Plannen van ritten grootste puzzel in elektrisch rijden met vrachtwagen

Veruit de meeste vrachtwagenchauffeurs zijn gewend aan het rijden op diesel. Hoe bevalt hen het rijden in een elektrische vrachtwagen, vier weken lang? Op die vraag vond Schotpoort Connect in september een antwoord.

De test met de vrachtwagen van Renault vormt onderdeel van een consortium van acht transportbedrijven, Logistic Valley Liemers-Achterhoek en de Provincie Gelderland en uiteraard Renault. De acht bedrijven zullen op toerbeurt de vrachtwagen testen gedurende een periode van vier weken. Schotpoort Connect mocht het spits afbijten, vijf chauffeurs van het transportbedrijf stapten om beurten in de cabine.

Op de afdeling Planning was het soms peentjes zweten. Directeur Marc Seesing: “Het is een heel andere manier van plannen, wil je een vrachtwagen twee keer per dag bemannen.” Met een volle accu rijdt de vrachtwagen zo’n 225 tot 250 kilometer. Twee ritten brengen de dagelijkse capaciteit van een elektrische vrachtwagen op 450 tot 500 kilometer. “Op onze locatie in Eerbeek staat een snel lader en op de locatie in Nieuwegein komt er ook één. De wagen hangt aan de lader terwijl de chauffeur een pauze neemt. Dat maakt je flexibeler in het plannen.”

Marc Seesing

Foto: Marc Seesing, directeur Schotpoort Connect

Milieuvriendelijk

In 2022 wil het bedrijf minimaal één elektrische vrachtwagen op de weg hebben rijden. Daarmee speelt Schotpoort Connect in op de vraag van zijn klanten. Die zien graag dat het transportbedrijf bijdraagt aan het verminderen van het negatieve effect van dieselvoertuigen op het milieu. Ook geeft het bedrijf daarmee gehoor aan de eigen ambitie. “Als bedrijf geloven we in verduurzaming. Anders waren we ook niet aan deze test begonnen”, legt operationeel manager Roy Zomer uit. “Als je niet een keer in een proefperiode stapt, dan doe je ook geen ervaring op en weet je niet waar je het over hebt.” Ook de chauffeurs van Schotpoort Connect die diesel spreekwoordelijk door de aderen hebben lopen, waren na afloop van de testperiode enthousiast.

Roy Zomer

Foto: Roy Zomer, operationeel manager Schotpoort Connect

Snel laden is handig, maar waar?

Het opladen van een elektrische vrachtwagen vergt dezelfde capaciteit als vijf of zes grote Tesla’s. Opladen van twintig naar tachtig procent, duurt ongeveer twee uur. Van voldoende snel laadplekken voor vrachtwagens is in Nederland nog geen sprake. Zomer voegt daar aan toe: “De vrachtwagen past ook niet onder de boog van Fastned.” Al met al zijn er nogal wat obstakels te overwinnen de komende jaren. Seesing: “De vrachtwagen op de weg zetten is niet zo moeilijk. Veel kilometers laten rijden wel. Onze sector is gebaseerd op kilometers en uurprijzen. Met elektrisch rijden ziet dat er heel anders uit. Die onzekerheid maken we ook bespreekbaar. Ineens een torenhoog tarief neerleggen bij klanten, werkt niet. Je moet elkaar in het midden vinden. Heeft een klant een 90 kilowatt lader op de locatie staan, dan ziet de klant dat terug in de kilometerprijs.”

Samen optrekken

Seesing benoemt dat collega-transportbedrijven die voorop lopen in de energietransitie, in de toekomst van elkaars’ snel laders gebruik kunnen maken. “Andere partijen lopen tegen dezelfde knelpunten aan als wij. We zijn nog niet zover, maar met bevriende bedrijven kunnen we in de toekomst afspraken maken. Dan optimaliseer je de reikwijdte, maar moet er natuurlijk wel extra aandacht naar het managen van de tijdsloten.”

De directeur verwacht dat de elektrische vrachtwagen in de loop van 2022 mee de weg opgaat. De interesse om ermee de weg op te gaan, is er onder het personeel in ieder geval.

Auteur: Carline Klijn – van Best

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten