Lokale offline en online reclame

De wereld is door mondialisering een stuk kleiner geworden. De opkomst van communicatiemiddelen zoals internet maakten het mogelijk dat mensen wereldwijd direct en snel contact konden leggen. Ook op ondernemingen had dit veel impact. Ze konden immers opeens aan mensen waar dan ook ter wereld hun producten of diensten aanbieden. Hoewel deze ontwikkeling zeker voordelen heeft gebracht, is (zoals vaak) na verloop van tijd een tegenbeweging ontstaan. Steeds meer mensen lijken de laatste jaren juist lokale ondernemingen op te zoeken. Vanuit duurzaamheidsoverwegingen, of vanwege de voorkeur voor persoonlijk contact. Hieronder lees je meer over diverse marketingtechnieken om deze doelgroep te bereiken.

Offline reclame om lokaal een betere naamsbekendheid te creëren

Offline reclame –alle vormen van reclame buiten die op internet – bestaat uiteraard al het langst. Dat begon waarschijnlijk met mond-tot-mondreclame, zelfs nog voordat schriftelijke teksten wijdverspreid toegepast werden. Hoewel mond-tot-mondreclame nog steeds heel belangrijk is, zijn print en reclame op tv en radio de afgelopen eeuw wel een grotere rol gaan spelen.

En dat is ook niet vreemd, want deze reclame-uitingen maakten het mogelijk in een klap een groot publiek te bereiken. Want hoeveel mensen zien wel niet het logo van een onderneming bij een plaatselijke vereniging of club? Hoeveel mensen bereik je wel niet met een advertentie in een krant of advertentie? En hoeveel nieuwe klanten kan een flyeractie wel niet opleveren?

Een mooie en effectieve flyer maken: 5 tips

Hoewel sommigen dit laatste als ouderwets zien, blijkt flyeren toch nog steeds effectief te zijn. Zonder grote tijds- of financiële investering, kun je in een paar muisklikken een grote oplage a5 flyers drukken. Je wil natuurlijk dat je flyeractie succesvol is. De kans hierop vergroot je aanzienlijk met onderstaande tips.

  • Bedenk goed: wat is het doel, wie is de doelgroep en wat willen zij weten;
  • Kies een passend formaat: a5 flyers drukken is de meest gekozen optie als je ze uitdeelt, maar ze kunnen natuurlijk ook groter of kleiner zijn;
  • Ontwerp een duidelijke en mooie opmaak: een opvallende en pakkende titel en korte, bondige tekst, en een visueel aansprekende afbeelding;
  • Laat de flyer een duidelijke call-to-action bevatten; en
  • Verspreid de flyer op een plek waar je veel mensen treft die tot je doelgroep behoren uiteraard!

Waar het ontwerpen van flyers vroeger meestal uitbesteed werd aan een reclamebureau, kun je het tegenwoordig ook prima zelf doen met behulp van handige templates. Welke keuze je maakt hangt van diverse zaken, zoals het budget, je beschikbare tijd en je ervaring met grafische programma’s af.

Online marketing om je onderneming lokaal onder de aandacht te brengen

Sinds de opkomst van het internet is dit een steeds grotere rol gaan spelen binnen marketing, en wordt er ook steeds meer budget aan besteed. Het grappige is dat afstand er geen rol meer speelt, maar dat je het wel prima kunt inzetten om lokaal mensen te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Google Mijn Bedrijf: een vermelding op Google Maps met belangrijke bedrijfsinformatie mag niet ontbreken als je online lokaal zichtbaar wil zijn;
  • SEA- en SEO-campagnes gericht op een geografische locatie;
  • Actieve accounts op social media;
  • Een vermelding in de online Gouden Gids; en
  • Vermeldingen op websites die gericht zijn op bepaalde regio’s, zoals Regio In Bedrijf.

Onthoud vooral goed dat het eigenlijk niet gaat om een keuze tussen offline en online marketing. Om de voordelen van beide marketingtechnieken zo goed mogelijk te benutten, is een combinatie ervan het meest ideaal om lokaal zoveel mogelijk klanten te bereiken!

GERELATEERD

Artikel gaat over

Regio in Bedrijf
Regio in Bedrijfhttp://www.regioinbedrijf..nl
uw zichtbaarheid en profilering, zowel online als offline. Daarnaast brengen wij u graag in contact met relevante partijen uit ons netwerk.

Meer berichten