Wijzig je omslagfoto
Kuhn
Wijzig je omslagfoto
Deze gebruikersaccount status is Goedgekeurd

Deze gebruiker heeft nog geen profielinformatie toegevoegd.

Kuhn
Bedrijven
Bedrijfsafbeelding 1

KUHN-Geldrop biedt afwisselend werk voor mensen die bij willen dragen aan speciale missie

KUHN in Geldrop ontwikkelt en produceert balenpersen, wikkelaars en trommelmaaiers. Het maakt onderdeel uit van de KUHN Group, met vestigingen over de hele wereld. Algemeen directeur Marc Peeters: “Samen hebben we de missie de wereldbevolking te voeden. Bij KUHN geloven we daarbij in landbouw.”

De KUHN Group ontwerpt, produceert en distribueert een volledig assortiment innovatieve en hoogwaardige landbouwmachines en -diensten. Of zoals Peeters het omschrijft: “Bij KUHN maken we alles wat achter een tractor hangt.” Het assortiment dat KUHN in meer dan honderd landen voert, is bedoeld voor gewasbeheer, voerproductie, veeteelt en landschapsonderhoud. “In Geldrop zijn we gespecialiseerd in machines voor het oogsten en verpakken van gewassen. We hebben een prachtig bedrijf, waar producten van A-tot-Z worden ontwikkeld en gemaakt.”

Diversiteit aan machines
De bouw van een landbouwmachine start bij de ontwikkeling, waarvoor in Geldrop zo’n zeventig engineers verantwoordelijk zijn. Na het uittekenen gaat de machine in productie en volgen uitlevering en het bieden van service aan de importeurs. De machines kunnen in heel veel verschillende configuraties besteld worden. Daarbij valt te denken aan verschillen in wikkeltechnologie of opties zoals weegsystemen en besturing. Dat maakt het werk dynamisch, want het betreft daarmee geen standaardproducten die van het schap verkocht worden.

Vernuftig en efficiënt

KUHN ziet de behoefte aan vernuftige machines toenemen. Daar speelt het bedrijf op in met uitgebreide uitrusting op het gebied van elektronica. In eerste instantie gaat het daarbij om efficiëntie. Dat heeft alles te maken met de capaciteit en de dichtheid van een baal. De hoeveelheid stro in één baal telt immers door in de transportkosten. Peeters: “Sommige eindgebruikers moeten in een paar dagen tijd de oogst van een heel jaar binnenhalen. Daarom moet stilstand van een machine zoveel mogelijk worden vermeden. Bij onze machines draait het om de beste gebruikerservaring met maximaal rendement op de investering.” Behalve efficiëntie speelt ook steeds meer de vraag van traceerbaarheid. “Aan het einde van de keten wil men antwoorden op vragen zoals waar het voer vandaan komt, waar en wanneer een baal is geoogst en hoe groot de voedingswaarde is.”

Flexibiliteit in de eigen schil
Voor de medewerkers van KUHN-Geldrop ligt de piek tussen januari en juni, een periode waarin sprake is van een hoge productievraag. Met het oog op een krappe arbeidsmarkt, wil KUHN minder afhankelijk zijn van flexibel personeel. “Het is verstandiger om die flexibiliteit in je eigen bedrijf aan te brengen, met eigen personeel. In de drukste maanden van het jaar bijvoorbeeld, werken we negen uur per dag.” Op rustigere momenten worden de meer gemaakte uren opgenomen.

Takttijd vergroten
Meer uren draaien, vraagt ook iets van je medewerkers, erkent Peeters.  “Voor alle medewerkers proberen we het werk daarom zo leuk en interessant mogelijk te maken.” Een voorbeeld daarvan is de takttijd van een productiemedewerker niet te kort te houden en mee te laten lopen op een werkdag. Daarmee voorkomt het bedrijf een herhaling van steeds dezelfde werkzaamheden. “Dat maakt het werk uitdagender.” Het eindresultaat is een mooi en tastbaar eindproduct. “Je ontwikkelt de machine en ziet ‘m vervolgens rondrijden.”

Naamsbekendheid vergroten
In Geldrop staat een innovatief bedrijf dat hightech landbouwmachines uitlevert aan klanten over de hele wereld. Waar die profilering bekend is onder de afnemers, mag die bekendheid nog wat toenemen onder mensen die op zoek zijn naar een baan in de productie (assemblage, plaatbewerking, poedercoating, enzovoort). In de zoektocht naar deze medewerkers wordt veel samengewerkt met Randstad. “Dat pakken we regionaal aan. Mensen zijn altijd welkom hier een kijkje te komen nemen en de sfeer te proeven”.

Ook de naamsbekendheid van het bedrijf onder technisch geschoolde jongeren mag wat KUHN-Geldrop betreft groter worden. “Op een eerlijke manier vertellen we wie we zijn. In samenwerking met een reclamebureau ontwikkelen we daarvoor een storyline, waarbij we de inhoud afstemmen op de doelgroepen.”

KUHN-Geldrop heeft volop contact met hogescholen en universiteiten en neemt deel aan banen- en stagemarkten. In de zoektocht naar nieuwe medewerkers zet het bedrijf in op het aanbieden van stageplekken. Dan gaat het vooral om studenten die werktuigbouwkunde, automotive, elektrotechniek of agronomie studeren aan een TU/e, Fontys, Avans of Wageningen University & Research.


Brabantse sfeer
Peeters: “Bij KUHN-Geldrop leveren we een bijdrage aan de nobele missie de wereldbevolking te voeden. We geloven in landbouw, die we efficiënter maken.” Deze missie wil het bedrijf beter op de kaart zetten en tegelijkertijd hoopt het bedrijf nieuwe medewerkers aan te spreken. “We maken mooie producten van A-tot-Z en bieden afwisselend werk. Onze medewerkers waarderen de Brabantse karakteristieken. Ons informele en toegankelijke bedrijf ziet de mensen die hiervan deel uit willen maken, graag komen.”