Na magazijnmedewerkers gaan ook chauffeurs bij Brouwers Transport papierloos werken

Familiebedrijf Brouwers Transport richt zich op transport en opslag van gepalletiseerde goederen. Het aantal palletplaatsen verdubbelde met de verhuizing in 2018 naar 60.000. Na het warehouse zet het bedrijf nu in op papierloos werken in de transporttak.

Aan de Rietveldenkade werkt Brouwers Transport voortaan vanuit een pand van 11.500 vierkante meter. In 2020 kwam daar een pand van dezelfde omvang bij, ook aan de kade. De opslagcapaciteit is hierdoor verdubbeld naar 23.000 m2 en ook de transportafdeling profiteert dankzij de toename in het aantal laad docks.

Smalle gangen magazijn

In het warehouse werkten ze voorheen met een verrijdbaar stellingenmagazijn, inrijstellingen en conventionele stellingen. Nu rijden er hoogbouwtrucks door een smalle gangen magazijn. De goederen die Brouwers opslaat, zijn verpakte babyvoeding, papierwaren, huishoudelijke artikelen, elektronica en speelgoed. ADR-goederen en gekoelde producten vormen de uitzondering. Het voordeel voor de klant is dat deze geen eigen magazijnruimte en geen eigen personeel in dienst hoeft te nemen.

In 1989 namen Toine en zijn broer Joris het bedrijf over van hun vader, die al in 1953 startte. De broers hebben allebei een zoon die in het bedrijf werkt, op het gebied van voorraadbeheer en de ontwikkeling van software. Toine heeft ook een dochter in het bedrijf, op de afdeling administratie en HR. Zowel in het warehouse als op de transportafdeling versterken ieder jaar twee of drie stagiaires van het Koning Willem 1 College de werkvloer. Regelmatig komen de studenten na hun afstuderen in vaste dienst.

Warehouse kent geen papier meer

In het warehouse zien de magazijnmedewerkers nu al een aantal jaar vrijwel geen papier meer. Het Warehouse Management Systeem (WMS) helpt medewerkers én klanten met continu zicht op de status van goederen. Het systeem laat goederengegevens zien, de historie, leveringen en binnenkomsten. Klanten hoeven zelf niet of nauwelijks te investeren in een verbinding met het WMS-systeem, want dit regelt Brouwers. Kleinere opdrachtgevers kunnen orders aanleveren via de webmodule. Orders die voor 13:00 uur binnenkomen, worden de volgende dag geleverd.

2D

Begin 2021 werd in het warehouse een nieuwe module in gebruik genomen, die door Van Boxtel uit Boekel werd ontworpen. De module maakt het mogelijk 2D codes op verpakkingen te scannen (ook wel bekend als QR-code). Brouwers: “Voor ons een goede stap om verder te gaan met het scannen van codes en de klant heeft minder kosten. In plaats van zes scans per doos is één scan nu voldoende.”

Transportinformatie in 2022 digitaal

Een specialisme van de chauffeurs van Brouwers is het vervoeren van breekbare goederen. “Daarbij kun je denken aan lichtkoepels, glaswerk en roestvrij staal.” Brouwers Transport levert ook materialen aan monteurs die bijvoorbeeld op een bouwplaats werken. De chauffeur belt de monteur kort voor de levering, zodat het lossen correct en soepel verloopt. In het vervoer van goederen werken de chauffeurs nu nog met vrachtbrieven op papier, maar Brouwers wil ook in de transport naar een volledig elektronisch CMR. In de loop van 2022 verwacht Brouwers dat de zestien transportwagens helemaal papierloos door de Benelux rijden. De wagens variëren van klein tot groot: van bestelwagens tot volume-combi’s.

Logistiek in de regio

Met buurman de Bossche Container Terminal (BCTN) kent het bedrijf een goede samenwerking. “Een order die binnenkomt via BCTN, hoeft niet over de weg vanuit Rotterdam. “Orders die wij binnenkrijgen van klanten, proberen we via de terminal te sturen. Voor ons als buren is de afstand kort. We kunnen snel schakelen en het logistieke proces altijd laten doorlopen.” In de regio ziet Brouwers meerdere mogelijkheden tot samenwerking en die mogelijkheden worden onder andere zichtbaar bij het Logistiek Platform Den Bosch. “Waar mogelijk, schuiven we werk naar elkaar toe. Gezamenlijk promoten we logistiek in deze regio. Ook de gemeente participeert. Dat zorgt voor aanknopingspunten, bijvoorbeeld wanneer over veiligheid op ons industrieterrein wordt gesproken.”

Auteur: Carline Klijn – van Best

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten