Reclame maken: uitbesteden of zelf doen?

Ben jij een echte ondernemer en heb je het beste idee voor een product of dienst? Hoe goed jouw product of dienst ook is, het is geen garantie voor succes. Misschien wel het allerbelangrijkste van elke business is het promoten van jouw product, idee of dienst.

Reclame maken niet altijd leuk

De meeste ondernemers zullen nu al een diepe zucht slaken: reclame maken is namelijk iets wat geen enkele enthousiaste en hardwerkende zzp’er graag doet. Toch is het van cruciaal belang om aan de gang te gaan met verschillende soorten reclame. Zonder de juiste reclame kan jouw idee voor je bedrijf al gauw in de prullenbak: niemand gaat het kopen, want ze weten niet dat jij bestaat.

Doe niet alles zelf

Toch kunnen we je geruststellen: reclame maken hoef je niet helemaal zelf te doen. Afhankelijk van hoeveel geld je er bereid bent voor neer te leggen, kan je ervoor kiezen om zoveel mogelijk taken uit te besteden. In dit artikel behandelen we de taken in het reclame maken die je makkelijk zelf kan, maar ook welke taken je – naar onze mening – maar beter kan uitbesteden. Here we go!

Beginnen met het maken van reclame

Er zijn veel onderdelen van het maken van reclame die je niet kan uitbesteden. Jouw gezicht laten zien op een ondernemersborrel bijvoorbeeld. Ook een kraam op een jaarmarkt of een beurs is niet zomaar even makkelijk uit te besteden. Het netwerken is onderdeel van je werk en dat zal het altijd blijven.

Flyer- en promotiemateriaal

Waar je wel voor kunt kiezen om uit te besteden, is bijvoorbeeld het maken van flyers, folders en allerlei soorten promotiemateriaal. Maar misschien kan je het beter zelf doen. Een visitekaartje maken is tegenwoordig zo makkelijk dat je er nauwelijks tijd aan kwijt bent. Waarom zou je zoiets uitbesteden als je het zelf ook kan?

Online promotie (laten) doen

Een website maken is nog wel te doen anno 2023. Er zijn op internet talloze manieren om snel en eenvoudig een website in elkaar te bouwen. Sommige programmaatjes geven je een kant en klaar ontwerp en het enige wat jij nog in moet vullen zijn de teksten. Het wordt lastiger als we het gaan hebben over de promotie op internet. Verschillende aspecten van online marketing zijn lastig zonder de expertise, denk aan het hogerop komen in Google met SEO (wat betekent zoekmachine optimalisatie), linkbuilding en sociale mediacampagnes. Het is soms wijs om dat soort dingen uit te besteden.   

Mond op mond reclame blijft belangrijk

Uiteindelijk leven we in een land waar de principes van de vrije markt gelden. Als jouw product beter is dan het product van je concurrent, dan zullen klanten automatisch vaker bij jou terugkomen. Zorg dus altijd dat jouw product een van de betere is op de markt en zorg dat de prijs niet te hoog ligt: met kortingsacties kun je mensen naar je toe ‘lokken’.

Kortom, er zijn genoeg manieren om zelf te trekken aan de reclame-kant van je bedrijf. Maar er zijn ook dingen die je maar beter uitbesteed om niet kostbare uren kwijt te zijn.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten