van computers en laptops, en (vaste) telefoons. Deze zijn een bron van viezigheid, juist omdat ze vaak niet worden meegenomen in de dagelijkse of wekelijkse schoonmaakroutine. Wil je voorkomen dat ze een brandhaard zijn van bacteriën? Leg bij ieder toetsenbord en beeldscherm een schoonmaaksetje en vraag of medewerkers dit bijvoorbeeld wekelijkse willen gebruiken. Ook voor telefoon of smartphone.

5. Een schone vloer

Hierboven werd het al een keer aangegeven: bij schoonmaken werk je meestal van boven naar beneden. Tot slot daarom als laatste enkele tips voor het schoonhouden van de vloer. Stofzuig vloerbedekking en dweil harde vloeren regelmatig. Zitten er vlekken op de vloer die er niet zomaar uitgaan? Gebruik dan een speciaal reinigingsmiddel, geschikt voor het type vloer. Kijk ook regelmatig onder bureaus en kasten, hier liggen namelijk ongemerkt vaak diverse dingen als papiersnippers, pennen, paperclips of gebruikte nietjes.

Google search engine
GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten