“Ook in coronatijd blijven wij huurders van Frame21 verbinden”

Hebben we nog wel een kantoor nodig en zo ja, aan welke eisen moet een kantoorruimte voldoen? Het zijn vragen die huurders van Frame21 zichzelf sinds de coronapandemie stellen. Frame21 speelt erop in door van zijn business centers plekken te maken waarvoor mensen de moeite nemen in de auto te stappen. “Het moet er beter werken zijn dan thuis.”

Aan het woord is Charline Lenaerts. Zij deed ervaring op in de wereld van hospitality en groeide na haar start bij Frame21 door tot directeur. De manier waarop Frame21 dienstverlening combineert met een sterk gevoel van gastvrijheid, sprak haar bijzonder aan. “Werknemers komen naar één van onze locaties omdat het toffe, inspirerende werkplekken zijn die mensen samenbrengen.”

Hybride meetings

Frame21 valt onder de Heylen Group, een innovatieve investeerder en partner in business & buildings. Net als Frame21 een partij die zichzelf telkens blijft vernieuwen. Drie vestigingen heeft Frame21 nu: in Herentals (België) en Roosendaal en middenin coronatijd opende een derde vestiging op Brussel Airport de deuren. Er zijn gemeenschappelijke ruimtes, vergaderzalen en in iedere zaal is audiovisueel materiaal aanwezig voor hybride meetings. In iedere eventruimte kan met een livestream een studio worden gebouwd, nu mensen niet meer met meerderen tegelijkertijd samen mogen komen. “Bedrijven moeten nog steeds hun mensen informeren en enthousiasmeren. Een technisch team zorgt ervoor dat zelfs honderden deelnemers tegelijkertijd kunnen inbellen.”

Niet meer in de file

De impact van de coronapandemie daagden Lenaerts en haar collega’s uit na te denken of het concept van Frame21 nog steeds werkt. “We zijn nog meer een combinatie gaan maken tussen dienstverlening en het aanbod van een community. Een fantastisch interieurconcept heeft niet veel waarde als het people-verhaal niet klopt. Mensen gaan naar een business center om verzorgd te worden en goed te kunnen werken.” Lenaerts merkt dat mensen het thuiswerken beu zijn. “Wel ervaren ze het voordeel van niet meer dagelijks in de file staan. Daarom moet je een werkplek creëren waar mensen het nog beter hebben dan thuis, waarvoor ze moeite doen. Meer en meer worden business centers een plek waar het draait om verbinding en beleving.”

De lobby als het hart van het pand

In veel kantoorgebouwen heerst na 17.00 of 18.00 uur een doodse stilte. Frame21 wil kantoorgebouwen dynamiseren naar een 24/7 gegeven. Daarin zien ze de synergie met de hotelsector. “De lobby is het hart van ieder pand, waar de dynamiek moet worden gecreëerd en een bepaalde sfeer hangt. Van daaruit ga je verder naar het business center, kantoren, vergaderzalen of hotelkamers. We bieden klassieke kantoren, waar mensen in alle rust werken. Tegelijkertijd vertoeven zij op onze vestigingen met muziek op de achtergrond, een baristabar en zelfs ovens en barbecues die ze kunnen gebruiken. Het zijn niet alleen de creatieve bedrijven die zich door ons aangesproken voelen, we hebben echt een oplossing voor iedereen.”

Baristabar

De vraag of bedrijven nog wel elke dag een kantoor nodig hebben en in welke afmeting, dringt zich meer en meer op. Frame21 rekent uit hoeveel flexdagen kantoren nodig hebben, in combinatie met het aantal werknemers. Ook zoekt het bedrijf voor medewerkers interessante co-working plekken nabij hun huis. Wanneer mensen wel naar kantoor komen, is dat bijvoorbeeld voor een vergadering of creatieve brainstorm.

Oud versus jong

“Niet iedereen kan thuis geconcentreerd werken. Vooral de jongere generatie wil niet elke dag naast een bed achter de laptop werken. Hun leer- en groeiproces is door corona veranderd. Mensen leren van elkaar door naast elkaar te werken. De oudere generatie is al wat meer autonoom in het uitvoeren van hun werk. Ook hebben zij vaak een andere thuisomgeving. Als bedrijf zoek je daarom de balans tussen je junioren en senioren. Een vast kantoor is een gegeven, in combinatie met co-working en thuiswerken.”

Zoom-moeheid

Frame21 stelde huurders in Herentals, Roosendaal en Brussel voor digitale workshops te organiseren, maar merkte al snel dat zij anderen simpelweg in het echt willen zien. “Niet nog een zoom-meeting zeggen ze. De toevalligheden zijn verdwenen, aan het koffiezetapparaat bijvoorbeeld. Mensen snakken ernaar.” Het is precies de reden dat Lenaerts en haar collega’s continu met huurders en andere ondernemers in gesprek zijn. “We kijken waar we de verbinding kunnen leggen en hoe bewoners elkaar op individueel niveau kunnen helpen. Persoonlijke vragen voorzien we van oplossingen. Wij zijn de spil in het geheel.”

Auteur: Carline Klijn – van Best

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten