Maak meters met een mbo’er als marketeer

“Mbo’ers zijn echte doeners”, is de ervaring van docent Arjen van Kooten. Hij is werkzaam bij het Mbo Marketing & Evenementen van De Rooi Pannen. Zijn onderwijsafdeling in Tilburg leidt praktische marketeers op. Wat kan een mbo’er als marketeer voor jouw bedrijf betekenen?

“Bij bedrijven is er veel vraag naar onze studenten”, zegt Van Kooten. Hij is bij De Rooi Pannen in Tilburg werkzaam als docent Sales & Marketing en als stagecoördinator. Vanuit die laatste rol heeft hij veel contact met het bedrijfsleven. Hij hoort vaak van bedrijven dat ze zelf niet altijd toekomen aan het op de kaart zetten van hun organisatie. Het gaat dan vooral om het midden- en kleinbedrijf.

Een mbo-student kan deze bedrijven een helpende hand bieden bij hun marketing. Bijvoorbeeld door hun socialmediakanalen onder de loep te nemen en daar een plan voor te maken. Van Kooten: “Daarbij helpt het dat onze studenten praktisch opgeleid zijn en dus echte doeners zijn. Daarmee onderscheiden ze zich van andere marketeers. Ze zien vaak weinig beren op de weg als je ze een klus geeft.”

Handige marketingskills

Tijdens hun opleiding leren de studenten handige marketingskills die ze kunnen inzetten bij veelzijdige contentmarketing. “Het onderwijs is zo ingericht dat we allroundstudenten opleiden”, licht Van Kooten toe. “Daarbij richten we ons op verschillende aspecten van het vak. Dan gaat het zowel om tekst als beeld. Belangrijk is bijvoorbeeld het onderdeel media en vormgeving, waarbij studenten leren werken met de grafische toepassingen van Adobe.”

De studenten leren hoe ze diverse moderne communicatiemiddelen maken. Van Kooten geeft enkele voorbeelden: “Denk aan podcasts waarmee je kennis kunt delen met jouw doelgroep. Of aan livestreams waarmee je tijdens een zakelijk evenement jouw klanten kunt bereiken. Of aan virtuele tours met een 360 gradencamera waarmee iemand zich online onderdompelt in jouw zaak. Het zijn krachtige manieren om op te vallen.”

Echte opdrachten

Maar misschien telt nog wel het meest de beroepshouding die studenten aangeleerd krijgen. Van Kooten: “We besteden veel aandacht aan ondernemerschap. Studenten zijn helemaal zelf verantwoordelijk om al tijdens de opleiding in hun eigen omgeving echte opdrachten te zoeken bij bedrijven. Hetzelfde geldt voor stages. Net als in de beroepspraktijk krijgen ze dus niet alles op een presenteerblaadje aangereikt.”

Dat deze aanpak werkt, blijkt uit de waardering die De Rooi Pannen oogst voor opleidingen in dit vakgebied. De opleidingen marketing, communicatie en evenementen eindigen in de Keuzegids mbo 2022 namelijk als de beste van Zuid-Nederland. Van Kooten: “Onze afgelopen derdejaars haalden voor hun stage bovendien een 8,7 als gemiddelde eindbeoordeling. En van stagebedrijven krijgen we ook veel positieve reacties.”

Gloednieuw gebouw

Welke plannen hebben Van Kooten en zijn collega’s voor de nabije toekomst? “Dat is om nog vaker de koppen bij elkaar te steken met het bedrijfsleven in onze regio. Door corona is dat in de afgelopen tijd natuurlijk ingewikkelder geweest. Maar we willen bijvoorbeeld weer een banenmarkt of speeddates met bedrijven gaan organiseren. Ook betrekken we ondernemers graag bij de inhoud van ons onderwijs.”

In dit onderwijs speelt de behuizing van de opleiding een belangrijke rol. Zo staat op de Tilburgse campus van De Rooi Pannen sinds kort een gloednieuw gebouw. Van Kooten: “Dit gebouw langs de Ringbaan-West inspireert tot nieuw onderwijs, ook bij onze marketingopleidingen. Ondernemers uit de regio nodigen we uit om dit later in het schooljaar zelf te komen ervaren.”

GERELATEERD

Artikel gaat over

Meer berichten