Het feit dat het bedrijf Pleging Transportservice heet, zegt eigenlijk al genoeg. Zelf omschrijven ze het als ‘de overtreffende trap van transport’. Directeur/eigenaar Pieter Pleging en zijn team tonen graag hun onderscheidend vermogen op transportgebied. Dat doen ze sinds 2021 samen met PV Transport, dat toen werd overgenomen. Met die stap is de groei er bij het ambitieuze bedrijf nog niet uit. Om die verder gestalte te geven werden ook op het gebied van planning en administratie flinke stappen gemaakt.
Pieter Pleging is de trotse directeur/eigenaar van Pleging Transportservice in Eersel én PV Transportservice in het naburige Budel. Het eerste bedrijf is met name sterk in transport met toegevoegde waarde, bijvoorbeeld wanneer er sprake is van bijzondere afmetingen of als er een kraan nodig is. Met een eigen wagenpark van 35 trekkende eenheden en daarbij zo’n 70 opleggers kan Pleging breed uit de voeten. Ook PV Transport is veelzijdig actief en vormt zo een mooie aanvulling op wat Pleging al in huis had. “Wij willen graag blijven groeien, maar dan wel met sterke synergie”, vertelt Pleging. “Het is hartstikke druk in de transportwereld. Wij groeien eigenlijk harder dan het personeel mee kan groeien. En materiaal is ook al een uitdaging, door de lange levertijden. Daardoor heb je wel eens het gevoel dat je gas geeft en tegelijk op de rem trapt.”
Op zoek gegaan
Dat leidt tot een flinke druk op de planning. Bedrijfsleider Yvo Vonk: “Pleging had al wel een plansysteem. PV deed alles nog in Excel. Dat vertraagde veel en was bovendien ontzettend arbeidsintensief. Met het pakket dat wij hadden konden we bovendien niet meer uitbreiden en upgraden. Daarom zijn we in het voorjaar van 2021 op zoek gegaan naar een pakket, waar we met 2 bedrijven in konden gaan werken. Dat nieuwe pakket moest echt aanpasbaar zijn aan onze tak van sport en bovendien de gelegenheid bieden om bij elkaar in de planning te kijken.” Dat pakket werd na presentaties van een viertal partijen gevonden… bij TANS. Vonk: “Daarover hadden we van andere transportbedrijven goede referenties gehoord. Zij hebben hier toen een demo verzorgd en het klikte meteen goed.”
Tweede ronde
Pleging beaamt dat: “TANS sloot gewoon het best bij ons aan. De communicatie is helder. De Brabantse bedrijfscultuur sprak ons ook aan. Daarnaast zijn de lijnen lekker kort. We hebben een vaste consultant. In Eersel waren we in november live, in Budel iets later.” De ervaringen van de gebruikers zijn eensluidend: héél tevreden. Yvo Vonk: “We kunnen alles indelen op auto-niveau. TANS is bovendien heel goed in koppelingen maken met systemen. We hebben met het complete TMS live planningsysteem een hele mooie eerste stap gemaakt.” Na de bouwvak volgt een tweede ronde. “Dan komt er een klantenportaal en gaan we ook de app implementeren. Zo kunnen we dan ritten 1 op 1, met alle informatie, doorsturen naar onze chauffeurs. Het gaat allemaal sneller, gemakkelijker en scheelt gigantisch veel tijd. Dit hadden we eigenlijk best eerder willen ontdekken.”
Pieter Pleging straalt uit dat hij een heel tevreden klant is. “Dat ben ik ook. We hebben pas een grote klant van ons ook op TANS geattendeerd. Die gaat nu ook over. Onze planners zijn enthousiast, zowel bij Pleging als bij PV. Ook de chauffeurs worden wegwijs gemaakt, zodat het systeem voor iedereen toegankelijk is. Dat willen we ook: gebruiksvriendelijk maatwerk.”