Met Google Hotel Ads meer hotelgasten aantrekken

Steeds vaker vinden gasten online hun weg naar een hotel. Als hotelier ben je je hier wellicht al van bewust en heb je een eigen website. Je zorgt ervoor dat je goed wordt gevonden op internet en zo trek je nieuwe gasten aan. Een belangrijke manier om beter gevonden te worden op internet is adverteren via Google Hotel Ads. We leggen uit wat het is, wat het kost en waarom het zo interessant is.

Wat is Google Hotel Ads?

Wie al eens een hotel heeft opgezocht via Google is reeds in contact gekomen met Google Hotel Ads. Tussen de zoekresultaten zie je dan hotels verschijnen met een foto, een prijs, informatie en de locatie op kaart. Deze informatie is niet zomaar door Google verzameld. Het gaat om advertenties die vanuit Google Hotel Ads verschijnen. Hotels verschijnen niet vanzelf op het kaartje, ook niet als ze een website hebben of adverteren in Google’s zoeknetwerk. Google Hotel Ads en Google Search zijn namelijk twee aparte dingen.

Google Hotel Ads biedt zoekmachinegebruikers, potentiële gasten, de mogelijkheid om hotels te vergelijken. Ze kunnen bijvoorbeeld rekening houden met de prijzen, de accommodaties en de ligging van het hotel. Hiervoor hoeven gasten niet de website van ieder hotel te raadplegen. Voor hotels is het een heel krachtige manier om potentiële gasten te bereiken, want hun zoektocht begint vaak bij Google. Hierdoor ben je concurrenten voor.

Kosten en baten van Google Hotel Ads

Natuurlijk is Google Hotel Ads niet gratis. Je kan betalen per klik en zelf een biedstrategie hanteren, net zoals dat ook bij Google Ads mogelijk is. Dat maakt het mogelijk om ook met een beperkt budget te adverteren. Het voordeel van deze werkwijze is dat klanten uiteindelijk via je eigen website boeken. Zo blijf je zelf eigenaar van je data. Een andere bepalende factor is de commissie: bij grote boekingsplatformen kunnen commissies hoog oplopen. De commissies bij Google liggen over het algemeen lager dan bij de boekingsplatformen, waardoor Google Hotel Ads erg interessant is.

Google Hotel Ads vervangt Google Ads niet

Is het dan aan te raden om meteen te stoppen met de klassieke boekingsplatformen en Google Ads? Nee, dat is geen goed idee. Het blijft aan te raden om potentiële gasten via verschillende kanalen te bereiken. Per slot van rekening zoekt niet iedere reiziger via Google, een groot deel maakt gebruik van het boekingsplatform waarmee men vertrouwd is. Ook SEO en SEA (Google Ads) blijven nuttig. Als iemand bijvoorbeeld “hotel Nijmegen” in Google ingeeft, worden de Google Hotel Ads wel getoond. Maar als iemand zoekt op “vakantie Nijmegen” verschijnen de advertenties van Google Hotel Ads niet. Via SEO en Google Ads kan je deze zoekmachinegebruikers alsnog bereiken.

Inschakelen van een Google Hotel Ads-partner

Google adviseert om een officiële Google Hotel Ads-integratiepartner in de arm te nemen. Adchieve is een voorbeeld van een officiële partner die focust op de Nederlandse markt. Dergelijke partners zorgen voor een optimale integratie en ondersteuning. Binnen een periode van slechts enkele weken is het al mogelijk om alle accommodaties in Google Hotel Ads te laten integreren. Daarbij wordt er een feed geüpload en wordt er een koppeling met het reserveringssysteem gemaakt. Partners als Adchieve bieden aanvullend extra diensten aan, bijvoorbeeld koppelingen met Tripadvisor en Trivago.

GERELATEERD

Artikel gaat over

Regio in Bedrijf
Regio in Bedrijfhttp://www.regioinbedrijf..nl
uw zichtbaarheid en profilering, zowel online als offline. Daarnaast brengen wij u graag in contact met relevante partijen uit ons netwerk.

Meer berichten