Persoonlijk contact als strategisch onderdeel van de communicatie bij Ammertech

De slogan ‘Moving forward’ is een passende omschrijving van het DNA van Ammertech. De leverancier van mechanische aandrijfcomponenten beweegt zich voortdurend mee met de markt. Sales Manager Jeroen de Beer: ‘Wij willen ons productpakket en vooral ook onze dienstverlening graag uitbreiden om nog beter aan te sluiten op de wensen van onze klant. Ik zeg altijd tegen klanten: wat we vandaag nog niet kunnen, kunnen we misschien morgen wel.’ Persoonlijk contact is een belangrijk onderdeel van de strategie. Jeroen legt uit hoe dit zich in de praktijk vertaalt.

Dé specialist in lager- en aandrijftechniek

‘Wij hebben gemerkt dat de klant ons echt ziet als dé specialist in lager- en aandrijftechniek. Wij houden het bij de kern en dat waardeert de klant’, vertelt Jeroen. ‘Juist in die productgroepen moeten we echt uit gaan breiden. Dit kunnen we moeilijk achter ons bureau bedenken. We vinden het belangrijk de informatie uit de markt te halen. Soms is er namelijk geen vraag naar, omdat de klant weet dat we het nog niet hebben. We toetsen daarom bij een aantal klanten of ze nieuwe producten bij ons vinden passen en vragen hen wat ze van de producten vinden.’

Niet alleen het uitgebreide aanbod, maar ook de communicatie draagt eraan bij dat Ammertech door de klant als specialist wordt gezien. Ammertech voorziet de klant van duidelijke informatie over actuele marktontwikkelingen. Zo biedt Ammertech meer zekerheid aan de klant. Jeroen: ‘Wij anticiperen hierop en sluiten tijdig overeenkomsten of contracten af. Dat past in onze dienstverlening en heel veel klanten zijn daar ook zeer over te spreken.’

Beschikbaar stellen van technische informatie

De klant zoekt op een andere manier naar informatie dan een aantal jaar geleden. De zoektocht begint vooral online. Om aan de klantbehoefte te voldoen, is Ammertech momenteel bezig met een online uitbreiding. Jeroen: ‘De grootste wens van de klant is het beschikbaar stellen van technische informatie. Als een inkoper, engineer of directeur bij ons bijvoorbeeld een lager vindt, kan hij meteen zien welke types er zijn, welke draagkracht het heeft en voor welke toepassing het geschikt is.’ De online uitbreiding is in feite een digitale catalogus. Bestellen kan vooralsnog via het bestaande klantenportaal, maar op termijn worden de catalogus en het klantenportaal geïntegreerd. ‘Stapsgewijs maken wij het steeds gemakkelijker voor onze klant.’

Persoonlijk contact als rode draad

Hoewel de online klantreis steeds belangrijker wordt, blijft persoonlijk contact een essentieel onderdeel van de strategie. Ammertech wil de klant persoonlijk te woord staan en helpen en doet dit ook op locatie. Het conventionele verschil tussen binnendienst en buitendienst is daardoor vervaagd. Jeroen legt uit waarom er hybride wordt gewerkt: ‘Wij hebben ervaren dat onze klanten het heel erg prettig vinden dat degene die zij dagelijks of wekelijks spreken het bedrijf bezoekt. Degene die de klant goed kent, gaat er naartoe. Zo kunnen we nog beter helpen en anticiperen op marktontwikkelingen. Dit werkt zowel voor de klant als voor ons supergoed.’

Auteur: Tamara van den Berge

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten