Roelofs Transport: ‘Lange afstanden rijden moet echt bij je passen’

Meer dan 30 jaar geleden startte Hans Roelofs zijn transportbedrijf met één auto. Inmiddels rijden er 30 trekkers met opleggers dagelijks af en aan naar Italië, voor klanten die nét een stukje extra service vragen. Denk aan laden en lossen zonder heftruck, het stipt op tijd leveren voor een beurs, of scheepsleveringen. Hans Roelofs neemt ons mee in de uitdagingen die hij anno 2022 ziet in de transportwereld. ‘Het vinden en behouden van goed personeel is misschien wel de grootste uitdaging, zeker voor ritten naar Italië.’

De voorliefde voor Italië is er bij Roelofs met de paplepel ingegoten. ‘Als kind ging ik altijd al op vakantie naar Italië. Ik heb zelf op de vrachtwagen gezeten en heb de 2 miljoen kilometer aangetikt. De lange ritten, met name naar Italië, waren echt mijn ding.’ Niet gek dus dat Roelofs met zijn transportbedrijf al snel koos om te specialiseren in transport naar Italië. ‘Met 30 auto’s kun je Italië goed overzien. We rijden heel Italië door en komen zelfs op Sicilië en Sardinië.’

Socializen belangrijk voor chauffeurs
Wel benadrukt Roelofs dat het rijden naar Italië niet voor iedereen is weggelegd. ‘Je bent vaak minimaal 2 weken van huis, onze chauffeurs rijden 2 of 3 ritten achter elkaar. Het moet echt bij je passen.’ Daarnaast ondervindt ook Roelofs Transport last van het personeelstekort in de transportsector. ‘We zijn in de coronacrisis een paar goede chauffeurs kwijtgeraakt. Zij konden nergens meer een hapje eten, mochten niet meer naar binnen bij klanten. Het stukje socializen werd in die periode echt gemist. Dat is niet te onderschatten.’

Effect van oorlog
Uiteraard noemt Roelofs ook de oorlog tussen Rusland en Oekraïne als een ontwikkeling die veel invloed heeft op het transport in Europa. ‘Wat er gebeurt in de Oekraïne is vreselijk voor de mensen daar. En het effect werkt door in veel sectoren over de hele wereld. De dieselprijzen schieten omhoog. En veel chauffeurs die in Europa rijden, komen uit Oekraïne of omliggende landen. Wij maken ook gebruik van enkele chauffeurs uit die omgeving. Zij zijn reservisten; als ze opgeroepen worden, moeten ze naar huis.’

Winst te behalen
Met een CO2-uitstoot van 22 miljard kilogram per jaar in Nederland is er in de transportsector veel winst te behalen als het aankomt op verduurzaming. Toch liggen daar ook de nodige uitdagingen. ‘Voor lange afstanden is elektrisch rijden met vrachtwagens nog geen optie. En rijden op waterstof vraagt om torenhoge investeringen in speciale wagens. Dat is nog geen businessmodel.’ 

Efficiënter vervoeren
Wat kun je als transportbedrijf dan wel doen om een steentje bij te dragen? Roelofs: ‘Wij zijn steeds bewuster bezig met verduurzamen. We hebben zonnepanelen, scheiden ons afval en een deel van ons wagenpark rijdt op LNG. We doen wat binnen onze mogelijkheden ligt. Zo bekijken we ook of we met een nieuw Transport Management Systeem ons rendement en onze beladingsgraad kunnen verbeteren. Efficiënter vervoeren is ook een verduurzamingsslag.’

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten