Wijzig je omslagfoto
Wijzig je omslagfoto
Deze gebruikersaccount status is Goedgekeurd

Deze gebruiker heeft nog geen profielinformatie toegevoegd.

TANS B.V.
Bedrijven
040) 2629060

IT-applicaties voor het optimaliseren van logistieke stromen.


Wake-up call voor logistieke bedrijven: stap over IT-koudwatervrees heen en ga aan de slag!

Van digitale vrachtbrieven tot ‘what if’ analyses, van geautomatiseerde dataverwerking tot CO₂ uitstoot rapportages: er is tegenwoordig zoveel mogelijk om de supply chain te versterken en te versnellen. Toch verdiept maar een klein deel van de transporteurs en de logistieke bedrijven zich in de vele IT-applicaties die het werk optimaliseren. Die mindset moet echt anders worden, volgens TANS directeur René Knapen. “Wil je de aansluiting straks niet missen, dan móet je nu echt iets gaan doen op IT-gebied.”

Er komt volgens hem veel op ons af de komende jaren: van wettelijk verplichte zaken tot enorme hoeveelheden relevante informatie die de overheid gaat ontsluiten. “Daar heb je als vervoerder veel voordeel van. Denk aan venstertijden voor winkelgebieden, parkeervoorzieningen, milieuzones, verkeersinformatie. Als je dat niet automatiseert is dat straks niet meer te behappen door een planner. Nu kent hij misschien nog de 20 milieuzones in Nederlandse steden uit zijn hoofd, maar als dat er binnenkort 200 worden, is dat niet meer te doen. TANS kan bedrijven helpen deze informatie te verwerken in TMS en planningsystemen.”

E-vrachtbrief: geen kostenpost maar een prachtinstrument

De digitale vrachtbrief is een ander voorbeeld waar Knapen groot pleitbezorger van is. Slechts zo’n 200 van de ruim 6.000 beroepsgoederenvervoerders maken hier, tot nu toe, gebruik van. De kans is groot dat deze E-vrachtbrief binnen enkele jaren verplicht wordt gesteld. “Maar dat moet eigenlijk niet de reden zijn, waarom vervoerders hierop overstappen. Veel ondernemers zien dit uitsluitend als een kostenpost, terwijl het een prachtige applicatie is om de supply chain te versnellen. Binnen 3 seconden na het zetten van de digitale handtekening is de proof of delivery bij de verlader en kan de factuur gestuurd worden. Met een papieren versie zijn daar vaak wel 10 dagen mee gemoeid. Er hoeft bovendien niet meer eindeloos gekopieerd of gescand te worden en er raakt niets meer kwijt. Dus je hebt ook veel minder administratiekosten en opslag. Maar op de een of andere manier krijgen we het niet tussen de transporteurs-oren dat je daar geld mee kunt verdienen.”

Weerstand tegen vernieuwing

Knapen trekt een parallel met een voorbeeld uit het verleden: de invoering van de boordcomputer met een digitale tachograaf en urenregistratie. “Daar was destijds veel weerstand tegen. Maar nu zou niemand meer terug willen naar die tijd van het manueel bijhouden en controleren van rij- en rusttijden. Het is bovendien bewezen dat de investering in boordcomputers zich binnen 8 á 9 maanden terugbetaalde. Vooral door het feit dat chauffeurs hun werktijden niet meer naar boven konden afronden op een kwartier. Dat ging steeds maar om enkele minuten, maar met veel chauffeurs en veel enkele minuten tikt dat per week aardig door.”

Oproep aan IT-leveranciers: pak het op!

Knapen richt zich, vanuit zijn andere functie als voorzitter van Dalti (een organisatie die de belangen behartigt van ICT leveranciers in de sector Transport en Logistiek), met zijn wake-up call ook op andere IT-leveranciers. “Tegen hen wil ik zeggen: be prepared! Ga aan de slag om al die moderne technieken in je programmatuur in te bouwen. Bij TANS zijn we daar volop mee bezig. Als transportbedrijven straks massaal bij ons op de stoep staan, dan moeten we als IT-bedrijven klaar zijn om hen optimaal te kunnen bedienen!”