Samenwerking Fontys en Midpoint Brabant: Living Lab Building Better Brands van start

Met het Living Lab Building Better Brands (BBB) zetten Fontys Communicatie Tilburg en Midpoint Brabant in hun thuisstad Tilburg een nieuwe krachtige samenwerking neer. In deze speelse en eigenwijze hybride leeromgeving komen onderwijs, onderzoek en het werkveld bij elkaar om sterke merken te maken van startups die bijdragen aan een meer duurzame en vitale regio.

Onlangs zijn 15 vierdejaarsstudenten van de opleiding Communicatie in Tilburg gestart in de nieuwe hybride leeromgeving. Onder begeleiding van docentonderzoekers en merkenbouwers Joris van Dooren en Coen Luijten van Fontys en Jesse de Doelder van Midpoint Brabant gaan ze dit studiejaar aan de slag voor bedenkers van ideeën die de wereld echt iets mooier willen en kunnen maken.

Een sterk merk is de sleutel tot succes
Coen Luijten: “De bedenkers en founders van startups bruisen van de nieuwe ideeën, initiatieven en ondernemerschap. En willen dus lekker bezig zijn met hun eigen specialisme en passie. Ze weten ook: om je startup te laten slagen, is het ontwikkelen van een sterk merk een essentiële sleutel. Het bouwen van het merk zal het prille initiatief de ‘boost’ geven die nodig is om te groeien. De meeste startups beschikken niet over de middelen om een communicatiebureau hiervoor in te schakelen. En daar biedt het Living Lab Building Better Brands uitkomst. Met als thuisbasis het Drögepand naast het textielmuseum.”

Joris van Dooren vult aan: “Fontys heeft de slogan ‘For Society.’ Dit living lab is een mooi voorbeeld van wat we daarmee bedoelen. Het bewijst dat hoger onderwijs en maatschappelijke initiatieven heel natuurlijk hand in hand kunnen gaan. Midpoint Brabant is daarbij voor ons een hele logische partner, juist omdat het als organisatie de verbinding legt tussen onderwijs, ondernemingen en overheid. In ons living lab staan studenten met twee benen in de praktijk. Daar gaan ze echt heel veel van leren.”

Jesse de Doelder, aanjager duurzaamheid: “We moeten de moed hebben om het gewoon te doen. We voelden dat er kansen lagen in dit project. Dan vraagt het lef om met elkaar te starten. Beginnen is soms de beste manier om dingen in gang te zetten. Joris en Coen stonden hier op dezelfde manier in en zo hebben we elkaar ook gevonden.”

Creativiteit en concreet resultaat
Living Lab Building Better Brands wil meer dan studenten toegevoegde waarde laten creëren voor regionale startups. Op de achtergrond wordt gezocht naar kennis over werkwijzen, methoden en technieken die het merkbouwproces van startups versnellen en verbeteren. Luijten: “We kijken daarbij het komende jaar vooral naar de rol die Artificial Intelligence kan spelen in dat proces. Er komen op dit moment heel veel nieuwe mogelijkheden en tools beschikbaar, maar niemand weet nog precies hoe we daarmee om moeten gaan. Dat wordt een fascinerende ontdekkingstocht.”

Meer weten?
Ben je na het lezen van dit artikel ook zo enthousiast? Jesse de Doelder van Midpoint Brabant is aanjager op het gebied van duurzaamheid. Kom je uit het onderwijs, de overheid, bedrijfsleven en wil je ook actie ondernemen op dit gebied? Neem dan contact op via .

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten