.nl in de spotlight: mijnsollicitatiebrief.nl

Voor ondernemers in Nederland is .nl hét belangrijkste internetdomein. Door hun vertrouwen in .nl, bereikten we in 2020 de mijlpaal van 6 miljoen domeinnamen. Achter iedere .nl-domeinnaam gaat een verhaal schuil. Verhalen die inspireren en waar andere ondernemers van kunnen leren.

Daarom zet SIDN regelmatig een ondernemer met zijn .nl-website in de spotlight. Deze keer Adri de Rijke van Mijnsollicitatiebrief.nl.

Hoe kwam je op het idee om mijnsollicitatiebrief.nl te starten?

Adri: “Ik ben communicatieprofessional en woon in het Noorden met mijn vrouw en dochtertje. Ik maakte lange dagen bij mijn werkgever met veel woon-werkverkeer. Na de geboorte van mijn dochter werd dit te belastend. Ik besloot voor mijzelf te beginnen met een online communicatiebureau, gericht op marketingcommunicatie voor horecabedrijven. Begin 2020 nam de vraag uit de horecabranche sterk af, als gevolg van de lockdown. Ik zocht daarom een aanvulling op mijn omzet. Zo kwam ik op het idee mijn schrijfvaardigheid in te zetten om werkzoekenden te helpen in de veranderende arbeidsmarkt. Mensen vinden solliciteren vaak niet leuk. Zo kwam het plan voor mijnsollicitatiebrief.nl tot stand.”

Wat is het concept in een notendop?

“Er zijn meer sites die sollicitatiebrieven maken, maar die zijn doorgaans geautomatiseerd. Persoonlijke aandacht is wat mijnsollicitatiebrief.nl onderscheidt. Ik schrijf zelf of werk met professionals uit mijn netwerk. Maar in dat laatste geval wil ik iedere brief wel zelf zien, zodat ik de kwaliteit en het persoonlijke element dan altijd kan waarborgen.”

Hoe kwam je tot deze domeinnaam?

“Ik wilde een domeinnaam die meteen duidelijk maakte wat ik deed en ook als handelsnaam kon dienen. De klanten zijn doorgaans niet terugkerend, omdat ze een baan vinden. Ik zocht dus een naam die meteen duidelijk maakt wat je doet en een link heeft met het persoonlijke van onze dienstverlening. Tot mijn verbazing was mijnsollicitatiebrief.nl nog vrij. Ik heb de naam eerst geregistreerd en daarna de handelsnaam vastgelegd. Ik heb nog geen aanvullende namen geregistreerd, maar overweeg dit wel te gaan doen.”

Hoe heb je het in de markt gezet?

“Snel. De huidige site is relatief simpel en in een weekend gebouwd. Ik lanceerde de site afgelopen november en startte direct met adverteren op Google (SEA). Later ook op social media. Ik heb de prijs relatief laag ingezet om snel een idee te krijgen van de vraag. En met succes: ik had binnen 24 uur mijn eerste klant.

Dat is een goed begin. En daarna?

“Het loopt erg goed. De teller staat nu op 150 verstuurde sollicitatiebrieven. Google levert mij veel leads met relatief weinig inspanning. Ik heb mijn advertentiebudget op Google daarom ook al verhoogd. Ik had gerekend op relatief veel middelbaar opgeleide klanten die hun baan verloren waren, maar tot mijn verrassing zijn het vooral hoogopgeleiden, die een nieuwe richting in hun carrière overwegen. Dat lijkt vooral door de lockdown te komen. Door het thuiswerken zijn veel mensen aan het reflecteren op hun huidige baan en hun toekomst. Ze zijn nu wat minder door geld en status gedreven.“

Maar die site?

“Die ga ik nog uitbouwen. Met maatwerkdesign. Ik ga daarnaast kijken naar mogelijke partnerships met uitzendbureaus en andere aanbieders in de sollicitatiemarkt. Ik blijf wel bij het persoonlijke, als het om geautomatiseerd genereren van brieven gaat, zijn er veel grotere partijen actief. Ik begon met het idee om een gat in mijn omzet aan te vullen, maar inmiddels is het een complete switch.”

Heb je nog advies voor andere ondernemers?

“Wacht niet te lang. Heb je een idee? Maak de omslag en begin. Als het bij een idee blijft, kom je niet verder. Kijk ook eens vanuit een andere invalshoek naar je huidige bedrijf: welke gaten zie je en hoe kan je die opvullen?”

Meer ondernemersverhalen lezen?

Bekijk ook andere ondernemers en hun .nl in de spotlight.

SourceSIDN
GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten