“Op de afdeling Transport en Opslag werken we nu nog beter samen”

De afgelopen jaren stonden bij Brouwers in het teken van verandering. De verhuizing naar de Rietveldenkade was nog wel de grootste. Van 35.000 palletplaatsen groeide het Bossche transport- en opslagbedrijf door naar 60.000.

In 1989 namen Toine en zijn broer Joris het bedrijf over van hun vader, die al in 1953 startte. De broers hebben allebei een zoon die in het bedrijf werkt, op het gebied van voorraadbeheer en de ontwikkeling van software. Toine heeft ook een dochter in het bedrijf, op de afdeling administratie en HR.

23.000 vierkante meter

Brouwers Transport telt nu 45 personeelsleden en verhuisde in de zomer van 2018 naar de Rietveldenkade, waar het familiebedrijf een pand van 11.500 vierkante meter betrok. Twee jaar later kwam daar een pand van dezelfde omvang bij, een verdubbeling naar 23.000 M2. De opslagcapaciteit is hierdoor toegenomen en ook de transportafdeling profiteert dankzij de toename in het aantal laaddocks.

Andere verandering was het verdwijnen van papieren orders in het warehouse. Die kentering zet het bedrijf dit jaar ook in op de transportafdeling. De vuurdoop is voor een groothandel uit Waalwijk, waarvoor in februari de eerste zendingen al papierloos gaan verlopen. Brouwers: “We willen dit zo snel mogelijk voor alle opdrachtgevers realiseren.”

Magazijn van de klant

Brouwers startte een paar jaar geleden met volledig werken vanuit een geheel nieuw geïntegreerd warehousemanagementsysteem (WMS). Doordat de systemen van klantzijde aan die van Brouwers zijn gekoppeld, is continu zicht op de voorraad. Opdrachtgevers schieten hun orders automatisch in en kunnen de status altijd volgen. “Voor klanten fungeert onze opslagruimte als hun magazijn, ook al bevinden we ons op een andere locatie. De systemen gaan naadloos in elkaar over.”

De goederen die Brouwers opslaat, zijn verpakte babyvoeding, papierwaren, huishoudelijke artikelen, elektronica en speelgoed. ADR-goederen en gekoelde producten vormen de uitzondering. De periode dat goederen bij Brouwers wachten tot ze worden opgehaald, varieert van een dag tot een jaar.

Corona stokt de goederenstroom

Op het moment dat corona zijn intrede deed, was er in het begin vooral veel onduidelijkheid. Het duurde lang voordat de goederenstroom weer op gang kwam. Nu is het vooral de uitgaande goederenstroom die enigszins stokt. “De distributiecentra zitten vol, zij kunnen niet leveren aan de detailhandel. Wat echt doorloopt, zijn leveringen als babyvoeding en sportdrank.” Waar in de maanden november en december normaal gesproken enorme drukte heerst, bleven goederen nu op hun plaats staan. “De voorraden lopen op. Uiteindelijk is het voor ons ook beter wanneer in het warehouse sprake is van roulatie.”

De tweede hal van het warehouse is sinds vorig jaar juni in gebruik. Brouwers en zijn medewerkers zijn sommige operationele zaken aan het verfijnen, de grote lijnen zijn uitgezet. “Hierna kijken we waar we nu staan. We hebben de afgelopen jaren veel veranderingen doorgevoerd en maken nu even pas op de plaats. Maar kleine veranderingen gaan natuurlijk continu door.”

Puzzelen

De medewerkers van Brouwers zijn blij dat de panden nu bij elkaar zitten en dat tussenliggende ritjes tussen de verschillende vestigingen verleden tijd zijn. “Het werk was meer versplinterd, onze transportlocaties en het warehouse zaten te ver uit elkaar.” Ook voor kantoormedewerkers van de afdelingen Warehouse en Transport zijn de lijnen nu korter. “Een puzzel leggen voor de routes via vestigingen in Schijndel, industrieterrein De Brand en de Rietveldenkade hoeft niet meer. Behalve vervoershandelingen scheelt dat ook tijd.”

Met buurman de Bossche Container Terminal (BCTN) kent het bedrijf een goede samenwerking. “Een order die binnenkomt via BCTN, hoeft niet over de weg vanuit Rotterdam. Dat steeds meer schepen op de binnenvaart elektrisch varen, juichen wij toe. Iedere order die geen echte spoed heeft, proberen we via het water bij ons te laten komen.”

De samenwerking met de BCTN wil het transport- en opslagbedrijf verder uitbreiden. ‘Ontvangsten via containers die wij binnenkrijgen van klanten, proberen we via de terminal te sturen. Voor ons als buren is de afstand kort. We kunnen snel schakelen en het logistieke proces altijd laten doorlopen.”

Auteur: Carline Klijn – van Best

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten