.nl presteert goed in stabiele markt

Groei van 119.000 in 2021, opheffingspieken blijven uit

.nl sloot 2021 af met 6.231.000 domeinnamen. Een nettogroei van 119.000 ten opzichte van een jaar eerder. Minder dan de ruim 206.000 die erbij kwamen in recordjaar 2020, maar beter dan verwacht. Vooraf vreesde SIDN dat ondernemers die in de eerste lockdown, begin 2020, massaal online gingen na een jaar weer zouden opzeggen, maar het tegendeel lijkt waar: door de coronacrisis maakten veel offline-ondernemers permanent de stap naar (deels) online.

Minder opheffingen dan verwacht

Het aantal nieuwe registraties was vooral in het voor- en najaar relatief hoog. In heel 2021 werden er 900.000 nieuwe .nl domeinnamen geregistreerd. Minder dan de 1.040.000 in 2020, maar boven het niveau van vóór corona. Opvallender was echter het ontbreken van opheffingspieken: er werden verdeeld over het jaar 781.000 domeinnamen opgeheven. Veel minder dan je zou verwachten op basis van het aantal domeinnamen dat een jaar eerder geregistreerd werd en in absolute termen zelfs minder dan de 788.000 in 2020, toen het absolute aantal domeinnamen lager was.

Digitalisering grootste drijfveer

De voornaamste drijfveer van de groei blijft de digitalisering van het bedrijfsleven. In 2020 zette bijna 100% van alle Nederlandse starters online in als onderdeel van hun bedrijfsactiviteiten. Dat verhoogde het aandeel online actieve bedrijven met een website steeds verder. Eind 2020 had 84% van alle Nederlandse bedrijven een website, dit groeit naar verwachting snel door naar 90%. Een kwart van alle bedrijven haalde in 2021 meer dan 1% van haar omzet uit e-commerce*.

Ook groei bestaande bedrijven

Maar de groei van .nl komt niet alleen van starters. Ook bij bestaande bedrijven werden nieuwe onlinekanalen geopend. Zo startten veel groothandels een apart label om direct aan eindklanten te leveren en ontdekten dienstverleners dat veel fysieke activiteiten online efficiënter uitgevoerd konden worden.

Lees het complete artikel op de website van SIDN. 

Auteur: Michiel Henneke, Marketingmanager SIDN

SourceSIDN
Google search engine
GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten